شرایط انتشار گواهی یک میلیارد یورویی سپرده ارزی

دوشنبه ، 2 دی 1387 ، 14:00

قائم مقام بانک مرکزی جزئیات شرایط انتشار گواهی سپرده ارزی مدت دار تا سقف یک میلیارد یورو را اعلام کرد و گفت: کلیه بانکها باید برنامه و طرح عملیاتی خود در این باره را به بانک مرکزی ارائه دهند.

حسین قضاوی با اشاره به اینکه بانک مرکزی مجوز کلی صدور گواهی سپرده ارزی مدت دار را صادر و این موضوع را به بانکها اعلام کرده است، افزود: در حال حاضر موضوعی که وجود دارد این است که بانکها سقف ویژه مورد نظر خود را برای انتشار گواهی سپرده ارزی مدت دار به بانک مرکزی ارائه دهند.

قائم مقام بانک مرکزی از بررسی این موضوع و استقبال بانک مرکزی و حمایت این بانک از صدور گواهی سپرده ارزی توسط بانکها خبرداد و تصریح کرد: گام اول در صدور این گواهی اعلام آن از سوی بانک مرکزی بود.

وی گام دوم را ارائه طرح تجاری برای انتشار گواهی سپرده ارزی توسط بانکها به بانک مرکزی اعلام و بیان کرد: تمام بانکها باید برنامه و طرح عملیاتی خود را به بانک مرکزی ارائه دهند.

" کلیه بانکها باید طرح عملیاتی و برنامه اجرایی خود را با ذکر جزئیات، بالاخص از باب نحوه مصرف منابع جذب شده، حجم درخواست به تفکیک هر ارز، نرخ بازخرید گواهی های صادره و نحوه تامین ارز برای بازپرداخت در سررسید و .. در اسرع وقت جهت صدور مجوز به بانک مرکزی ارسال نمایند."

قضاوی گام سوم را حمایتهای اجرایی و پوششهای ضمانتی لازم توسط بانک مرکزی اعلام کرد و ادامه داد: بر این اساس بانکها می توانند به اتکای این حمایتها و پوششها، بازاریابی مناسبی را در منطقه و کشورهای همسایه انجام دهند و گواهی سپرده ارزی خود را در بازار خارج از کشور به فروش برسانند.

بانک مرکزی به منظور تجهیز منابع ارزی از بازار مالی داخل کشور و همچنین بازار مالی بین المللی بویژه جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور و با توجه به بحران مالی بین المللی و وجود سرمایه های سرگردان، امکان صدور گواهی سپرده ارزی مدت دار با نام یا بی نام، قابل معامله و قابل انتقال به غیر در سقف کلی یک میلیارد یورو را تحت شرایطی امکان پذیر کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

► ابهام در رمزگشایی کارتهای بانکی
بانک ملت این ماه واگذار می شود ◄

مطالب مرتبط
بنر