قدرت خرید دستمزد 93 کاهش یافت

يكشنبه ، 21 ارديبهشت 1393 ، 13:54


نمایندگان کارگران در نامه ای به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه ضمن تاکید بر لزوم قرار گرفتن کارگران در لیست دریافت کنندگان حمایت‌های دولتی، برخی مسائل روز کارگری از جمله تاثیرات اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها بر معیشت کارگران و افت قدرت خرید افزایش دستمزد سال جاری را مطرح کردند.
خبرگزاری مهر: پس از اعلام حذف گروه‌های مختلف اجتماعی از جمله کارگران از دریافت کمک‌های غیرنقدی دولت در فاز دوم هدفمندی در قالب سبد کالا، نمایندگان کارگران در نامه ای به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه ضمن تاکید بر لزوم قرار گرفتن کارگران در لیست دریافت کنندگان حمایت‌های دولتی، برخی مسائل روز کارگری از جمله تاثیرات اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها بر معیشت کارگران و افت قدرت خرید افزایش دستمزد سال جاری را مطرح کردند.

فاز اول واگذاری سبد کالایی رایگان دولت در سال گذشته که گروه های مختلف اجتماعی را شامل شده بود، برای کارگران با مسائلی همراه بود؛ به نحوی که در مرحله اول تایید مشمولان ردیافت کمک های رایگان دولت در سال 92، گروه های زیادی از کارگران از لیست دریافت کنندگان سبد کالا بیرون مانده بودند و به اصطلاح مورد تایید دولت قرار نگرفته بودند.

پس از آن با پیگیری های نمایندگان کارگران از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نهایت کارگران و مشمولان قانون کار نیز مشمول دریافت سبد کالا شدند و در نهایت هزاران سرپرست خانوار کارگری کشور نیز توانستند سبد کالای رایگان از دولت دریافت کنند.

در فازدوم هدفمندی یارانه ها، در حالی که برخی نمایندگان کارگری کشور از تلاش برای طراحی یک بانک اطلاعاتی و طراحی سایت ثبت نام از کارگران برای دریافت سبد کالا و ورود گروه های احتمالی کارگری جامانده از مرحله اول سبدهای کالایی خبر می دادند؛ دولت اعلام کرد به صورت کلی در مرحله جدید تنها افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی مشمول دریافت سبدهای ویژه کالایی خواهند شد.

این موضوع به معنای حذف دیگر اقشار اجتماعی از جمله کارگران از دریافت کمک های غیرنقدی دولت در سال جاری است؛ در حالی که به دلیل وضعیت معیشتی خانوارهای کارگری کشور و همچنین درآمدهای پایین قریب به اتفاق جامعه کارگری، مشمولان قانون کار انتظار داشتند در مرحله جدید نیز در لیست دریافت کنندگان حمایت غیرنقدی دولت باشند.

علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا اعلام کرده است دیگر سبد کالا عرضه نخواهد شد و بسته های امنیت غذایی که توزیع آن کاملا هدفمند و صرفا برای خانواده های مشمول خواهد بود، جایگزین سبد کالا می شود.

هادی ابوی از نامه نگاری با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره پاره ای از مسائل و مشکلات جامعه کارگری کشور خبر داد و گفت: یکی از موضوعاتی که قرار است با وزیر کار مطرح کنیم، واگذاری سبد کلا در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به کارگران است.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور اظهارداشت: همچنین علاوه بر این موضوع، برخی دغدغه های دیگر جامعه کارگری نیز در قالب این نامه با ربیعی مطرح خواهد شد.

ابوی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که قرار است در این نامه مطرح شود، نحوه اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها و تاثیر آن بر معیشت و افزایش هزینه های خانوار کارگری است. قرار بود دولت افزایش قیمت ها در حامل های انرژی با شیب ملایمی دنبال کند، اما عملا شیب افزایش قیمت ها تند است و باعث افزایش هزینه های کارگران می شود.

این مقام مسئول کارگری تاکید بر کاهش قدرت خرید کارگران و افت تاثیر افزایش دستمزدها در سال جاری را دیگر موضوعی برشمرد که قرار است پیرامون آن با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نامه نگاری صورت گیرد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 21 اردیبهشت 93
ویلای 15 میلیارد تومانی علی کریمی ◄

مطالب مرتبط
بنر