چطور بچه بالغی باشیم!

دوشنبه ، 15 ارديبهشت 1393 ، 07:53

 

دکتر اریک برن روانشناس برجسته کانادایی در سال 1950 نظریه «تحلیل رفتار متقابل» را ارائه کرد. نظریه ای که سال هاست مورد توجه قرار گرفته و مبنای بسیاری اصول درمانگری روانشناسی شده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، از نظر دکتر شخصیت انسان از سه بخش کودک، والد و بالغ تشکیل شده است.


والد: بخش والد، تشکیل شده است از رفتار‌ها و نگرش‌هایی که از پدر و مادر و افراد صاحب قدرت به عاریت گرفته‌ایم. هر وقت که درصدد نصیحت کردن دیگران برآمدیم و همچون یک پدر و مادر مهربان و دلسوز به ارشاد و راهنمایی دیگری اقدام کردیم، والد درون خود را فعال نموده‌ایم. مصادیق بیرونی والد، پدر و مادر، معلمان، پلیس و همه‌ی افرادی هستند که به گونه‌ای خود را صاحب فهم و کمالات و قانون گذار می‌دانند. والد ما همیشه درصدد اندرز دیگری و صدور دستور باید و نباید، تصمیم گیری و بالاخره خدامنشی است.


کودک: کودک، بخش عاطفی و احساسی درون ما و احساس درباره‌ی مسائل مختلف زندگی است. وقتی که ما با یک کودک به بازی می‌پردازیم و یا در رفتار‌ها و بازی‌های او تامل می‌کنیم، در واقع کودک درون خود را فعال نموده‌ایم. هنگامی که در جشن تولد یا مهمانی شرکت می‌کنیم و یا زمانی که گریه می‌کنیم، دیگران را دست می‌اندازیم و خود را لوس می‌کنیم، کودک درون ما بیدار شده است.


بالغ: بالغ، جنبه‌ی منطقی و خردمند شخصیت ماست. بالغ همچون یک کامپیو‌تر عمل می‌کند؛ اطلاعات را جمع آوری، پردازش و نتیجه گیری می‌کند. بالغ از احساس و عاطفه، به دور است و فقط طبق واقعیت عمل می‌کند. کار اصلی بالغ، مدیریت بخش‌های دیگر است. بالغ، واسط بین کودک و والد است و در مواقع تصمیم گیری و حسابگری درباره‌ی امور مهم مانند شغل، تحصیلات، ازدواج، سرمایه گذاری و... ظاهر می‌شود.


بحث اصلی «تحلیل رفتار متقابل» تعامل بین این سه گانه یا سه بخش شخصیت انسان است. هر‌گاه فرد بتواند در مواقع مناسب و ضروری بخش مربوطه را به کار گیرد، در واقع توانسته است نه تنها با بخش‌های درونی خود بلکه با دیگری نیز در موضع تعامل و سازگاری قرار بگیرد. آسیب روانی، زمانی ایجاد می‌شود که یکی از این سه گانه، مستبد شود و بر بخش‌های دیگر مسلط شده و نگذارد آن‌ها نقش خود را ایفا کنند.

امروزه متخصصین تحلیل رفتار متقابل می‌توانند ادعا کنند که با استفاده از روش‌های کاربردی و زبان تازه‌ای که برای روان‌شناسی ابداع شده دامنه آن به علوم اجتماعی، آموزشی، مدیریت منابع انسانی، ساختارهای سازمانی، روانکاوی و گروه درمانی کشیده شده است.

اگر شما در محیط خانه، محل کار،جمع دوستان از هریک از این بخش ها به درستی استفاده کنید یقینا موفق خواهیدبود درغیر اینصورت به مشکل برمی خورید. رفتارهایی نظیر حسادت،تعصب،غرور، خود بزرگ بینی ویا تنفر ناشی از استفاده نادرست از بخش های سه گانه شخصیتی است.

بخش عمده درگیری ها و برخورد های زوجین هم از این امر نشات می گیرد پس بهتر است روش مهار کودک نابالغ درون خود را به خوبی فراگیریم. به عبارت بهتر بچه بالغی باشیم!

اخبارمنتخب دات آی آر:

==============

 

► بازار طلا در هاله ای از ابهام
بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز،15 اردیبهشت 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر