تمام نکاتی که برای ثبت نام در یارانه نقدی باید بدانید

دوشنبه ، 18 فروردين 1393 ، 14:12


بانک‌ها، موسسه‌های مالی و سایر دستگاه‌های اقتصادی می توانند اطلاعات مندرج در فرم تقاضای یارانه نقدی را مبنای ارزیابی توانایی مالی و رتبه سنجی اقتصادی اینجانب برای اعطای وام و یا هر نوع تسهیلات دیگر قرار دهند.

دولت یازدهم در حالی در هفته جاری گام دوم هدفمندی یارانه‌ها را کلید خواهد زد که طبق قانون مصوب مجلس تنها متقاضیانی که نیازمند تلقی شوند همچنان یارانه نقدی دریافت خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، خود اظهاری به عنوان تنها ملاک دولت برای تخصیص یارانه نقدی به مردم است و عدم ثبت نام به منزله انصراف از دریافت یارانه خواهد بود.

طبق اعلام دولت سایت سازمان هدفمندی به آدرسwww.refahi.ir تنها محیطی است که به امر نام نویسی مردم اختصاص یافته و هیچ یک از مراحل ثبت نام نیازی به حضور در مراکز دولتی و یا پر کردن فرم چاپی ندارد.

البته دولت به منظور اطمینان از نام نویسی تمام متقاضیان در شهرها و روستاهایی که امکان دسترسی به اینترنت محدود است برخی از دفاتر بهزیستی، کمیته امداد و اداره پلیس از افرادی که دسترسی به سامانه رفاهی نداشته اند،اطلاعات مربوط به خانوار را دریافت می کنند.اما کسانی که قصد ثبت نام از طریق فضای مجازی را دارند باید از سه مرحله گذر کنند.

در مرحله نخست سرپرست خانوار موظف است با مطالعه شش بند قانونی، آنها را تایید کند که عبارت اند از:

1 – به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی صرفا افراد نیازمند می‌توانند نسبت به تکمیل فرم تقاضای یارانه نقدی اقدام کنند.

2-فقط مشخصات افرادی که در حال حاضر تحت تکلف اینجانب هستند در فرم تقاضای یارانه نقدی درج می کنم.

3-در صورت درخواست سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها مدارک لازم برای اثبات درستی اطلاعات درج شده در فرم تقاضای یارانه نقدی را ارائه خواهم کرد.

4- به موجب قانون ارائه هر گونه اطلاعات نادرست موجب استرداد وجوه دریافتی و جریمه نقدی به میزان سه برابر یارانه نقدی دریافتی‌ خواهد شد.

5- بانک‌ها، موسسه‌های مالی و سایر دستگاه‌های اقتصادی می توانند اطلاعات مندرج در فرم تقاضای یارانه نقدی را مبنای ارزیابی توانایی مالی و رتبه سنجی اقتصادی اینجانب برای اعطای وام و یا هر نوع تسهیلات دیگر قرار دهند.

6-منظور از سطح درآمد ماهانه خانواده‌ام میانگین مجموع درآمد ماهانه همه اعضای خانوار در سال 1392 شامل درآمد حاصل از شغل اصلی و شغل دوم ، دریافت اجاره بها، سود سهام، سود سپرده بانکی، عایدی از مستغلات، حقوق ماهانه مستمری با وظیفه بگیران و موارد مشابه قبل از پرداخت اقسام وام خواهد بود.

سرپرست خانوار باید پس از مطالعه این شش بند در صورتی که همه آن ها را مورد قبول قرار داده باشد روی آیکون تایید کلیک کند.

به این ترتیب و با توجه به قوانین مصوب کشور این تایید به منزله امضای اینترنتی و قابلیت پیگیری قانونی خواهد داشت.

نکاتی که در این بخش باید مورد توجه خانوارها قرار گیرد این است که دادن هر گونه اطلاعات غلط می‌تواند باعث جریمه سنگین شود. در کنار آن طبق بند پنجم این قوانین کلیه بانک‌ها و موسسات مالی می توانند اطلاعات مندرج در این فرم را ملاک قرار دهند یعنی اگر به طور مثال شخصی بخواهد از بانک تسهیلاتی به شکل وام دریافت کند و میزان حقوقی را برای تایید شدن در نزد بانک ارائه کند بانک اجازه خواهد داشت با توجه به اطلاعات درآمدی در فرم خوداظهاری یارانه‌ها نسبت به دادن و یا ندادن وام اقدام کند و در بند ششم سرپرست خانوار باید توجه باشد میزان درآمدی که ارائه می کند مربوط به تمام اعضای خانوار خواهد بود و البته هزینه‌های جاری خانواده مانند اقساط بانکی و یا مواردی شبیه به آن در کم کردن میزان درآمد نقشی نداشته و سرپرست خانوار باید میزان درآمد خود را به صورت کامل و قبل از پرداخت اقساط وام درج کند.

در بخش دوم این فرم سرپرست خانوار باید در ابتدا شماره ملی کامل خود را بدون هیچ گونه خط تیره و یا علامتی درج کند.

