"مجمع" در بورس چه مفهومی دارد

سه شنبه ، 30 ارديبهشت 1393 ، 09:07

 

برای ورود به بورس کافی است اندکی سرمایه و مقدار قابل توجهی اطلاعات داشته باشید، اولین گام در کسب اطلاعات آشنایی با مفاهمیم رایج در بورس است.

به گزارش بانکی دات آی آر، واژه مجمع در بورس زیاد شنیده می شود و همیشه پس از مجمع هاست که تصمیمات مهمی گرفته می شود که در نتیجه آن سهام رشد یا افت می کند. اما مفهوم مجمع چیست و چند نوع مجمع وجود دارد؟

به گردهمايي سهامداران و مديران شرکت که به منظور تصميم گيري درخصوص مسائل مهم شرکت برگزار مي شود، مجمـع گفته مي شود. سهامداران شرکت، متناسب با ميزان سهم خود، در مجامع حق رأي دارنـد. هيئت مديره شرکت موظف است حداقل 10 روز قبل از برگزاري مجمع، آگهي برگزاري مجمع را در روزنامه کثيرالانتشاري که به عنوان روزنامه رسمي شرکت انتخاب شده است، منتشر کند تا سهامداران از اين موضوع مطلع شوند. مجامع شرکت ها به دو دستـه تقسيم مي شوند:

1- مجمع عادي ساليانه 2- مجمع فوق العاده

1- مجمع عادي ساليانه

هيئت مديره شرکت موظف است هر سال يک بار، سهامداران شرکت را دعوت کرده و گزارش عملکرد ساليانه خود را به سهامداران ارائه نمايد. به اين گردهمايي، مجمع عمومي ساليانه گفته مي شود. در مجمع عمومي ساليانه، همچنين درخصوص موارد مهمي مانند ميزان سود تقسيمي به سهامداران و انتخاب اعضاي هيئت مديره، رأي گيري مي شود.

2- مجمع فوق العاده

بجز مجمع ساليانـه، هر مجمع ديگري که توسط شرکت برگزار شود، مجمع فوق العاده نام دارد. در مجامع فوق العاده عمدتا درخصوص مواردي مانند افزايش سرمايه شرکت، تغيير نشاني و نام شرکت و... تصميم گيري مي شود.

درشرکت های کوچک و متوسط هم همواره جلسه هایی برگزار می شود اما مجمع معمولا برای شرکت های بزرگ و جلساتی که در آن سرمایه گذاران عمده یا تمامی سرمایه گذاران حضور دارند اطلاق می شود.

پس اینبار که خبردار شدید مجمعی در راه است گوش هایتان را تیز کنید ممکن است ارزش سهام شما تغییر کند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

 

► دختر 24 ساله پس از سرقت 5‌ بانک بدام افتاد +عکس
زدو بندهای گسترده مالی در بازار سلامت ◄

مطالب مرتبط
بنر