کلید گمشده مرحل دوم هدفمندی یارانه ها

سه شنبه ، 19 فروردين 1393 ، 09:57

 

اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها قانون مصوب مجلس است که دولت یازدهم موظف به اجرای همه جانبه و هرچه بهتر آن است. به اعتقاد اکثر کارشناسان اجرای صحیح این مرحله می تواند به بهبود وضعیت کلان اقتصاد کشور کمک کند .

به گزارش بانکی دات آی آر، طی روزهای اخیر دولت و رسانه های گروهی تلاش کرده اند تمام ابهامات درخصوص نحوه اجرای مرحله دوم ثبت نام متقاضیان یارانه را تشریح کنند و آن را برطرف نمایند. امری که موفقیت نسبی داشته و خیلی ها متوجه شده اند برای ثبت نام دور دوم کجا و به چه شکلی باید ثبت نام کنند.

از سوی دیگر تشویق عمومی مردم برای انصراف از دریافت یارانه از سوی افرادی که نیازی به این وجه ندارند به صورت همه جانبه در حال اجراست از شکل گیری کمپین "نه به دریافت یارانه " گرفته تا کمک سریال های مختلف نوروزی به تشریح مزایای انصراف از دریافت یارانه.

اما آیا صرف تشویق مردم به عدم دریافت یارانه و کلی گویی در خصوص مزایای عمومی این انصراف برای عموم جامعه کفایت می کند.

بسیاری از مردم می پرسند اگر من از دریافت یارانه انصراف بدهم این یارانه صرف چه اموری می شود و من چطور از مصرف بهینه آن مطلع می شوم.

هنوز ظرف این چند ماه هیچ برنامه مدونی نه از سوی مجلس و دولت ونه هیچ یک از نهاد های رسمی کشور در خصوص نحوه هزینه وجوه حاصل از این انصراف منتشر نشده.یا بهتر است بگوییم انتشار عمومی نیافته است.

بعضا برخی از هزینه در بهداشت عمومی ، ساخت پروژه ها و بهبود وضعیت افراد کم درآمد سخن گفته اند اما مشخص نشده عملا چه اقدام عملی انجام می گیرد.

آیا رئیس جمهور و یا هریک از اعضای تیم  عملیاتی دولت در این خصوص در آینده گزارشی به مردم ارائه خواهند داد؟

مردم دوست دارند بدانند کدام مدرسه، بیمارستان و یا طرح خاص عمرانی از محل این انصراف بهبود یافته و یا تاسیس شده است.

در مرحله نخست طرح هدفمندی سخن از کمک به تولید ،اقتصاد و.... به میان آمد که بخش عمده آن به درستی اجرایی نشد و یا دست کم اطلاع رسانی روشنی در خصوص آن صورت نگرفت.

اگرچه نمی توان برکات اجرای طرح هدفمندی در ذخیره سازی و کاهش مصرف سوخت را نادیده گرفت اما در بسیاری بخش های دیگر انتظارات عمومی برآورده نشد و یا بهتر است بگوییم عامه مردم این دستاورد ها را مشاهده نکرده اند.

بنا براین لازم به نظر می رسد که ستاد یا حد اقل بخشی درنظر گرفته شود که لحظه به لحظه تغییرات را بررسی کنند و به اطلاع عموم مردم برسانند.

اعتماد سازی عمومی گامی است که مردم را به همراهی بیشتر تشویق می کند آن وقت می توانیم از شکل گیری هماهنگی و حمایت عمومی حاصل از آن نهایت بهره برداری را بکنیم و انتظار داشته باشیم جامعه یکپارچه و هماهنگ دولت را در مسیر تحقق قوانین مصوب مجلس یاری نمایند.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► اعلام اسامی ایمیل‌های ایرانی هک شده
قبل از پذیرفتن شغل به این ۵ سوال پاسخ دهید ◄

مطالب مرتبط
بنر