آغاز تهيه بسته سياستي -نظارتي سال 88 بانك مركزي

چهارشنبه ، 4 دی 1387 ، 15:05

رييس کل بانک مرکزي گفت: اطمينان مي‌‏دهم با افزايش دو سال گذشته قيمت نفت توانستيم ذخاير ارزي کشور را حفظ کنيم.
 محمود بهمني صبح امروز در حاشيه جلسه هيأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه اصلاً نگراني در اين رابطه نداريم، نمي‌‏خواهم ارقام اين حساب را اعلام کنم اما از هميشه وضعيت ما بهتر است.

وي در پاسخ به اين سؤال که چرا رقم حساب ذخيره ارزي اعلام نمي‌‏شود، تصريح کرد: شما به دنبال اثبات چه چيزي هستيد؟


او در ادامه در واکنش به اصرار خبرنگاران عنوان کرد: وضعيت ما از نظر ارزي خوب است و خوشبختانه تا اين لحظه مشکلي نداشته‌‏ايم. مي‌‏توانيم به شما اطمينان بدهيم که بر اثر افزايشي که داشتيم، توانستيم ذخايرمان را حفظ کنيم و همچنان اين سياست را ادامه مي‌‏دهيم، ضمن اينکه برنامه‌‏ريزي براي کنترل و صرفه‌‏جويي هم وجود دارد.


رييس کل بانک مرکزي تصريح کرد: در حال حاضر دريافت‌‏هاي سه ماه قبل را به حساب واريز مي‌‏کنيم، زيرا دريافت فروش نفت با يک اختلاف زماني به ما مي‌‏رسد؛ به همين دليل تأثير کاهش امروز بهاي نفت با تأخير به ما مي‌‏رسد.


ارائه گزارش اجراي مسکن مهر تا 15 مهر
بهمني در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره آخرين اخبار از طرح مسکن مهر تصريح کرد: اين طرح دو ماه است که شروع شده است. با توجه به اينکه زمان زيادي از اين طرح نمي‌‏گذرد، قرار است پس از بررسي تا 15 دي‌‏ماه گزارش نهايي اجراي اين طرح به بانک مرکزي ارائه شود.


او ادامه داد: طبيعي است که اجراي هر طرح در ابتدا اشکالاتي دارد که بايد برطرف شود، روند گذشته کند بود اما با توافقاتي که صورت گرفت، امروز کار سرعت گرفته است که اميدواريم با تزريقي که قرار است به کارخانجات وابسته و صنايع وابسته پرداخت شود، به تسريع در اجراي اين طرح کمک شود.

بسته سياستي- نظارتي سال 88
بهمني درباره بسته سياستي- نظارتي بانك مركزي گفت: تيم تهيه اين بسته انتخاب شده که کار تهيه اين بسته را آغاز کرده‌‏اند كه اميدواريم تا پايان بهمن‌ماه آن را براي تصويب به دولت ارائه بدهيم تا در سال آينده اجرايي شود.

انتشار چک پول
وي درپاسخ به سؤال ديگري درباره انتشار چك پول از سوي بانك‌ها عنوان کرد: تصميم درباره انتشار چک پول توسط بانک‌‏ها اتخاذ نشده، اگر چنين تصميمي گرفته شود، بايد معادل همان مبلغ پول بلوکه شود؛ در غير اينصورت مثل اين است که اسکناس چاپ مي‌‏کنيم.


رييس کل بانک مرکزي اظهار داشت: در واقع اينکار به اين مفهوم است که به جاي بانک مرکزي همه بانک‌‏ها اسکناس چاپ کنند. بنابراين بانک مرکزي تصميم گرفت در چاپ چک کنترل بگذارد. مرحله اول کار اين را با جمع‌‏آوري اسکناس آغاز کرديم تا افزايش نقدينگي ايجاد نشود، در مراحل بعد يا اسکناس درشت جايگزين مي‌‏شود و اين چک‌‏ها جمع مي‌‏شود و يا اگر بخواهيم چک در اختيار بانک‌‏ها بگذاريم که البته هنوز درباره اين موضوع فکر نکرده‌‏ايم، بايد کنترل‌‏هاي لازم صورت بگيرد تا معادل آن بانک‌‏ها به بانک مرکزي اسکناس بدهند. در اين صورت بايد با مجوز بانک مرکزي و بلوکه شدن معادل آن چک باشد.


بهمني با بيان اينكه در حال حاضر 136 هزار ميليارد ريال چك داشته‌ايم كه به مرور در حال جمع‌آوري است، عنوان كرد: تاكنون حدود40 هزار ميليارد ريال چك بلوكه شده كه در جذب نقدينگي تاثير داشته است، به طوري كه در حال حاضر رشد نقدينگي زير20 درصد عنوان مي‌شود.


يکسان‌‏سازي نرخ سود سپرده‌‏ها
رييس كل بانك مركزي در ادامه در پاسخ به سؤالي درباره يكسان‌سازي نرخ سود سپرده‌ها نيز تاكيد كرد: هيچ بانكي اعم از خصوصي يا دولتي حق ندارد بيش از 19 درصد سود سپرده دريافت كند. البته ميزان 19 درصد نيز ويژه سپرده‌هاي پنج‌ساله است.


