خرداد همیشه ماه امتحان بوده امتحان های سخت!

شنبه ، 3 خرداد 1393 ، 07:10

 

خرداد ماه امتحان است، درس ، جزوه کتاب ، شب بیداری ، استرس ، فیفا 2 هزار و خرده ای، خوابم نمی بره، هیچی نخوندم، خدایا فقط 4 دور خوندم خودت به دادم برس!!

به گزارش بانکی دات آی آر، اما برای مردم خوش حافظه خاطره های مختلفی به همراه دارد انتخابات سرنوشت ساز و از همه مهم تر بوی خوش آزادی . خرمشهر در 3 خرداد 1361 آزاد شد.

 

این آزادسازی در پی مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس که از ۱ تا ۴ خرداد ۱۳۶۱ انجام شد، محقق گردید.پس از آزادسازی خرمشهر رزمندگان ایرانی در اولین اقدام خود پس از آزاد سازی شهر، در مسجد جامع خرمشهر نماز اقامه کردند. خبر این پیروزی به سرعت پخش شد و مردم در سرتاسر ایران به خیابان آمدند و به شادی و پخش شیرینی پرداختند

جنگ واژه ای ترسناک است که اثرات مختلفی بر روی کشورمان گذاشت که البته همه اش هم بد نبود. در این گزارش اما به سراغ اثراتی که جنگ بر اقتصاد کشور ها دارد رفته ایم.

کارشناسان معتقدند جنگ را نمی توان شناخت اگر به سراغ اثرات غیر نظامی آن نرویم و یکی از مهم ترین اثرات آن همین تاثیر اقتصادی است.

کاملا واضح و آشکار است که در پی وقوع هرجنگی یک سری خسارت های مادی بر اثرتخریب مستقیم بناها،تاسیسات و زیر ساخت ها ایجاد می شود که همان زمان این خسارت ها برآورد شد .

از دست رفتن جمعی از بهترین جوانان این سرزمین از اقشار مختلف زن و مرد خسارت بزرگ تری است که هیچ وجه نقدی قادر به جبران آن نیست. افرادی که هر کدام وزنه ای بودند برای آینده این سرزمین که جای خالی شان تاابد پر نخواهد شد.

اما این گزارش بیشتر به خسارت های غیر مستقیم می پردازد هزینه هایی که قابل اندازه گیری نیست ولی هنوز برمردم خسارت وارد می کند چه بر روح و چه بر جسمشان و صد البته برجیبشان.

بسیاری از آوارگان پس از جنگ به سرزمین هایشان باز گشتند و سعی در آبادانی شهر ها کردند که البته تا حدودی موفق بودند. اما جنگ به جنین مادران حاضر در منطقه های نظامی که نه حتی در شهرهایی که هدف موشک های رژیم بعث بودند رحم نکرد بیماری هایی مختلفی که سال ها گریبان گیر فرزندان این سرزمین است و برای درمانش تلاش می کنند درد هایی که برخی شان درمانی ندارد.

فرزندانی که جوانان این روز اند و شاید حتی ندانند گناهشان چه بود که صدام این چنین بر آنها تاخت.

جمع خسارت‌های وارده شده بر ایران در جنگ تحمیلی عراق معادل 7/65353 میلیارد ریال(حدود 1000 میلیارد دلار) برآورد شده است، که خسارت‌های مستقیم آن 4/30811 میلیارد ریال و خسارت‌های غیر مستقیم 3/34542 میلیارد ریال است؛ و در مورد خسارت‌های مستقیم انسانی این جنگ برآوردی تا کنون صورت نگرفته یا منتشر نشده است.

در جنگ ایران و عراق، برتمامی بخش‌های اساسی اقتصاد ایران از نظر ساختمان و تاسیسات، ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد و کالا، خسارت‌های عمده‌ای وارد شده که بیشترین خسارت‌ها در خدمات عمومی(9/34 درصد)، بخش نفت (8/31 درصد) و در مرتبه سوم بخش کشاورزی (4/24درصد) بوده است. تنها جبران خسارت‌های غیرمستقیم جنگ ایران و عراق به تلاش و کوششی معادل تامین رشد سالانه 6 درصد در تولید ناخالص داخلی در حداقل  5/4سال نیاز دارد. اقتصاد ایران در طول 8 سال جنگ تحمیلی جمعا 3/27درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست داد.این نسبت  در سال 1365 معادل2/60 درصد تولید ناخالص داخلی و در سال‌های 1361،1362 به ترتیب معادل 4/40درصد و 3/39 درصد بوده است.

خسارتی که هیچ گاه  از سوی وارد کنندگان آن جبران نشد و حتی بابت رنج هایی که برملت وارد آمد عذر خواهی هم نکردند. اما ما سربلندیم سربلند از سختی ها و فشار ها.

شاید اگر نبود مقاوت 8 ساله جوانان دیروز، امروز سرنوشت ما رنگ دیگری داشت.

 

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز،3 خرداد 93
نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 1 خرداد 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر