10 دلیل پراهمیت بودن بازار مسکن

شنبه ، 6 ارديبهشت 1393 ، 07:51

 

بازار مسکن در کنار ارز، طلا، قیمت بنزین و... در اقتصاد ایران اهمیت ویژه ای دارد به این معنی که در هر زمان خیلی از تصمیمات کلان اقتصادی و حتی شخصی ایرانیان تحت تاثیر تغییرات این بازار تعیین می شود.

به گزارش بانکی دات آی آر، این اهمیت تا بدانجاست که خیلی ها بدون دانستن وضعیت بازار مسکن حتی در بازار های دیگر خرید و فروش نمی کنند در این گزاش به 10 دلیل پر اهمیت بودن این بازار اشاره می کنیم.

1.مسکن به عنوان کالای اساسی

تصور زندگی بدون سرپناه غیر ممکن است . کیفیت مسکن ،محل قرار گرفتن و وسعت آن متفاوت است و بنا به این ویژگی ها قیمت های متفاوتی دارد.

اما همه انسان ها در یک نکته مشترک اند زندگی بدون مسکن غیرممکن است.

2.مسکن و تورم

در کشورهایی نظیر ایران که بخش مسکن از نوسان بالایی برخوردار است، سیاست‌گذاران با چالش‌های فشار تورمی مواجهند و همزمان دنبال به حداقل رساندن اثرات تورمی هستند.

اینکه نوسانات بخش مسکن منجر به نوسان شدید در سطح قیمت کالاها و خدمات خواهد شد یا اینکه تورم، شوک‌های ادواری قیمت و اجاره مسکن را به دنبال دارد، موضوع بسیار مهم در نظریه‌های اقتصاد مسکن به شمار می‌رود.

3. مسکن فراتر از محل زندگی

آنچه كه در آغاز امر به نظر مي آيد بديهي بودن مفهوم و معناي مسكن است و در يك نگاهي سطحي نياز چنداني به تبيين اين مقوله احساس نمي شود اما با اندكي تامل  به اين نكته كه مفهوم مسكن چيزي فراتر از يك مكان فيزيكي است سست بودن اين گفته به اثبات مي رسد . مفهوم مسكن يك مفهوم سهل و ممتنع است. مسكن مسئلهاي بسيار پيچيده و بسيار گسترده است. اهميت مسكن از جايي نشئت مي گيرد كه بسياري از نيازهاي اوليه فرد همانند خوراك ، استراحت و ... در آن تامين مي گردد. مفهوم مسكن علاوه بر مكان فيزيكي ، كل محيط مسكوني را نيز در بر مي گيرد كه شامل كليه خدمات و تسهيلات ضروري مورد نياز براي بهزيستن خانواده و طرح هاي اشتغال، آموزش و بهداشت افراد است.

4.اهمیت مسکن دراولین منشورحقوق بشر(منشور کورش)

آنگاه که من به آرامش و بی آزاربه بابل در آمدم در میان هلهله و شادی اورنگ فرمانروایی را در کاخ پادشاهی استوار داشتم ... بی شمار سپاهانم به صلح در بابل گام بر داشتند.

روا نداشتم کسی وحشت را بر سرزمین سومر و اکد فرا آرد

نیازمندیهای بابل و تمامی پرستشگاه های آنان را پیش دیده داشتم و در بهبود زندگی همگان کوشیدم

همه یوغ های ننگین بردگی را از مردمان بابل بر داشتم

خانه های ویرانشان
را آباد کردم

به تیره بختیهاشان پایان دادم

مردوک مهتر خدای، از کردارم شاد شد و به من کوروش، پادشاهی که او را نیایش کرد و به کمبوجیه پسرم ... و به همه سپاهیانم، مهربانانه برکت داد از ته دل در پیشگاهش خدایگانی والای او را بس گرامی داشتیم

و همه پادشاهانی که در بارگاه خود به تخت نشسته اند در چهار گوشه جهان از فرا دریا تا فرو دریا ... همه ی پادشاهان باختر زمین که در خیمه ها سکونت داشتند برای من خراج گران آوردند و در بابل بر پایم بوسه زدند

شهرهای مقدس فراسوی دجله را که پرستشگاه هاشان دیر زمانی ویران بود مرمت کردم و پیکره ی ایزدانی را که میان آنان جای داشتند به جای خود بازگرداندم و در منزلگاهی پایدار اقامت دادم

تمام مردمان آواره را جمع کردم و خانه هاشان را به آنان باز

گرداندم ...

