نحوه تعیین تکلیف سپرده ها در صورت ورشکستگی احتمالی بانک

يكشنبه ، 21 ارديبهشت 1393 ، 07:50

 

وضعیت بانک های کشور چندان مطلوب نیست این اظهار نظر برخی از کارشناسان و دولتمردان است که طی ماه های اخیر مطرح شده است. البته این به معنی ورشکستگی یا خدای نکرده نابودی بانک ها نیست.

به گزارش بانکی دات آی آر، بانک های کشور تحت نظارت بانک مرکزی اداره شده و هرکدام وجوه قابل توجهی نزد آن دارند پس نباید نگران ورشکستگی بانک ها و یا از بین رفتن موجودی حسابمان باشیم با این وجود ذکر چند نکته ضروی به نظر می رسد.

وقتی بانکی ورشکسته می‌شود به این معناست که قادر به پرداخت بدهی‌هایش به سپرده‌گذاران و بانک ‌مرکزی نیست. خوشبختانه هیچ یک از بانک های کشور در این وضعیت نیستند.



اما بر طبق ماده 41 قانون پولی و بانکی، استرداد سپرده‌های پس‌انداز تا میزان 50 هزار ریال در درجه اول و سپرده‌های حساب جاری و سپرده‌های ثابت به همین میزان در درجه دوم بر تمامی تعهدات دیگر بانک‌های منحل شده یا ورشکسته و سایر حقوق ممتازه مقدم بود، اما این مبالغ، بسیار ناچیز و برای حفظ حقوق سپرده‌گذاران کافی نبودند، به همین سبب، بانک مرکزی دراجرای قانون برنامه پنجم توسعه، اساسنامه صندوق‌های سپرده‌ را تدوین کرد. بنابراین در صورتی که  خدای نکرده هر یک از بانک‌ها و موسسات اعتباری عضو در معرض ورشکستگی قرار گیرند، صندوق ضمانت سپرده‌ها با استفاده از منابع حاصل از حق عضویت‌های بانک‌ها، وجوه سپرده‌گذاران را بازپرداخت می‌کند.

البته مشکلات نظام بانکی در حال حاضر برکسی پوشیده نیست پیشتر معاون اول رئیس‌جمهور آقای جهانگیری گفته بود: متاسفانه امروز میزان مطالبات معوق بانک‌ها به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و مانع بزرگی در راه فعالیت مناسب نظام بانکی است.
درحال حاضراقتصاد کشور در همه ابعاد  باید به گونه‌ای باشد که ضمن داشتن ارتباط و تعامل با دنیا، از ظرفیت‌های درونی بالایی برخوردار باشد و دیگران نتوانند با اعمال سیاست‌هایی به آن صدمه وارد کند که این به معنای اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌سازی اقتصاد کشور است.

پویایی بانک ها به معنی افزایش ظرفیت حمایت بانک ها از تولید و ظرفیت های تولیدی کشور می باشد که در نهایت به پیشرفت و توسعه کشور منجر خواهد شد پس می بایست به نظام بانکی و بانکداری کشور توجه ویژه مبذول شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► چند مدل کارآفرین داریم؟
فهرست 1432 بدهکار بالای 50 میلیارد تومان +حجم بدهی ◄

مطالب مرتبط
بنر