مهمترین مسائل اقتصادی و نظام بانکداری ایران درهفته جاری

پنجشنبه ، 1 خرداد 1393 ، 08:17

 

مهمترین مسائل نظام بانکداری ایران که رسانه های معتبر خبری طی هفته جاری به آن پرداختند به این شرح می باشد.

 

مطالبات معوق

به گزارش بانکی دات آی آر، تب مطلبات معوق بانک ها مدتی است که مجدد به شدت داغ شده و بخش عمده ای از اخبار رسانه های اقتصادی کشور در هفته جاری به نحوه شکل گیری، روش های مقابله و راهکاری پیش گیرانه مطالبات معوق مربوط می شدند ، بنابه اعلام بانک مرکزی یک سوم مطالبات معوق بانکی در اختیار170 تا 180 نفر است.
در این راستا سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری پرده از مسائل جدیدی برداشت و اعلام کرد به نمایندگی از مردم با آن مقابله می کنند، صدای معوق داران هم در آمد و به اظهار نظر پرداختند.

قیمت نفت

در پی انتشار آمارهای صنعتی از کاهش غیرمنتظره حجم ذخایر نفت خام آمریکا و بروز خشونت های جدید در لیبی، قیمت نفت برنت ، چهارشنبه افزایش یافت و به 110 دلار نزدیک شد.

آمارهای منتشر شده از سوی گروه صنعتی انستیتوی نفت آمریکا نشان داد که حجم ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته و همزمان با افزایش تولید پالایشگاه ها، کاهش یافته است. این در حالی است که حجم ذخایر بنزین این کشور افزایش یافته و ذخیره فرآورده های نفتی رشد داشته است. سرمایه گذاران اکنون در انتظارند تا ببینند که آیا آمارهای رسمی منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا این کاهش حجم ذخایر را تایید می کند یا نه.

بورس

شاخص کل بورس در پایان معاملات در آخرین روز اردیبشهت با افزایش ۱۳۳ واحدی به ۷۶ هزار و ۷۶۷ واحد رسید.

در پایان معاملات اردیبهشت بازار سهام با تاثیر مثبت نمادهایی همچون بانک ملت، پتروشیمی خارک، فولاد مبارکه اصفهان، سیمان فارس، سیمان فارس و خوزستان، بانک پاسارگاد، بانک سینا، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، گروه دارویی سبحان، گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری خوارزمی و بانک اقتصاد نوین 133 واحد افزایش و به بیش از 76 هزار و 760 واحد رسید.

افزایش قیمت ارز پایدار نخواهد بود

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تحلیل وضعیت بازار ارز، گفت: افزایش میزان صادرات نفت و گاز و نیز کاهش موانع در مسیر صادرات غیرنفتی کشور طی ماه‌های اخیر، ‌سبب شده مجموع درآمدهای ارزی کشور با سیر قابل تداومی، افزایش یابد.

رئیس کل بانک مرکزی به تبیین دیدگاه‌های بانک مرکزی در حوزه ارزی اقتصاد پرداخت.

ولی اله سیف ضمن اشاره به بهبود شرایط ارزی بانک مرکزی،‌ از مثبت بودن تصویر پیش‌بینی منابع و مصارف ارزی کشور در سال جاری خبر داد و اعلام کرد افزایش درآمدهای ارزی کشور،‌ افق مناسبی را برای بهبود کامل قدرت مداخله بانک مرکزی در بازار ارز و تقویت ثبات این بازار فراهم کرده است.

خودرو گران نمی شود

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت آب پاکی را روی دست خودروسازان ریخت و هرگونه افزایش قیمت خودرو را برخلاف سیاست دولت و شورای رقابت اعلام کرد.

از همان روزهای آغاز سال جدید مباحث مختلفی مبنی بر افزایش قیمت خودرو از سوی مسؤلان و البته شرکت‌های خودروساز مطرح شداما این موضوع با اختلاف نظرهایی همراه و همچنان در شورای رقابت به عنوان متولی تعیین دستور العمل قیمت گذاری خودرو در دست بررسی است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► حباب قیمت خودرو ترکید!
کشف 30 هزار یورو در کاناپه+تصویر ◄

مطالب مرتبط
بنر