این افراد نباید تنها به خرید بروند

چهارشنبه ، 6 فروردين 1393 ، 10:14


مطالعات علت این بیماری را عزت نفس پایین، اضطراب و نیاز به کاهش استرس دانسته‌اند. از نظر روانپزشکان این ناراحتی می‌تواند توام با سایر اختلالات مثل جنون، ‌ دزدی و اختلالات خلقی و وسواسی باشد.
باشگاه خبرنگاران: دکتر محمد والی‌پور، ‌ متخصص روانپزشکی گفت: خرید وسواسی درحدود یک تا شش درصد جمعیت کلی و بیشتر در زنان مشاهده می‌شود.

مطالعات علت آن را عزت نفس پایین، اضطراب و نیاز به کاهش استرس دانسته‌اند. از نظر روا‌پزشکان این ناراحتی می‌تواند توام با سایر اختلالات مثل: جنون، دزدی و اختلالات خلقی و وسواسی باشد.

وی افزود: شروع این اختلال معمولاً از سن ۱۸ سالگی است. با این حال بیماران تا دهه سوم یا چهارم، یعنی زمانی که دچار مشکل مالی جدی می‌شوند در پی درمان برنمی‌آیند.

دکتر والی‌پور تصریح کرد: این افراد معمولاً چندین کارت اعتباری دارند و آن‌ها خرید وسواس گونه دارند و معمولاً هیچ نیازی به کالایی که می‌خرند ندارند و به طور وسواسی به یک کالا مثل: لباس، اجناس تزئینی، وسایل آرایشی و غیره علاقه پیدا می‌کنند.

این متخصص روا‌پزشکی اذعان داشت: دراین بیماری بیمار هیچ هدف خاصی از خرید از جمله جلب توجه، تنوع طلبی و برطرف کردن یک مشکل اساسی ندارد و معمولاً با خرید کاهش تنش و اضطراب پیدا می‌کند.

دکتر والی‌پور افزود: این افراد معمولاً بعد از خرید، ‌از خریدشان پشیمان شده و احساس ندامت و پشیمانی می‌کنند. فرد مبتلا به خرید وسواسی نمی‌تواند در برابر اجبار پول خرج کردن مقاومت کند واغلب در موارد بسیاری لوازمی را خریداری می‌کند که به آن‌ها هیچ نیازی ندارد.

این متخصص روانپزشکی در رابطه با درمان این بیماری خاطر نشان کرد: به هیچ وجه نباید در فردی که این کار را انجام می‌دهد، احساس گناه به وجود آورد و او را مقصر دانست بلکه باید به آرامی، سعی در تغییر دیدگاهش نمود. این افراد وقتی به خرید می‌روند، باید یک نفر آن‌ها را جهت مدیریت خرید همراهی کند هرچند این افراد تمایل دارند تنها به خرید بروند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز 6 فروردین 93
بهترین ساعت گشت‌وگذار در بهار ◄

مطالب مرتبط
بنر