وي تصريح كرد: چنانچه هر بانكي اقدام به پرداخت و يا دريافت سودي بيش از 19 درصد كند، ناچار به برخورد با آن هستيم. البته تصميم بر اين است كه اگر سود بيشتري بردارند، پس از پايان سال مالي بايد مابه‌التفاوت آن را بين سپرده‌گذاران خود توزيع كنند؛ چرا كه با اين روش مشخص خواهد شد كه كدام بانك بهترين عملكرد را داشته است.


بهمني اظهار كرد: رقابت در يكسان‌سازي نرخ سپرده‌ها وجود دارد و اين رقابت بر اساس سرويس بهتري خواهد بود كه از سوي بانك‌ها ارائه مي‌شود و با اين روش قطعاً سپرده‌هاي جاري به دنبال سرويس‌دهي سريع‌‏تر خواهند بود.


رييس كل بانك مركزي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا ضرر پنج ميليارد دلاري كشور از محل تبديل ارز به طلا صحت دارد يا نه؟ گفت: اين تصميم در مقطعي اتخاذ شد كه نرخ برابري يورو و دلار مطرح بود، به اين مفهوم كه تبديل ارزهاي مختلف و يورو موجب سودآوري خواهد بود كه البته محقق شد و در حال حاضر نيز دلار پس از سه سال بين 900 تومان دور مي‌زند، در حالي كه يورو تا بيش از اين به هزار و 500 تومان رسيد. بنابراين آن مبلغي كه تبديل كرده بوديم در واقع سود هنگفتي نصيب كشور كرد. اما در وضعيت فعلي قيمت يورو 100 تومان كاهش داشته و در مقابل دلار30 تا 40 تومان افزايش يافته است. بنابراين وقتي محاسبه مي‌شود، درواقع تفاوت بالايي نيست. البته معتقدم كه اگر در آن پايه مي‌مانديم بايد چندين برابر ضرر مي‌داديم.


به گفته ‌بهمني، در حال حاضر با توجه به اينكه بخش بزرگي از منابع ارززي بر اساس يورو بوده، از آن جهت رقم قابل توجهي سود برده‌ايم، البته اينكه ارزش ارزهاي خارجي پايين‌تر باشد، ارزش پول ملي ما را بالاتر مي‌برد.

آن سوي خط قرمز پا نمي‌گذاريم
رييس كل بانك مركزي در ادامه در پاسخ به سؤالي درباره استقلال بانك مركزي هم گفت: بانك مركزي تمام آنچه را كه يك سازمان مستقل بايد داشته باشد را داراست. البته بانك مركزي همواره آن سوي خط قرمز پا نمي‌گذارد و اين به مفهوم از بين رفتن استقلال بانك مركزي نيست.


وي با بيان اينكه يكي از وظايف بانك مركزي حفظ ارزش پول ملي است، عنوان كرد: در شرايط فعلي بانك مركزي از طريق ابزار سياست‌هاي پولي در تلاش است تا تورم را كنترل كند و هماهنگونه كه مي‌دانيم در سال جاري نقدينگي به ميزان چشمگيري كاهش يافته و از شهريور سال گذشته تا شهريورماه امسال در عدد 15.1 درصد ثابت مانده و رشد نكرده است كه موفقيت خوبي است و اميدواريم تا پايان سال اين ميزان از 20 درصد تجاوز نكند.


برداشت ‌از حساب ذخيره با مجوز است

بهمني همچنين حفظ ارزش پول ملي را از ديگر وظايف اصلي بانك مركزي برشمرد و گفت: علاوه بر اين، وظيفه بحث حساب ذخيره ارزي مطرح مي‌شود كه بانك مركزي همواره برداشت‌هاي خود را بر اساس قانون و با مصوبه مجلس انجام مي‌دهد و هيچ كسي حتي يك يورو يا يك دلار و يا يك سنت بدون مجوز از حساب‌هاي بانك مركزي برداشت نمي‌كند؛ حتي دولت يا من كه مسؤول بانك مركزي هستم.


وي در پاسخ به اين سؤال كه گفته مي‌شود پول قبل از ورود به حساب ذخيره ارزي برداشت مي‌شود، عنوان كرد: چنين چيزي نبايد باشد! چيزي در اين زمينه نمي‌دانم، اما پولي كه دريافت مي‌كنم در مقابل آن مسؤولم كه به مردم پاسخگو باشم.


وي تاكيد كرد: اطمينان مي‌دهم كه كسي بدون مجوز از منابع حساب ارزي برداشت نمي‌كند، چرا كه براي اين صندوق دستورالعمل مشخص پيش‌بيني شده است و طبق اين دستورالعمل بخشي از منابع به طرح‌ها و پروژه‌هاي بخش خصوصي اختصاص مي‌يابد و بخشي ديگر نيز به سازمان‌هاي دولتي به شرط مجوز مجلس پرداخت مي‌شود.