اجازه دادم همگان در صلح بزیند

5.مسکن موتور محرک اقتصاد کشور

بازار مسکن در جذب و تخصیص منابع  و اشتغال سهم ویژه ای به خود اختصاص می دهد و به رفع ضروری ترین نیازهای انسان مبادرت می ورزد.

6.مسکن شرط ازدواج

مسکن یکی ازشروط اساسی ازدواج و تشکیل خانواده به عنوان نخستین نهاد اجتماعی جامعه ایرانی محسوب می شود.

7. مسکن در قانون اساسی

اگر بخواهیم از اهمیت مسکن بگوییم، کافیست اشاره کنیم که یک اصل از اصول قانون اساسی -که بالاترین مرجع قانونی است- منحصرا به موضوع مسکن اختصاص یافته است: اصل سی و یکم. "داشتن‏ مسکن‏ متناسب‏ با نیاز، حق‏ هر فرد و خانواده‏ ایرانی است‏. دولت‏ موظف‏ است‏ با رعایت‏ اولویت‏ برای‏ آنها که‏ نیازمندترند به‏ خصوص ‏روستانشینان‏ و کارگران‏، زمینه‏ اجرای‏ این‏ اصل‏ را فراهم‏ کند" .اصول سوم و چهل و سوم قانون اساسی نیز دولت را موظف کرده اند تا با به کارگیری همه امکانات، جهت ایجاد رفاه، رفع فقر و رفع محرومیت، اقدام به تامین مسکن کند.

8.ضریب تورم

دو بخش مسکن و خوراکی‌ها با سهم 28 درصدی در محاسبه تورم، بیشترین ضریب اهمیت را در محاسبه تورم دارند.

9.مسکن و مذهب

در اسلام و آیات قرآنی تاکید ویژه‌ای بر اهمیت و جایگاه خانه‌ مسکونی، جهت کسب آرامش روحی و معنوی، شده است. مهم‌ترین نتیجه آرامش، تلطیف و معنویت فضای یک خانه، قابلیت تامین و توانایی پاسخگویی به نیازهای معنوی و روحی انسان، چون تفکر، حضور و آرامش قلب است. دین مبین اسلام برای جلوگیری از هرگونه افراط و تفریط در این امر به ارائه ویژگی‌ها و شاخصه‏ های اساسی در خانه می‏پردازد و پیروان خویش را از هرگونه افراط و تفریط برحذر می‏دارد.

10. مسکن و بیکاری
مسکن برای بیکاران پنهان جهان سومی،هر جایی است که خانوادهی پر چمعیت را از سرما و باد و طوفان و سگان ولگرد و ناامنی دنیای تیرهی شبانگاهان در امان نگاه میدارد مهم تر از اینها مسکن سرپناهی است که اجاره بهای رو به افزایش دایمی را از سبد هزینه خانوار میکاهد و اجازه میدهد تا زحمتکشان نفس تازه کننده،بهتر بخورند و بهتر بپوشند بحثهایی اینچنین ابعاد اجتماعی مسکن را به حاشیه رانده است و کمتر از مسکن به عنوان واحد اجتماعی فضا یاد میشود.دیگر کمتر کسی به اهمیت مسکن به عنوان عرصه ی خصوصی سخن به میای میآورد؛عرصهای که خانوادهها را حداقل برای ساعتی از شر،ازدحام و انبوهی،خشونت و سر سختی شهرهای چند میلیونی پر شتاب در امان نگاه میدارد.یا به قول جی.ار.ملور،مسکن محدودهای خصوصی و آزاد از فشارهای جامعه ی صنعتی و شهری شده متکی به قوانین ضدانسانی بازار و عقلانیت ازاری است

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 


► پرداخت یارانه و سبد کالا به اقشار نیازمند
درگیری در آزمون استخدامی در پلدختر ◄

مطالب مرتبط
بنر