دلایل افزایش صادرات نفت ایران از زبان زنگنه

شنبه ، 30 فروردين 1393 ، 13:48


وزیر نفت با تشریح دلایل افزایش صادرات نفت ایران از افزایش حجم صادرات گاز کشور به 80 میلیارد مترمکعب خبر داد و از کشورهای ترکیه، پاکستان، عراق، حاشیه جنوبی خلیج فارس و اروپا به عنوان مشتریان گاز ایران نام برد.

بیژن زنگنه در يكهزار و هشتصد و هفتادمين جلسه هيئت مديره شركت نفت ايران با اشاره به تدوین برنامه های متعدد برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سطح وزارت نفت، گفت: در بند 13 اقتصاد مقاومتي به مقابله با ضربه پذيري درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طريق انتخاب مشتريان راهبردي، ايجاد تنوع در روش‌هاي فروش، مشاركت دادن بخش خصوصي در فروش و افزايش صادرات گاز و برق، پتروشيمي و فرآورده هاي نفتي تاكيد شده است.

وزير نفت افزود: در بندهاي ديگر سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي به جز از سه بند اصلي نيز بر تقويت ظرفيت دانش بنيان، حمايت همه جانبه و هدفمند از صادرات كالاها، افزايش قدرت مقابله و كاهش آسيب پذيري اقتصادي از طريق استفاده از ديپلماسي در جهت حمايت از هدف‌هاي اقتصادي و توسعه پيوندهاي راهبردي با منطقه و جهان تاكيد شده است.

این عضو کابینه دولت از طراحي برنامه‌هاي جديدي كه ناظر بر سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي باشد خبر داد و افزود: برنامه هاي طراحي شده همان برنامه هاي جاري در راستاي افزايش ظرفيت توليد و توليد پايدار نفت و گاز با اولويت ميدان‌هاي مشترك است اما خيلي منظم تر و مشخص تر. وي با تاكيد بر تمركز صنعت نفت بر توسعه میادین مشترك غرب كارون، بیان کرد: ظرفيت توليد نفت خام و ميعانات گازي به 5.7 ميليون بشكه در روز (4.7 ميليون بشكه نفت خام و يك ميليون ميعانات) قابل افزایش است.

گزارش ویژه نفتی زنگنه به روحانی
این مقام مسئول همچنین از افزایش ظرفيت توليد گاز نيز به بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز خبر داد و یادآور شد: از 4.7 ميليون بشكه نفت خام هدفگذاري شده در سال 1396، 700 هزار بشكه در روز از ميدان هاي غرب كارون (آزادگان شمالي، آزادگان جنوبي، يادآوران و ياران) استحصال مي شود. زنگنه از برنامه ريزي براي ايجاد ارزش افزوده بيشتر، خبر داد و گفت: برنامه ريزي شده تا سقف 480 هزار بشكه در روز از معيانات گازي را با ايجاد واحدهاي كوچك پالايشي از سوي بخش خصوصي در منطقه پارس جنوبي به فرآورده هاي مورد نياز كشور و يا صادرات تبديل كنيم.

وي همچنین از تهيه گزارش مفصلي از وضعيت توسعه اي ميدان هاي غرب كارون براي ارجاع به رئيس جمهوري خبر داد و گفت: رئيس جمهوري براي رفع نيازمندهاي صنعت نفت اعلام آمادگي كرده است. وزير نفت افزود: با توجه به اينكه بخش اصلي خوراك پتروشيمي ها را اتان، متان و ان جي ال تشكيل مي دهد بايد به اين موضوع نيز توجه داشته باشيم.

وي منظور رهبري در بندي از سياست هاي اقتصادي مقاومتي كه به ايجاد و افزايش ذخاير راهبردي اشاره كرده است را، افزايش ذخاير رو زميني و زير زميني و نه اكتشاف اعلام كرد و گفت در اين زمينه نيز برنامه ريزي‌هايي انجام شده است.

پاکستان هنوز مشتری گاز ایران است
وزير نفت با توجه به تاكيد مقام معظم رهبري مبني بر افزايش صادرات و فروش خارجي، گفت: افق در نظر گرفته شده براي صادرات گاز تا سال 1400، 80 ميليارد متر مكعب به كشورهاي تركيه،اروپا، عراق، پاكستان، جنوب خليج فارس است. ظرفيت پالايشي نيز در افق 1400 به 3 ميليون بشكه خواهد رسيد. وي با اشاره به بهبود روند صادرات در ماه هاي پاياني سال گذشته، تاکی کرد: دليل اين امر اصرار بر اين سياست بود كه تنها شركت ملي نفت ايران فروشنده است. خريداران متوجه شده اند كه براي خريد نفت خام تنها بايد به يك مرجع كه همان شركت نفت است، مراجعه كنند.

زنگنه فروش نفت خام در بورس انرژي را حركتي در راستاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي به منظور مشاركت دادن بخش خصوصي و ايجاد تنوع در روش هاي فروش اعلام كرد و خاطرنشان ساخت: فروش نفت خام در بورس انرژي نقطه عطفي در بازار اقتصادي كشور است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 30 فروردین 93
شغل آزاد در مقابل کارمندی ◄

مطالب مرتبط
بنر