موج سواری حرفه ای در دریای اقتصاد ایران

چهارشنبه ، 17 ارديبهشت 1393 ، 09:05

 

اقتصاد ایران دائما در نوسان بوده و حرکت های موجی متنوعی دارد. برخی ها طی سالیان یاد گرفته اند چطور از این نوسانات استفاده کرده و به اصطلاح موج سواری کنند.

به گزارش بانکی دات آی آر، در این خصوص مثال های متعددی وجود دارد مثلا خرید زمین های ارزان شهرهای حاشیه خلیج فارس که پس از اعلام منطقه آزاد تجاری چندین برابرقیمت ارزشمند شدند.

خرید وفروش ارز و سکه که خیلی ها را میلیاردر کرد  و البته برخی ها را هم به ورشکستگی رساند.

 

 

افزايش بي‌سابقه قيمت اوراق تسهيلات مسكن در فرابورس در هفته‌هاي اخير موجي از نگراني را در بين افراد متقاضي دريافت وام مسكن فراهم كرد؛ به‌طوري‌كهاوراق مزبور در روزهاي گذشته به بالاترين قيمت از ابتداي راه‌اندازي اين اوراق يعني 93 هزار تومان رسيد و روزانه با صف‌هاي خريد سنگين و افزايش پنج‌درصدي قيمت مواجه شد.

اما موج سواران چن دسته اند به  طور کلی این افراد را در سه بخش می توان جستجو کرد:

1. خوش شانس ها

برخی زمین های زراعی فراوانی داشتند که یکباره اتوبان از کنارش گذشته یا وسط شهر افتاده و میلیاردشان کرده است. این ها به خوش شانس ها معروف اند که بدون رانت خاصی به ثروت رسیده و دسته تازه به دوران رسیده ها را ساخته اند که ثروت باد آورده اصلا بهشان نمی آید!

2. رانت خوار ها

این دسته با استفاده از مناسب دولتی و موقعیت های اجتماعی شان توانسته اند موج های اقتصادی را پیش بینی کرده و از آن ها نهایت استفاده را ببرند. این دسته منفورترین گروه از موج سواران عرصه اقتصاد هستند که برای ممانعت از شکل گیری و فعالیتشان سازمان های زیادی مثل بازرسی کل کشور تلاش می کنند اما متاسفانه هر ازچند گاهی خودی نشان می دهند.

پولداری به تیپ مدیریتی آنها کاملا می آید!!

3. زرنگ ها

این ها پست خاصی ندارند اما توانسته اند با خریدن اطلاعات و باز کردن پای خودشان در مراکز تصمیم گیری های کلان اقتصادی از اخبار پیش از سایرین مطلع شوند و از آن نهایت استفاده را ببرند.

این ها پولداری های شیکی هستند که کسی اصلا نمی تواند تشخیص دهد کی و چطور ثروتمند شدند.

پدیده ثروت اندوزی در عرصه اقتصاد پدیده تازه ای نیست و حتی در عرصه جهانی هم سابقه داشته و دارد. نهاد های مختلف دولتی و نظارتی در تلاش اند از فعالیت آنان جلوگیری کنند که در برخی برهه های زمانی موفق بوده اند و برخی زمان ها هم موفقیتی حاصل نکرده اند.

آنچه مسلم است این افراد برای اقتصاد و سازندگی تمام کشورها مضر بوده و شناسایی و ممانعت به عمل آوردن از کارهاشان وظیفه عمومی جامعه است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

 

► یک ایرانی "مرسدس بنز" را متحول کرد
آخرین وضعیت وام مسکن ◄

مطالب مرتبط
بنر