قبل از پذیرفتن شغل به این ۵ سوال پاسخ دهید

سه شنبه ، 19 فروردين 1393 ، 09:16

بسیاری از جویندگان کار تمایل دارند بلافاصله اولین فرصت شغلی که سر راه شان قرار می گیرد را بپذیرند. اما این که آیا دقیقا این پیشنهاد همان چیزی است که به دنبالش بودند یا نه کمتر مورد توجه شان قرار دارد.

بسیاری از جویندگان کار تمایل دارند بلافاصله اولین فرصت شغلی که سر راه شان قرار می گیرد را بپذیرند. اما این که آیا دقیقا این پیشنهاد همان چیزی است که به دنبالش بودند یا نه کمتر مورد توجه شان قرار دارد.

هدر هامن (Heather Huhman) کارشناس کاریابی در سایت مشاغل آنلاین Glass Door در این زمینه می گوید:

افرادی که از سابقه طولانی تری برخوردار بوده و تجربه مشاغل متعددی را دارند در انتخاب های بعدی خود حساسیت بیشتری به خرج داده و به احساس و درک خود توجه می کنند، آنها می دانند فرصت های شغلی بهتری هم وجود دارد.

هامن در جدیدترین مطلب خود می نویسد:

وقتی به شما پیشنهاد شغلی می شود که به آن علاقه ندارید، قبل از هر چیز از خود سوال کنید آیا مایل به پذیرش آن هستید یا نه؟ و اینکه آیا قادرید خود را با شرایط جدیدی که در انتظارتان است وفق دهید یا بهتر است به امید یافتن فرصت های مناسب تری که در آینده به سراغ تان خواهند آمد صبر کنید.

اگر زمانی خود را با چنین شرایطی روبرو دیدید بهتر است قبل از قبول یا رد آن به راه کارهای ارائه شده از سوی این نویسنده بی اندیشید. این نکات به ویژه در مورد آن دسته از افراد که هیچ انگیزه یا رغبتی برای پذیرش پیشنهادات شغلی جدید ندارند مثمر ثمر خواهد بود.

سوالاتی که در ادامه به آنها می پردازیم به شما در رسیدن به مقصد و هدف شغلی تان یاری خواهند رساند.

آیا با پذیرش آن، اهدافی را که به طور جدی در پی کسب شان بودید قربانی نخواهید کرد؟

یکی از پرسش های مهم که می بایست پیش از پذیرفتن یک پیشنهاد شغلی مد نظر افراد قرار گیرد همین سوال است، این که آیا با پذیرش این موقعیت جدید لازم است برخی از امتیازات یا اهداف مهم خود در زندگی را قربانی کنند یا خیر؟ یعنی آیا این مسیر شغلی مستلزم فداکاری عمیق از سوی فرد هست یا نه؟ به عنوان مثال آیا لازم است شهر محل سکونت شان را ترک کنند یا باید ساعاتی بیشتر از آن چیزی که خواهان آن هستند را در محیط کاری سپری کنند؟ در این حالت فرد باید اهدافش را با پیشنهاد دریافتی مقایسه و ببیند آنها تا چه میزان با یکدیگر تداخل دارند. اگر این پیشنهاد را گامی مثبت و موثر در پرونده کاری خود دید بهتر است بیشتر پیرامون آن تامل کرده و از تصمیم گیری عجولانه اجتناب ورزد. شاید کمی فداکاری و تحمل کردن سختی ارزش موفقیتی را که در آینده به دست خواهد آورد، داشته باشد.

آیا این موقعیت جدید امکان گسترش مهارت ها و تجربیات را در اختیار فرد قرار می دهد؟

می توان گفت تقریبا اکثر فرصت های شغلی جدید چیزی برای آموختن و دنیایی تازه برای آزمودن را در اختیار کارآموزان قرار می دهند. وقتی که در مورد یک پیشنهاد شغلی فکر می کنید به مسئولیت های تازه ای که همراه با آن به سراغ تان می آید نیز نگاهی داشته باشید، اما در عین حال از کنار موقعیت های جدیدی هم که برای یادگیری و تجربه آموزی در اختیارتان گذاشته می شود بی تفاوت گذر نکنید. آیا برای پذیرش آن نیازمند یادگیری یک مهارت یا برنامه تازه هستید؟ آیا باید در مراسم یا کنفرانس های کاری شرکت کنید و این توانایی را در خود می بینید؟ گاهی آموختن یک مهارت تازه یا ورود به یک دنیای جدید تاثیری مثبت روی عملکرد شغلی آینده شما خواهد داشت، پس عجولانه قضاوت نکرده و تصمیم نگیرید.