تشكيل جلسه شوراي پول و اعتبار تا قبل از پايان سال
بهمني در ادامه درباره تشكيل جلسه شوراي پول و اعتبار تا قبل از پايان سال جاري هم گفت: متني در زمينه تشكيل و ايجاد شوراي پول و اعتبار تهيه شده بود كه در انتظار اصلاح آن هستيم، البته مشكل خاصي مطرح نيست و اميدواريم تا قبل از پايان سال اين شورا تشكيل جلسه دهد.

بحث قائم مقامي
رييس كل بانك مركزي درباره مطرح شدن حضور صمصامي به عنوان قائم مقام بانك مركزي نيز گفت: بهتر است اين مسائل را به روزنامه‌ها نكشانيد، قطعاً كسي به ما نمي‌گويد كه چنين كاري كنيم و اگر تصميمي‌هم گرفته شود، خودم خواستم.


بهمني در ادامه درباره وضعيت بدهكاران كلان بانكي اظهار كرد: بانك مركزي براي وصول مطالبات چاره‌اي جز پيگيري به ويژه در بخش‌هاي بازرگاني نداشت، چرا كه معتقديم در بخش بازرگاني مطالبات بايد سريع‌تر بازگردانده شود. البته در خصوص توليد هم اقدام به طبقه‌بندي آنها كرده‌ايم و معتقديم كه اين منابع مجدداً و حتي با مبلغ بيشتري بايد به توليد بازگردانده شود اما در مورد كساني كه كالا را فروخته و مبالغ را به بانك بازنگردانده‌اند، كميته‌اي تشكيل داده‌ايم تا كل مطالبات را وصول كنند.


بهمني در ادامه درباره وضعيت بدهكاران كلان بانكي اظهار كرد: بانك مركزي براي وصول مطالبات چاره‌اي جز پيگيري به ويژه در بخش‌هاي بازرگاني نداشت، چرا كه معتقديم در بخش بازرگاني مطالبات بايد سريع‌تر بازگردانده شود. البته در خصوص توليد هم اقدام به طبقه‌بندي آنها كرده‌ايم و معتقديم كه اين منابع مجدداً و حتي با مبلغ بيشتري بايد به توليد بازگردانده شود اما در مورد كساني كه كالا را فروخته و مبالغ را به بانك بازنگردانده‌اند و در جاي ديگري مصرف کرده، كميته‌اي تشكيل داده‌ايم تا كل مطالبات به خصوص بخش انحرافي را وصول كنند.


وي تاكيد كرد: وصول مطالبات بايد محقق شود چرا كه در صورت محقق نشدن نمي‌توانيم به آنها بازگردانيم.
وي كل مطالبات بانك‌ها را 29 هزار ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: معتقديم كه مقدار مطالبات بيشتر از اينهاست.
وي در پاسخ به اين سؤال که کدام بانک اضافه برداشت بيشتر داشته، گفت: ما در مجموع اين موضوع را مي‌‏بينيم و از نظر ما تفاوتي ندارد، چون ممکن است کسي تسهيلاتش بيشتر باشد به همان نسبت مطالباتش بيشتر است.

اضافه برداشت‌‏ها
رييس كل بانك مركزي درباره اضافه ‌برداشت‌ها هم گفت: در دو سه ماه پيش چيزي حدود 137 هزار ميليارد ريال اضافه برداشت داشتيم كه با توجه به در اختيار گذاشتن چك‌ها و برگرداندن پول به همان مبلغ، موجب شد 70 تا 80 هزار ميليارد ريال به بانك‌ها بازگردد و در مقابل وجوه ايران چك، مقداري چک در اختيار بانک‌‏ها قرار داديم؛ سپس يك خط اعتباري ايجاد كرديم كه محاسبه مابه التفاوت چك‌ها نشان مي‌دهد كه40 تا 50 هزار ميليارد ريال جمع‌آوري شد.


او ادامه داد: در حال حاضر اگر بخواهيم مانده بدهکارحساب جاري بانک‌‏ها را ببينم از 137 هزار ميليارد ريال اضافه برداشت در حال حاضر به 49 هزار ميليارد ريال كاهش يافته است كه اميدواريم با برنامه‌‏ريزي که از محل وصول مطالبات شده است و همچين از محل فروش دارايي‌ها، اين مبلغ را نيز به صفر برسانيم.
او گفت: الان اضافه برداشت بسياري از بانک‌‏ها به صفر رسيده است.


بهمني همچنين درباره فرسودگي اسكناس‌‏ها هم گفت: بانك مركزي با فرسوده شدن اسكناس‌‏ها، آنها را از جريان خارج كرده و در مقابل با چاپ اسكناس آن را عرضه مي‌كند.
وي درباره اسكناس‌هاي خرد هم گفت: در حال حاضر به ميزان كافي اسكناس در كشور وجود دارد و موردي درباره كم بودن اسكناس خرد گزارش نشده است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► سال آینده به لحاظ اقتصادی سالی "خاص و ویژه" است
آثار طرح تحول بر تورم و منابع بانکی ◄

مطالب مرتبط
بنر