چاق‌ترین ایرانی‌ ها کجا زندگی می‌کنند؟

سه شنبه ، 2 ارديبهشت 1393 ، 13:58


رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: مازندران دارای چاق‌ترین افراد در کشور است و متاسفانه مازندران از نظر بیماری‌های اعتیاد، فشار خون و دیابت رتبه بالایی را در کشور دارد.
خبرگزاری ایسنا: رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: مازندران دارای چاق‌ترین افراد در کشور است و متاسفانه مازندران از نظر بیماری‌های اعتیاد، فشار خون و دیابت رتبه بالایی را در کشور دارد.

دکتر قاسم جان بابایی، عصر دوشنبه اول اردیبهشت در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی سلامت در دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به تغییرات جغرافیایی سلامت کشور ما نسبت به 35 سال گذشته، امید به زندگی در افراد بزرگتر از 55 سال بالاتر رفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: طی تغییراتی که در 35 سال اخیر در کشور ما رخ داده 50 درصد جمعیت در شهرها ساکن شده‌اند و در برخی از شهرستان‌ها 75 درصد افراد در شهرها و 25 درصد دیگر در روستاها سکونت دارند. افرادی هم که در روستاها ساکن هستند دارای فرهنگ شهرنشینی هستند.

جان بابایی یادآور شد: 80 درصد عوامل مرگ میر مربوط به بیماری‌های غیر واگیردار است که از این میزان 43 درصد به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته مغزی، 15 درصد به سرطان‌ها، 10 درصد به حوادث جاده‌ای و مابقی مربوط به دیگر بیماری‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مهمترین نگرانی مردم را حوزه بهداشت و درمان دانست و اظهار کرد: بیشترین نگرانی مردم در حوزه بهداشت و درمان، پرداخت از جیب است که در بخش دولتی و خصوصی 65 درصد هزینه سلامت مردم از جیب پرداخت می‌شود و 35 درصد دیگر را دولت پرداخت می‌کند. در بیمارستان های دولتی 36 درصد هزینه پرداختی سلامت برعهده بیمار و 65 درصد دیگر را دولت پرداخت می‌کند.

وی بیان کرد: طبق ابلاغیه‌ای که به دانشگاه علوم پزشکی استان شده، از شهریور امسال 10 درصد کل هزینه‌ها را افراد متقبل می‌شوند و 5 درصد از طریق پزشک خانواده پرداخت می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: تهیه دارو و ملزومات پزشکی در هر بیمارستان، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان‌ها، نگرانی‌های افراد در بیماران صعب العلاج و ترویج زایمان طبیعی از جمله برنامه‌هایی است که وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشگی درصدد پیگیری آن است.

جان بابایی افزود: خواهان ماندگاری پزشکان در مناطق محروم با ارایه پرداختی بیشتر هستیم که این طرح از نیمه اردیبهشت، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه زایمان‌های سزارین روز به روز در حال افزایش است، تصریح کرد: 90 درصد زایمان های سزارین در بیمارستان خصوصی و 55 درصد در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود. یکی کردن تعرفه زایمان سزارین با زایمان طبیعی از جمله برنامه‌های امسال دانشگاه علوم پزشکی است.

جان بابایی به تملک درآوردن خانه‌های بهداشت روستایی توسط دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: مراکز بهداشت روستایی که نیاز به تجهیز دارند در برنامه کاری دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد. همچنین توجه به بیماری‌های فشارخون، چربی و چاقی از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است، ادامه داد: امسال شهرستان‌های بهشهر، نکا، ساری، چالوس و آمل را مجهز به دستگاه ماموگرافی دیجیتال کرده‌ایم. متاسفانه درصد زیادی از سرطان پستان در مرحله پیشرفته تشخیص داده می‌شود که درصدد هستیم مابقی شهرستان‌های استان را به دستگاه ماموگرافی دیجیتال مجهز کنیم.

وی به کیفیت غذای نامطلوب در اکثر رستوران‌ها اشاره کرد و افزود: در برخی رستوران‌ها افزودنی‌هایی به غذا اضافه می‌شود که از حد استاندارد خارج است. درصدد هستیم در تمامی سورتینگ‌های مرکبات استان یک ناظر کارشناس تغذیه حضور داشته باشد که تا مرکبات با کد در اختیار مردم قرار گیرد.

جان بابایی با انتقاد از شرایط نامطلوب داروخانه 13 آبان گفت: داروخانه 13 آبان یک داروخانه دانشگاهی است که باید متخصصین رشته داروسازی در آن حضور داشته باشند. هم استانی‌ها می‌توانند با شماره تلفن 1490 پاسخ هرگونه سوال در خصوص داروها را از متخصصین داروسازی بالینی کسب کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: در صورت اعلام دریافت زیرمیزی توسط اعضاء هیات علمی و پزشکان به سازمان نظام پزشکی و علوم پزشکی مازندران، پیگیری‌های لازم صورت خواهد گرفت.

جان بابایی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مازندران 40 میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکار است که در آینده نزدیک این طلب به حداقل خواهد رسید.

هفته سلامت امسال از اول تا 7 اردیبهشت با شعار یک عمر سلامت با خود مراقبتی نامگذاری شده است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 2 اردیبهشت 93
ورود به حساب بانکی مردم منتفی شد ◄

مطالب مرتبط
بنر