همدردی و همدلی کردن در محیط کار

چهارشنبه ، 31 ارديبهشت 1393 ، 11:57

 

حتما برای شما هم پیش آمده همکارتان به دلیل شرایط سخت کاری یا خانوادگی دچار غم و اندوه فراوان باشدو شما بخواهید به او کمک کنید.جدا از انگیزه ای که برای کمک دارید نحوه برخورد شما خیلی مهم است.

به گزارش بانکی دات آی آر، تفاوت قائل شدن همدلی و همدردی کلید همراهی و کمک به کسی است که شرایط روحی و روانی سخت و دشواری را پشت سرمی گذارد.

يكي از ويژگيهاي انسان سالم و موفق، مهارت و توانايي برقراري ارتباط مؤثر و سازنده با ديگران است. آيا شما اين ويژگي را داريد؟ كسب اين مهارت مهم و ضروري در زندگي اجتماعي خيلي مشكل نيست. فقط بايد بخواهيد و تمرين كنيد.

 

 

خود افشایی یکی از راه های موثر برقرای ارتباط و همچنین ایجاد صمیمیت است. همکاران افرادی هستند که خیلی اوقات ما با آنها  مشکلات روزانه تا مسائل و مشکلات خانوادگی مان را مطرح می کنیم.

البته فرهنگ کشور ما بسیار غنی است و برای نحوه ارتباط با افراد و میزان صمیمیت قوانین نانوشته زیادی دارد اما مسلم است که همکارانتان اغلب اوقات 8 ساعت از شبانه روز کنار شما هستند و بعضا از بعضی اعضای خانواده تان بیشتر آنها را می بینید پس طبیعی است که شما و خانواده تان را به خوبی بشناسند و طبیعی است که بخواهید به آنها کمک کنید. اما حتما این نکته را در نظر بگیرید که آیا آنها از شما کمک خواسته اند یا خیر . اگر پاسخ مثبت است دقت کنید هنگام کمک چه کد هایی به آنها می دهید و نحوه کمک شما به چه شکلی است.

اما حال که به طور اجمالی به برخی نکات اشاره کردیم به سراغ مبحث اصلی یعنی تفاوت همدلی و همدردی می رویم.

هم دلی به مفهوم درک حس طرف مقابل است به این مفهوم که شما هم چنین احساسی را پیش تر تجربه کرده اید یا می توانید احساس کنید که همکارتان در چه شرایطی قرار گرفته است.

همدردي تلاشي است براي درك و فهم دنياي ذهني طرف مقابل. براي همدلي بايد بتوانيم خود را جاي ديگران بگذاريم و از دريچه چشم آنها نگاه و احساس كنيم.همدلی (Empathy)، قابلیت یا توانایی تجربه کردن احساسات مشابه در دیگر اشخاص است. این حس از حس همدردی (Sympathy) که صرفاً توجه نشان دادن به احساسات اشخاص است، فراتر می‌رود. هر دو واژه کاربردی مشابه دارند، اما دلالت منایی و احساسی آنها کاملاً متفاوت است.

مثلا خدای نکرده همکار هم اتاقی شما که اتفاقا انسان بسیار خوب و دوست داشتنی است به تازگی یکی از عزیزان یا اعضای خانواده خود را از دست داده باشد.

اگر شما پیشتر عزیزی را از دست داده باشید می توانید خودتان را جای او بگذارید و با چشم او به این مصیبت پیش آمده نگاه کنید . در این حالت با او همدل هستید و می توانید با او صحبت کنید فقط سعی کنید خودتان را محور گفتگو قرار ندهید او محور باشد و فقط حسش را بفهمید همین نعمت بزرگی است.

اما اگر تجربه اینچنین نداشته باشید نمی توانید مثل او فکر کنید و همدلی کنید پس سعی کنید هم دردی کنید حسش را درک کنید . در این حالت شاید بهترین کار این است که به او بگویید شما پیشتر چنین تجربه ای نداشته اید و نمی توانید خود را جای او بگذارید اما به شدت از اتفاق رخ داده متاسف هستید و دوست دارید در کنار همکارتان باشید و خوشحال می شوید اگر کاری از دستتان بر می آید او به شما بگوید.

در سایر موارد مثل مشکلات و خستگی های کاری، درگیری و اختلاف نظر همکارانتان با یکدیگر هم می توانید از قانون همدلی و همدردی کردن استفاده کنید. کاش بتوانیم  یه کم بیشتر همدلی کنیم تا همدردی.همدردی بعضا با ترحم همراه است اما همدلی هرگز.

در مورد کمک به همکارانتان این نکته را در نظر داشته باشید که ساختار ذهنی خانم ها و آقایان بسیار متفاوت است خانم ها دوست دارند در مورد مسائل و مشکلاتشان صحبت کنند این به آنها کمک می کند به آرامش برسند. اما بعضا آقایان دوست ندارند زیاد صحبت کنند اما حتما از همدردی استقبال می کنند .

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

 

 

 

► میزان افزایش حقوق بازنشستگان ابلاغ شد
بازار غیر رسمی فروش ماهواره! ◄

مطالب مرتبط
بنر