آیا پذیرش آن پاسخی مناسب به نیازهای تان است؟

اگر با فکر کردن در مورد یک پیشنهاد شغلی تازه اوقات سختی را می گذرانید شاید لازم است فهرستی از نیازها و خواست های خود تهیه کنید و فراموش نکنید در آماده سازی آن به همه نکات توجه داشته باشید، از شیوه زندگی تا اهداف آینده هیچ چیز را از قلم نیاندازید. اگر تنها چیزی که درمورد این شغل جدید دوست ندارید وضعیت تعطیلات آن است شاید آنقدرها هم پیشنهاد بدی نباشد. هر چند اگر شما منتظر امکاناتی هستید که افراد خانواده شما را هم پوشش دهد اما در پیشنهاد فعلی چنین چیزی گنجانده نشده یا به دنبال پیشرفت و ترقی در مدت زمانی خاص هستید ولی به نظر نمی رسد وضعیت فعلی چنین اجازه ای به شما دهد، شاید باید تامل کرده و در این مورد با دقت بیشتری تصمیم گیری کنید.

آیا از نظر ذهنی برای مسئولیت آتی آماده هستید؟

قبل از قبول یک مسئولیت تازه خود را در آن موقعیت تصور کنید. ببینید آیا از انجام آن احساس رضایت می کنید یا بالعکس حتی تصور آن هم برای تان ناخوشایند است؟ اگر نتیجه کار همراه با حسی از شعف است شاید این نشانه خوبی باشد که این پیشنهاد گزینه ای قابل قبول است. حتی اگر حقوق تان در آینده به آن اندازه که امید داشتید بالا نیست می توان به دلیل شرایط خاص محیط کار یا جو حاکم بر آنجا و تجربیات مثبتی که بدست خواهید آورد شغل پیشنهادی را بپذیرید. به خاطر داشته باشید طی کردن سریع پله های ترقی یا گرفتن پست های بالاتر تنها معیار پذیرش در قبول یا رد یک پیشنهاد شغلی نیست. گاهی باید به شادی حاکم در محیط یا روابط حسنه با دیگر همکاران نیز توجه کرده و رضایت قلبی را نیز مد نظر داشته باشید چرا که رضایت شغلی خود نقشی مهم در سلامت جسمی و روحی افراد داشته و آنها را به تلاش بیشتر و طی کردن مسیر پیشرفت امیدوار می سازد.

و در نهایت اینکه آیا این شغل می تواند سکوی پرتابی مناسب برای فرصت های طلایی آینده باشد؟

به طور کلی در دوران کاری، هر فرد به دنبال یافتن فرصت های شغلی بهتر است که به او در رسیدن به موفقیت های بیشتر کمک کند. اگر تمام مشاغلی که به آن مشغول بودید آن شغل رویایی و مورد نظر شما نبوده آنقدرها هم آن را ناخوشایند تلقی نکنید. اگرچه شما باید در جهت نیل به آینده ای درخشان تر و دستیابی به امیدها و آرزوهای خود گام بردارید، هنوز هم به اندازه کافی زمان دارید که با قبول یک پیشنهاد تازه روند فعلی کاری تان را متحول و برای رسیدن به هدف بعدی حرکت کنید. هر نوع تجربه ای که در طول این دوران بدست آورده اید مهارتی تازه برای پیمودن این مسیر در اختیار شما قرار داده است.

هامن خطاب به آن دسته از جویندگان کار که تصمیم به پذیرش یک موقعیت جدید دارند توصیه می کند هرگز تحلیل کردن موقعیت و بررسی بیشتر را از قلم نیاندازند:

به خاطر داشته باشید پیشنهادی که کاملا رضایت شما را جلب ننموده به دقت تحلیل و بازبینی کنید. اما رویهمرفته باید مزیت های شغل جدید را سنجیده و منافع آتی را نیز مد نظر قرار دهید. فراموش نکنید همیشه اهداف و ارزش های شخصی حرف اول را زده و در صف مقدم قرار دارند.

امیدواریم نکات ارائه شده در این مطلب به شما در رسیدن به قله های موفقیت شغلی کمک نموده باشند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► کلید گمشده مرحل دوم هدفمندی یارانه ها
این مرد شغلش ایستادن در صف است! + تصاویر ◄

مطالب مرتبط
بنر