مدیریت ریسک ارزی در صادرات

سه شنبه ، 2 ارديبهشت 1393 ، 12:35


یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در امر صادرات و واردات نوسان قیمت ارز است مخصوصا برای شرکت هایی که بازرگانی خارجی دارند و با ارز هم سر و کار دارند باید مدیریت ارز جدی تر تلقی شود به گزارش گروه خبری بانکی دات آی آر  الکس ادوارد  مدیر ارشد کمپانی UKForex به شرح چگونگی مدیریت ریسک ارزی برای شرکت های کوچک در زمان تجارت بین الملل می پردازد.

 

 


صادرات وابسته به ارز است و هر زمان ممکن است این ارز در حال تغییر قیمت جهانی باشد بنابراین شرکت هایی که در زمینه ی تجارت بین الملل فعالیت میکنند باید آگاهانه برنامه ی صادرات کالا را تنظیم کنند و قدرت پیش بینی بالایی داشته باشند. مثلا در هفته های اخیر شرکت های انگلیسی که در امر صادرات فعالیت داشتند درگیر محاسبات ارزی شدند و این بدین دلیل است که نوسانات ارزی زیاد است. سازمان های بزرگ تجاری در انگلیس بر این باورند که بهترین راه موفقیت در امر صادرات کنترل قیمت ارز است.


ریسک ارزی یکی از بزرگترین چالش های دنیای تجارت است و این نرخ های متغییر باعث بر هم زدن برنامه ریزی و بودجه میشود اگر هم این ریسک ارزی مورد محاسبه واقع نشود باعث کاهش سود دهی و بحران مالی خواهد شد.
اما خوشبختانه راه ای زیادی وجود دارد که صادر کنندگان کمتر در معرض خطر ریسک ارزی باشد. در ابتدا یک شرکت باید به درک ریشه ی این نوسانات بپردازد به این منظور که چاره اندیشی کند برای برخورد مناسب با ریسک ارزی ابتدا باید مدیران شرکت ها بتوانند مدیریت بودجه داشته باشند علاوه بر اینها به عنوان یک صادر کننده مدیران باید بدانند که به دلیل عدم وجود دو چیز مهم این ریسک ارزی به وجود می آید یکی از آنها قیمت فروش محصولاتی است که به مشتری ارائه میدهید و دیگری میزان درآمد شما است.


گاهی اوقات این تغییر قیمت ها در فروش محصولات به مشتری های خارج از کشور تاثیر به سزایی دارد به این معنا که کالای فروخته شده به آنها گرانتر محاسبه میشود به طور کلی دو راهکار برای این مشکل وجود دارد.


1-شما باید قیمت محصولات و درآمد خود را با بازار صادرات جهانی تنظیم کنید در این صورت مشکل فروش محصولات به خارج و دریافت سود دچار ریسک ارزی نمیشود.


2-همیشه قیمت محصولات تان را به واحد پوند و استرلینگ بیان کنید در این صورت مشتری ها میل بیشتری به خرید محصولات شما پیدا میکنند.


مقابله با ریسک
اگر میخواهید کمتر ریسک کنید باید در صورت فروش محصولات و قیمت گذاری آنها از طریق ارز یک حساب ارزی باز کنید. نکته ی دوم این است که شما در هنگام بستن قرار داد تا زمان فروش محصول و تحویل آن باید بتوانید نوسانات ارزی را محک بزنید و در نهایت اینکه در صورتی که قیمت های شما به واحد پوند باشد میتوانید این ریسک را برای مشتری کم کنید و مشتری بیشتر مایل است تا خریدی انجام دهد که به ارزش پولی بازار جهانی باشد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► مشخص شدن میزان دارایی های بانک ها
خطر خروج سپرده‌ها از نظام بانکی ◄

مطالب مرتبط
بنر