رویارویی با افزایش چک های برگشتی با اصلاح ساختار بانکی

يكشنبه ، 14 ارديبهشت 1393 ، 08:01

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ،گفت: هر ساز و کاری که بتواند از آمار و ارقام چک‌های برگشتی بکاهد پسندیده است، به شرطی که اصلاح، منطقی و کارآمد باشد، در این صورت قطعا از چاپ چک های جدید با تکنولوژی روز و ابزارهای نو استقبال می شود.

اسماعیل جلیلی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت در رابطه با متحد الشکل شدن چک‌ هاو تاثیر آن بر کاهش چک های برگشتی، گفت: افزایش تعداد و رقم چک های برگشتی ناشی از نوع چک نیست، بلکه به دلیل بی پشتوانه بودن، آمار آنها رو به افزایش است.

نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی افزود: باید توجه داشت که تغییر در رنگ و شکل ظاهری، تاثیری در کاهش چک های برگشتی ندارد، بلکه مهم میزان گردش مالی برای متقاضی دریافت دسته چک است، به نحوی که اکنون برخی افراد بدون گردش مالی خواستار دریافت دسته چک هستند که این موضوع باید اصلاح شود.

وی تصریح کرد: البته هر ساز و کاری که بتواند از آمار و ارقام چک‌های برگشتی بکاهد پسندیده است، به شرطی که اصلاح، منطقی و کارآمد باشد، در این صورت قطعا از چاپ چک های جدید با تکنولوژی روز و ابزارهای نو استقبال می شود، اما بازهم باید تاکید کرد که ابتدا باید شیوه گردش مالی مدیریت شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: بانکها باید سازو کاری را فراهم سازند که از طریق آن، موجودی شخص قبل از صدور چک، حائز اهمیت باشد، چرا که بسیاری از اشخاص بدون موجودی چکی را صادر می کنند، در صورتی که باید موجودی آنها در زمان چک کشیدن درصدی از مبلغ خرید را پوشش دهد.

نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس اظهار داشت: از این رو سیاستگذاران پولی و بانکی کشور باید قبل از ارایه دسته چک به اشخاص، به فکر گردش مالی آنها باشند و اینکه آیا شخص توان تامین مبلغ مندرج در چک را دارد یا خیر؟ در این صورت به طور حتم از آمار چک های برگشتی کاسته و تعهد نیز ایجاد خواهد شد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► ابطال مصوبه دستمزد 92 کارگران قوت گرفت
آسیب شناسی منفی بافی ایرانی + یک راه حل ساده ◄

مطالب مرتبط
بنر