میلیاردرهای ایران به زودی معرفی می‌شوند

شنبه ، 13 ارديبهشت 1393 ، 12:44


میلیاردرهای ایران همین هفت هشت نفری که دائماً رسانه‌ها و یا بعضاً مردم از آنها یاد میکنند نیستند چه بسا برخی از آنها ورشکسته ای بیش نیستند و فقط نام میلیاردر را یدک می‌کشند.
خبرگزاری ایسنا: میلیاردرهای ایران همین هفت هشت نفری که دائماً رسانه‌ها و یا بعضاً مردم از آنها یاد میکنند نیستند چه بسا برخی از آنها ورشکسته ای بیش نیستند و فقط نام میلیاردر را یدک می‌کشند.

محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خصوص زمان و تاریخ دقیق انتشار اسامی میلیاردرهای ایرانی که سه سال پیش خبر آن از طریق رسانه های داخلی و خارجی منتشر شده بود گفت: انتشار اسامی ثروتمندان و میلیاردرهای سیاسی و اقتصادی در غالب کشورهای جهان امری متداول و پسندیده بوده و همه ساله لیست اسامی این افراد از طریق مراجع رسمی تهیه و منتشر می‌شود، لکن در این لیست نام هیچ یک از افراد ثروتمند و متمول آن کشور از قلم نمی افتند. درهمین راستا از سالها پیش لیست صد نفره ای از ثروتمندان و میلیاردرهای سراسر جهان از طریق سازمانهای بین المللی و نشریات معتبر جهانی شناسائی و بطور سالانه منتشر می‌شود که متأسفانه و یا خوشبختانه تاکنون نام هیچیک از پولداران ایرانی در این لیست ها وجود نداشته که خود جای تأمل و بحث فراوان دارد.

وی تصریح کرد: واقعیت انکار ناپذیر این است که بخش اعظم و مهمی از فعالیتهای هر کشوری بر دوش بخش خصوصی آن کشور بوده و بخش خصوصی مساوی است با پول و ثروت. اما به دلیل اینکه ایران دارای ذخایر عظیم نفتی و زیر زمینی بوده و درآمدهای دولت نیز عمدتاً وابسته به نفت و خام فروشی است لاجرم همین امر موجب شده تا دولتها ارزش زیادی برای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی قائل نشده و بحث خصوصی سازی هم بطور جدی و واقعی پیاده نشود که همین موضوع به معضل بزرگی مبدل شده است.

علیپور در ادامه اظهار کرد: در این میان تناقض بزرگی در سخن و عمل مردم و مسئولین وجود دارد و آن اینکه هم پول و ثروت و ثروتمند میخواهیم و هم میلیاردرها را موجوداتی خطرناک معرفی می‌کنیم. بالاخره باید تکلیف مان را مشخص کنیم. زیرا این دو لازم و ملزوم یکدیگرند بطوریکه بدون یکی، دیگری معنا و مفهومی نخواهد داشت.

رییس مرکز تجارت جهانی ایران با طرح این سؤال که ما چند شخص میلیاردر (البته به دلار) در ایران داریم؟ اظهار کرد: تعدادشان دقیقاً مشخص نیست زیرا خیلی از آنها از ترس اینکه مبادا شناخته شوند و همین امر موجب شود تا حاشیه امنیتی اشان پایین آمده و موقعیت شان به خطر بیافتد خود را مخفی میکنند. آن تعداد میلیاردر شناخته شده ای هم که شجاعانه و بدون ترس کار میکنند آمارشان چندان چشمگیر و قابل توجه نیست. لذا تصمیم براین گرفته شد تا با همکاری مرکز تجارت جهانی و حمایت دولت، اسامی، مشخصات و زندگینامه ثروتمندان واقعی کشور و مردان بزرگ اقتصاد ایران با مدارک و ادله مستند و قابل قبول تهیه و در قالب کتابی تحت نام "میلیاردرها و مردان بزرگ اقتصاد ایران" به زبان فارسی و انگلیسی چاپ و در داخل و خارج از کشور توزیع شود.

وی افزود: با گذشت بیش از دو سال از آغاز نگارش این کتاب، هنوز راه پر پیچ و خمی در پیش داریم تا کتاب را بطور کامل به پایان برسانیم زیرا جمع آوری اطلاعات مستند و واقعی این افراد کاری بسیار سخت و دشوار است زیرا اکثر میلیاردرها هیچگونه همکاری با ما نمی کنند. از نظر ما انتخاب میلیاردرها دارای چارچوب خاصی بوده و هر کسی استحقاق ورود به این مجموعه را ندارد. زیرا به اعتقاد ما در این برهه از زمان صرف داشتن چند ده میلیارد تومان پول، به کسی میلیاردر نمی گویند از همین رو میلیاردرهای منتخب ما به دلار سنجیده می‌شوند نه به ریال. همچنین بیش از اینکه فقط پولدار بودن ملاک انتخاب افراد باشد، برجسته بودن افراد در عرصه اقتصاد مدنظر است زیرا بطور قطع هر مرد بزرگ اقتصادی میتواند میلیاردر هم باشد اما هر میلیاردی لزوماً مرد بزرگ اقتصاد نیست.

علیپور اضافه کرد: ایران 75 میلیون نفری، میلیاردرهای زیادی دارد که نام اکثر آنها را کسی تاکنون نشنیده است. میلیاردرهای ایران همین هفت هشت نفری که دائماً رسانه ها و یا بعضاً مردم از آنها یاد میکنند نیستند چه بسا برخی از آنها ورشکسته ای بیش نیستند و فقط نام میلیاردر را یدک می‌کشند. لکن پولدارانی در ایران وجود دارند که این هفت هشت نفر، روی هم به اندازه یکی از آن افراد ثروت ندارند.

رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی بخص خصوصی اظهار کرد: تاکنون تعدادی از این میلیاردرها، رضایتنامه خویش را با انتشار نام و مشخصاتشان در کتاب فوق الذکر ارائه کرده اند. محض اطلاع این کتاب در سه بخش مجزا در دست تدوین میباشد. این سه بخش شامل: الف) اسامی و شرح حال ثروتمندان و مردان بزرگ صنعت و تجارت پیش از انقلاب که غالباً فوت کرده اند ب) میلیاردرهای واقعی حال حاضر و معاصر ایران ج) نام و اسامی ثروتمندان و مردان بزرگ اقتصاد ایران که در کشورهای دیگر جهان زندگی می‌کنند.

وی در پایان گفت: بمنظور دسترسی به اطلاعات صحیح و پرهیز از داستان پردازیهای نادرست و همچنین شناسائی همه بزرگان اقتصاد ایران در بخشهای خصوصی و معرفی شایسته آنان در کتاب مورد نظر، از همه فعالان بزرگ اقتصادی دعوت می‌شود تا اطلاعات، اسناد، مدارک و تصاویر، شنیدها و خاطرات خود از میلیاردرها و مردان بزرگ اقتصاد ایران (پیش و پس از انقلاب)، افراد مقیم و ساکن در خارج را از طریق ایمیل آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید در اختیار مرکز تجارت جهانی ایران قرار دهند تا به نحو مطلوب مورد بهره برداری قرار گیرد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► 90 سال پیش قیمت دلار چقدر بود؟
تازه وارد های بورس چند نفراند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر