رئیس مجلس: کمیته امداد ضامن پرداخت وام جوانان شود

شنبه ، 20 ارديبهشت 1393 ، 13:40

ایسنا نوشت:

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سنگ‌اندازی دشمنان گفت که نباید از سنگ‌اندازی ترسید، نباید مضطرب شد؛ بلکه باید به خود تکیه کرد.
علی لاریجانی که در همایش تجلیل از نخبگان و جلوه‌های خودباوری کمیته امداد سخن می‌گفت، اظهار داشت: نباید از سنگ‌اندازی‌های دشمن بهراسیم هر قدر کار ارزشمندتر باشد، سنگ‌اندازی‌های آنها بیشتر می‌شود. اگر ایران یک کشور معمولی و نقش آفرین نبود آنها سنگ‌اندازی نمی‌کردند. باید به راه خود اعتماد داشت؛ این فراز و فرودها رد می شود.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید به راهی که در جمهوری اسلامی می‌رویم، پایبند باشیم و به میراث امام(ره) که حکومت اسلامی، روحانیت و ولی فقیه است، تمسک کنیم. با تمسک به آنها اظهار نگرانی مرتفع می‌شود. راه ما روشن است باید در این مسیر حرکت کنیم.
لاریجانی با اشاره به تجربیات کمیته امداد در این مسیر گفت: بعد از انقلاب نهادهایی به وجود آمدند که مختصات بومی و فرهنگ بومی مردم را داشتند نهادهای مثل جهاد، سپاه و کمیته امداد. اینها برای حل مشکل مردم احساس وظیفه می‌کردند این نهادها کلیشه‌ای عمل نکردند؛ لذا توانستند با مردم ارتباط برقرار کنند و براساس احساس وظیفه به وجود آمده بودند نه کسب درآمد. روز اولی هم که کمیته امداد امام خمینی شکل گرفت، براساس احساس وظیفه بود که اگر بخواهیم عدالت در جامعه را برقرار کنیم باید مشکلات و کمبودهای مادی برخی از مردم را رفع کنیم تا استعدادشان شکوفا شود.
علی لاریجانی در بخش‌ دیگری از سخنان خود به ولادت امام جواد(ع) اشاره کرد و گفت: اگر به شرایط آن روز توجه کنیم می‌بینیم که چه سختی‌ها،‌مرارت‌ها و چه کج‌روی‌های وجود داشت و چه فشارهای بر ساحت اولیای دین می آمد. رفتاری که با امام رضا(ع) کردند، ایشان را عملا از مدینه جدا کردند و در طوس نیز سختی های زیادی کشیدند بعد از ایشان در دوره امام جواد(ع) فشارها ادامه پیدا کرد به نحوی که تماس گرفتن امام جواد(ع) با مردم تحت نظارت و به شدت مشکل بود. گروه‌های انحرافی در آن زمان فعالیت‌های زیادی می‌کردند که از افرادی که از اصحاب علو بودند تا گرایش‌هایی که از سایر بلاد وارد شده بودند، بحث های کلامی زیادی به وجود آمده و لازم بود افرادی مثل امام جواد(ع) بتوانند تفکر پیامبر را اشاعه بدهند. امامان معصوم در چنین شرایطی اسلام را حفظ کردند که امروز در اختیار ما است.
رییس مجلس شورای اسلامی با مقایسه شرایط زمان امام جواد(ع) با شرایط امروز جمهوری اسلامی عنوان کرد: امروز در جامعه ما گاهی اضطراب‌ها و نگرانی‌های وجود دارد، مشکلات در جامعه ما کم نیست اعم از داخلی و خارجی. امروز مشقت امام(ع) را نداریم و امکانات وسیع داریم البته فشارهایی هم هست در آن زمان امام(ع) را از امکانات اولیه محروم می کردند اما امروز امکان این مسئله نیست. حکومتی که در کشور ماست زمینه را برای رشد فراهم می‌کند و شرایط مثل آن زمان نیست یعنی فشارها به آن سنخ نیست پس باید با امیدواری این مسیر را طی کرد و از سنگ‌اندازی‌ها نهراسید.
او همچنین با اشاره به فعالیت‌های کمیته امداد و اعتماد مردم به کمیته امداد گفت: مردم به کمیته امداد اعتماد کردند که این مسئله بسیار ارزشمند است کمیته امداد استعدادهایی را شناسایی کرد به کمک آنها شتافت که این افراد نیز نشان دادند خود را باور دارند.
رییس مجلس شورای اسلامی از کمیته امداد خواست تا در زمینه اشتغال‌زایی فعالیت کند و دولت نیز از کمیته امداد بهره بیشتری ببرد و گفت: الان دوره ای است که باید گام وسیع‌تری در این زمینه برداریم. اگر هرگونه کمک‌ به کمیته امداد بیشتر باشد و سرمایه گذاری های بیشتری صورت گیرد کمیته امداد می‌تواند زمینه بیشتری برای اشتغال فراهم کند.
لاریجانی گفت: حجم زیادی از منابع را به صورت یارانه می‌دهیم این مبلغ 42 هزار میلیارد تومان در هر سال است به این منابع می‌توان به دوشکل نگاه کرد؛ یکی اینکه این منابع صرف منابع مصرفی شود تقاضا را زیاد کند و در نتیجه باعث تورم شود. چون راه دیگر این است این منابع صرف تولید شود تا افراد زندگی با کرامتی داشته باشند و به این پول به عنوان گذران زندگی نگاه نکنند. این مسئله قطعا دوره سختی‌ هم دارد اما این منابع می‌تواند به چرخه تولید منجر شود.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: فکر می‌کنم کمیته امداد بتواند این قدم را بردارد چون مورد اعتماد مردم است و در گذشته نیز چنین تجربه‌هایی دارد. اگر این منابع در یک روستا مصرف شود روستا را آباد نمی‌کند اما اگر سرمایه اولیه‌ای برای افراد به وجود بیاید فعال شود روستا آباد می‌شود با مردم با کرامت زندگی می‌کنند. باید این فکر را با مردم در میان گذاشت.
او گفت: کمیته امداد با کمک یارانه‌ها و دیگر طرح‌ها، طرح‌هایی برای اینکه افراد روی پای خود بایستند، سامان دهد تا کارآفرینی به وجود بیاید مهم این است که افراد مالک کار خودشان باشند. حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز گفتند اگر انسان کارگری دیگران را بکند فضلیتی نیست انسان باید مالک کار خود باشد و کارآفرینی کند. پس باید این فکر را جامه عمل بپوشاند.
او با بیان اینکه یارانه‌ها می‌تواند در مسیر تولید سرمایه‌گذاری شود، پیشنهاد داد: برای برطرف کردن مشکل کارآفرینی جوانان، کمیته امداد بین افراد و بانکها واسطه شود و ضمانت پرداخت وام آنها را بکند و تاکید کرد اگر مشکل قانونی وجود داشته باشد مجلس می‌تواند آن را برطرف کند.
لاریجانی در پایان گفت: تورم و بیکاری زمانی به وجود می‌آید که عدم تقاضا در تولید و عرضه و تقاضا داشته باشیم. اگر منابع به سمت تولید برود هم تورم کاهش پیدا می‌کند و هم شغل ایجاد می‌شود. بخشی از یارانه‌ها باید به سمت تولید برود که در این زمینه یارانه نباید به سمت مصرف برود بلکه باید به سمت تولید برود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► شهرداری استانبول "مادر ایرانی" را مادر سال انتخاب کرد
جزئیات دستگیری متهم فساد 3 هزار میلیاردی در خارج از کشور ◄

مطالب مرتبط
بنر