12 توصیه مهم برای مواجهه با انتقاد در محل کار

شنبه ، 9 فروردين 1393 ، 12:17


در این مقاله ما راهکارهایی ارائه خواهیم داد که با استفاده از آنها می توانید با هر انتقادی بهترین برخورد ممکن را داشته باشید.

بنظر خودتان یک پروژه عالی را تحویل داده اید درحالیکه مدیر شما در حال لیست کردن مواردی است که باید آنها را اصلاح کنید. عیبی ندارد ، ناامید نشوید ؛ انتقادات سازنده کلید موفقیت در هر کاری است.در این مقاله خواهید آموخت که چگونه انتقاد پذیر باشید و کار خود را به خوبی انجام دهید.

1-    بپذیرید که شما کامل نیستید.
اگر هر کاری را با این تصور که هرگزاشتباه نمیکنید شروع کنید ، سر خودتان را کلاه میگذارید! شما بهرحال دچار اشتباهاتی خواهید شد. موضوع مهم این است که از دیگران بیشتر بیاموزید.

2-    کارتان را مجددا چک کنید.
پس از اتمام کار و قبل از تحویل آن به مسئول خود ، مطمئن شوید همه چیز را درست و با دقت انجام داده اید. با این کار ، مطمئن میشوید اشتباهات کوچکی بخاطر اشتباه تایپی و گرامری و.. ندارید و اینکه رئیس شما بخاطر مسائل پیش پا افتاده از شما ایراد نمیگیرد.

3-    به خودتان نگیرید!
اگر همکار شما از شما انتقادی کند ، به این معنی نیست که او شما را زیر سوال برده ، حتی اگر مدیر شما انتقادی داشت به معنی بی ارزش بودن کار شما نیست. در حقیقت ، منظور آنها از انتقاد از شما این است که میخواهند به شما کمک کنند کارتان را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

4-    با دقت گوش کنید.
اگر از انتقادات استفاده درستی نکنید ، همیشه در معرض تکرار اشتباهاتتان هستید. برای خود یادداشت بردارید و مدام به خود یادآوری کنید که چگونه باید مشکل را حل کنید. این قدم ، سخت ترین مرحله است و میتواند به این معنی باشد که باید به دیگران کاملا احترام بگذارید ، و مسئولیت مشکلات پیش آمده درکارهایتان را-بخاطر اشتباهات قبلی- بپذیرید.

5-    از خودتان بپرسید که از این انتقاد چه می آموزید.
اگر فکر میکنید ممکن است از خودتان دفاع کنید یا عصبانی شوید ، با خود تکرار کنید که : من چه چیزهایی میتوانم از این این انتقاد یاد بگیرم؟

6-    قسمتی از انتقاد را بپذیرید.
اکثر ما در مواجهه با انتقاد،  روی قسمتی از انتقاد –با این دید که احتمالا منتقد در اشتباه است- تمرکز میکنیم  و بقیه اش را هم بدست فراموشی میسپاریم! با این کار ، هیچ مشکلی حل نمیشود و هیچ چیز جدیدی نمی آموزید. وقتیکه قسمتی از انتقاد را میپذیرید ، آماده یادگیری میشوید. لازم نیست همه چیز را بپذیرید ، حتی پذیرفتن قسمت کوچکی از انتقاد هم باعث ایجاد محیطی برای کار تیمی میشود. سپس میتوانید تمرکز کار را بر روی روشهایی ببرید که میتوان به کمک هم ، مشکل موجود را حل کرد. با این روش ، کمتر احساس میکنید مورد انتقاد و محکومیت قرار گرفته اید.

7-    آنچه را شنیده اید ، بررسی و ارزیابی کنید.
برای پردازش اطلاعات دریافتی ، نیاز به زمان دارید. باید ببینید آیا انتقاد به شما وارد است ، یا اگر انتقاد خوبی است ، برای رفع مشکلات و اصلاح آن چه باید انجام دهید. اگر این اعتراض را بارها شنیده اید ، باید بفهمید که در این شرایط چه کنید تا دیگر انتقادی به شما وارد نباشد.

8-    ناراحت نشوید!
با عصبانیت و غم و غصه در برابر انتقاد ، ممکن است کار بعدی شما هم تحت تاثیر قرار گیرد. ناراحتی ها را ازذهنتان دور کنید و تمام تمرکز خود را بر روی کار بعدی بگذارید تا به بهترین نحو انجام شود.

9-    هر اتفاقی علتی دارد.
اگر یکی از همکاران شما با شما چندان خوب نیست و مدیرتان کارش را خوب میداند ، خوب ، خیالتان راحت باشد ؛ این خبر خوبی است و احتمالا باید منتظر خبرهای خوب دیگری هم باشید. اگر شما کارتان را درست انجام دهید ، حتی با سنگ انداختن دیگران هم برای شما مشکلی پیش نمی آید.  به سختی کار کنید و صبور باشید تا زمانی که کار خوب شما به نتیجه برسد و از دیگر همکاران خود سبقت بگیرید. پس موفقیت خود را از رفتار دیگران بشناسید و آنرا بهتر کنید.