در بخش دوم این فرم شماره حسابی که تاکنون در سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها به حساب سرپرست خانوار ثبت شده و یارانه نقدی تا این ماه به آن حساب واریز می‌شده درج می‌شود.

در این بخش نیز نکته بسیار مهم این است که سرپرستان خانوار نباید شماره حساب خود را با شماره 16 رقمی روی کارت بانکی جابه جا کنند بلکه در این آیکون باید شماره حساب درج شود.

در بخش سوم این فرم نیز سرپرست خانوار باید تعداد افراد تحت تکفل خود را ثبت کند در این بخش نیز با توجه به برنامه ای که بر روی سایت وجود دارد سرپرست خانوار نمی‌تواند بیش از تعداد اعضای خانواده خود را در این لیست جای دهد.

در این بخش سوال مهمی که پیش می‌آید این است که آیا کودکانی که تازه به دنیا آمده‌اند و یا افرادی که در گذشته نزدیک فوت کرده‌اند نیز اطلاعاتشان قابل ثبت خواهد بود یا خیر؟

طبق اعلام رسمی سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها مرکز آمار کلیه اطلاعات جدید خانوارهای ایرانی تا روز اول فروردین سال 93 را در اختیار این سازمان قرار داده پس اگر تغییر و تحولات قبل از این تاریخ صورت گرفته و در سایت رسمی مرکز آمار ثبت شده باشد مشکلی برای نام نویسی فرد جدید نخواهد بود. اما در غیر این صورت سرپرست خانوار فقط اجازه دارد به تعداد اعضای خانواده خود و یا کمتر از آن اقدام کند.

در پایان این مرحله با پر کردن کد 5 رقمی امنیتی و تایید آن صفحه سوم که مهمترین بخش ثبت نام به حساب می‌آید باز خواهد شد.

در این بخش ابتدا سرپرست خانواده نام و شماره ملی خود را بخش بالایی صفحه خواهد دید و در روبرو نیز در رابطه با وضعیت تملک واحد مسکونی پرسیده شده است که در صورت تملک جواب بلی خواهد بود و در غیر این صورت باید آیکون خیر پر شود.

برای دیگر اعضای خانواده نیز با ثبت شماره ملی باید بار دیگر نسبت به تملک واحد مسکونی پاسخ داده شود.

در زیر این اطلاعات نکته بسیار مهمی درج شده که بار دیگر تایید می‌کند منظور از درآمد ماهانه اعضای خانوار درآمد حاصل از شغل اصلی و شغل دوم، دریافت اجاره، سود سهام و سپرده بانکی، عایدی از مستغلات،‌ حقوق ماهانه، سطح درآمدی خانوار باید با دارایی‌ها همخوانی داشته باشد پس از تایید این نکته سوال اصلی درباره میزان درآمد خانوارهای ایرانی در پنج سطح وجود دارد که سرپرست خانوار با توجه به نکات ثبت شده تا این بند یکی از پنج گزینه کمتر از 600 هزار تومان، از 600 هزار تا یک میلیون تومان، از یک میلیون تا دو میلیون تومان، از دو میلیون تا دو میلیون و 500 هزار تومان و گزینه پنجم بیشتر از دو میلیون و 500 هزار تومان را تایید می‌کند.

و در بند پایانی سرپرست باید نوع خانوار خود را از سه گزینه شهری، روستایی و عشایر اعلام کرده و سپس استان و شهرستان محل زندگی خود را به صورت دقیق مشخص کند.

در پایان نیز باید کدپستی محل زندگی، شماره تلفن ثابت به همراه کد شهرستان و همچنین شماره از تلفن همراه خود یادداشت کند در این بند یادداشت دقیق شماره تلفن همراه بسیار مهم است زیرا پس از تایید نهایی ثبت نام در سایت تنها علامت تایید شدن پیامکی خواهد بود که از طریق سامانه به شماره سرپرست خانوار ارسال شده و یک کد 4 رقمی پیگیری به سرپرست داده می‌شود.

در اینجا نیز نکته بسیار مهم آن است که سرپرست خانوار کد 4 رقمی وارد شده در پیامک را حفظ کرده و تا پایان مراحل هدفمندی‌ یارانه‌ها آن را نگه دارد. پس از آن سرپرست با تایید تمام بندها و گزینه‌های فوق دکمه تایید نهایی را فشار می‌دهد و به این ترتیب مرحله ثبت نام رسما تمام خواهد شد.

در این راستا گروه نظامیانی که تاکنون از طریق یگان خود دریافت می کردند استثنا به حساب می‌آیند آن‌ها باید همانند قبل اطلاعات و ثبت نام خود را از طریق یگان خود پیش ببرند.

به گزارش ایسنا، ثبت نام مردم از طریق آخرین عدد سمت راست شماره ملی آن‌ها از بیستم تا بیست و نهم فروردین ماه ادامه خواهد داشت و دولت روزهای سی‌ام و سی و یکم فروردین برای نام نویسی برای کسانی که از نام نویسی جا مانده‌اند اختصاص خواهد داد.

 

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► ششمین روز منفی بورس در سال ۹۳
نکاتی برای خرید کولر ◄

مطالب مرتبط
بنر