10-    جو را آرام کنید.
اگر از نحوه ی انتقاد دوستتان نسبت به خود ناراحتید ، به او سریعا بگویید تا کدورت و احساس بدی بین شما باقی نماند. برای او توضیح دهید چرا رفتارش شما را ناراحت میکند و راههایی پیشنهاد کنید که ارتباطتان  را با او محکم تر کند و مانع دلخوری های  آینده باشد.

11-    این حقیقت را بپذیرید که ممکن است دیگران حقایقی را ببینند که شما نمیبینید.
حتی اگر با انتقاد دیگران موافق هم نباشید ، آنها چیزهایی را مبینند که ممکن است به آن توجه نداشته باشید. اگر آنها مگویند شما خیلی منفی رفتار میکنید و سرتان را با کارهای زیاد شلوغ کده اید ، و شما اصلا اینطور فکر نمیکنید ، بسیار خب ، ممکن است واقعا اینطور باشد ولی متوجه آن نیستید. این احتمال را بدهید که حق با آنها باشد و قدری روی نظر آنها درباره خودتان فکر کنید. شاید باید قدری بهتر رفتار کنید.


12-    انتقاد هرچه که باشد ، شما شاد و راضی باشید و اجازه ندهید انتقاد ، شما را ناراحت و غمگین کند.

نکات مهم:

•    هرکاری که میکنید ، آنرا به بهترین نحو انجام دهید . کسانی که براحتی انتقاد را نمیپذیرند ، در تخصص خود چندان موفق نخواهند بود
•    همیشه پیش از پاسخ دادن ، به خود فرصتی بدهید ؛ با این کار از بسیاری از خطاهای بعدی شما کم میشود.
•    خیلی اوقات دیگران میخواهند با انتقاد از شما ، کار خود را بهتر جلوه دهند . اگر چنین احتمالی میدهید ، یک اشکال کوچک و قابل حل در کارتان باقی بگذارید تا دیگران آنرا پیدا کنند . با این کار ، خیالشان راحت میشود و دست از سر شما برمیدارند و دیگر مشکلی با رفتارشان نخواهید داشت و میتوانید بر کارتان تمرکز کنید.
•    اگر برایتان امکان دارد ، درمورد انتقاداتی که از کارتان میشود  با کسی که در مورد کار شما اطلاعات خوبی دارد مشورت کنید. این کاربه شما دید خوبی میدهد تا بداند آیا ایرادی به کار شما وارد است یا اینکه آن شخص صرفا قصد دارد روی کار شما اعمال نظر و اعمال قدرت کند.
•    همیشه این را در نظر داشته باشید که انتقاد ، بر نحوه عملکرد شماست و نه خود شما. مثلا اگر همکار شما از نامه ای که نوشته اید انتقاد میکند ، اصلا فراموش کنید که شما آنرا نوشته اید ، فرض کنید دیگری آنرا نوشته و او فقط از شما میخواهد آنرا بازنگری و اصلاح کنید.

هشدار:
•    اگر از شما بصورت کتبی انتقاد شده است، شما هم بصورت کتبی پاسخ آنرا بدهید و در پاسخ خود ، همان نکاتی را که مورد بحث بوده پاسخ دهید و اگر مواردی وجود دارد که در آن سوءتفاهمی پیش آمده یا  توضیحی دارد ، در همان نامه آنرا کامل بنویسید . با این کار ، تنها همان شخصی که از شما انتقاد کرده (مدیرتان) از این مکالمات مطلع میشود و دیگران در آن دخالتی نخواهند داشت و ضمنا هر دو نامه ی انتقاد و پاسخ به آن ، در بایگانی نامه ها ذخیره خواهد شد و در صورت نیاز از آن استفاده خواهید کرد.
•    اگر فکر میکنید درحق شما اشتباهی صورت گرفته ، در پاسخ به انتقاد ، تمامی مدارک و اسناد را به پاسخ خود ضمیمه کنید و یک کپی از آنه ا را هم نزد خود نگه دارید.
•    هیچگاه خود را در برابر انتقاد مخفی نکنید و هیمشه برای پاسخ و دفاع حاضر شوید.
•    از مدیر خود و اعمال قدرت او در برابر شما رنجیده نشوید ؛ او موظف است مشکلات ما را به شما گوشزد کند و به آنها رسیدگی کند تا کارآیی شما بهبود یابد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

 

► خصوصیات یک رئیس خوب چیست؟(1)
نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز 9 فروردین 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر