براى اولين بار،۱00برند برتر ايران در سال ۸۷ انتخاب شدند

شنبه ، 7 دی 1387 ، 09:43

براى نخستين بار در ايران و خاورميانه، ۱۰۰ برند برتر ايران در سال ،۸۷ در نخستين جشنواره بين المللى انتخاب برترين نام و نشان هاى تجارى در ايران معرفى شدند.

فرشاد به آبادى دبيركل نخستين جشنواره بين المللى انتخاب برترين نام و نشان هاى تجارى ايران، در اين جشنواره گفت: عصر حاضر دوران اقتصاد مبتنى بر دانش و تكنولوژى است و از نام هاى تجارى به عنوان اساس و زيربناى اين اقتصاد نام مى برند. وى اظهار داشت: هم اكنون كه اقتصاد جهان دچار ركود و بحران است، اين نام هاى تجارى پرقدرت هستند كه با كمترين افت و مشكل به دليل اعتماد مصرف كننده به آنان مواجه گشته اند.

به گفته به آبادى، امروز سرمايه بسيارى از كسب و كارها بر مبناى تئورى برند محورى بنا نهاده شده و ارزش و اعتبار نام تجارى آنها چندين برابر ارزش دارايى هاى مشهودشان است. دبيركل جشنواره برترين نام و نشان هاى تجارى ايران ادامه داد: آنچه كه بيش از پيش اهميت نام هاى تجارى را يادآور مى شود حركت جوامع مصرفى به ويژه كشورهاى جهان سوم به سمت مدگرايى و ايجاد تمايز از طريق نام هاى تجارى است بطوريكه اين موضوع به عنوان يك بحث جديد علمى در رشته هاى جامعه شناسى، مردم شناسى و روان شناسى مطرح شده است. وى با بيان اينكه متاسفانه كشور ما نيز از اين قاعده مستثنى نبوده و در چند سال گذشته شاهد آن بوده ايم كه كشور به سوى تجمل گرايى و استفاده از مدهاى روز به ويژه در ميان جوانان در حركت است، اظهار كرد: نام هاى تجارى در زمره اصلى ترين فرآيند سودآورى و رشد كسب و كارها محسوب مى شود، امروز ديگر نام هاى تجارى متعلق به يك ملت و يا يك كشور نيستند بلكه به تمام مردم و به عبارت ديگر به تمام جاعه مصرفى جهان تعلق دارند. به آبادى اذعان داشت: امروز فرش ايران كه آميخته با هنر، ذوق، دانش و تمدن هفت هزار و ۵۰۰ ساله ايرانيان است، به عنوان سفير فرهنگى ايران در تمام جهان خودنمايى مى كند.

 دبيركل نخستين جشنواره بين المللى انتخاب برترين نام و نشان هاى تجارى در ايران، اين جشنواره را حاصل نزديك به دو سال كار مستمر و مطالعات صورت گرفته در اين خصوص دانست و اضافه كرد: اين جشنواره تلاش دارد كه در گام نخست نگاه مديران صنايع كشور را به سمت برند محورى هدايت و اهميت نام تجارى را بعنوان ستون و بناى هر كسب و كارى بيش از پيش يادآور شويم. وى جشنواره مذكور را نخستين جشنواره و جايزه اى دانست كه نه فقط در ايران بلكه در سطح خاورميانه قرار است بابت «برند محورى» به سازمان ها و بنگاه هاى پيشرو در اين حوزه اعطاء شود. به آبادى ادامه داد: موضوع اصلى اين جشنواره انتخاب ۱۰۰ برند برتر ايران و انتخاب برندهاى برتر ملى است كه هر ساله انتخاب و مورد رتبه بندى قرار خواهند گرفت، اما در نخستين جشنواره به دليل اهميت و ايجاد بستر مناسب براى رشد اين تفكر، شوراى عالى سياست گذارى تصميم بر آن گرفت كه موضوع انتخاب برندهاى ملى از سال آينده صورت پذيرد و در اين جشنواره فقط ۱۰۰ برند برتر انتخاب و به صورت حروف الفبا رتبه بندى شوند.

 

دبيركل نخستين جشنواره بين المللى انتخاب برترين نام و نشان هاى تجارى در ايران متذكر شد: جاى هيچ گونه ترديدى نيست كه نام هاى تجارى خوشنام ديگرى وجود دارند كه به دليل مشكلات و توانائى اين مجموعه در شناخت آنها، جاى آنان در اين رتبه بندى خالى است. وى با بيان اينكه در روزهاى گذشته بحث انتخاب برندهاى ملى كشور از سوى برخى سازمان ها و نهادهايى كه بيشتر متولى امر صادرات در كشور هستند مطرح شده است، گفت: بهتر است چنانچه سازمان هايى مى خواهند به بحث برند محورى در جامعه كمك كنند، انرژى و توان خود را صرف موازى كارى و برنامه ريزى مجدد صرف نكنند بلكه آن انرژى را در اين مسير و با اين مجموعه همراه سازند و اگر بودجه زيادى دارند بهتر است جوايز صادركنندگان سال را اهداء نمايند كه در اين صورت بسيارى از صادركنندگان مورد حمايت قرار خواهند گرفت.

به آبادى ادامه داد: جاى تاسف است كه بسيارى از سازمان ها و ارگان هاى داخلى كشور، بجاى آنكه نوآورى داشته باشند بيشتر به سمت كپى كردن از ايده هاى نو و بكر ديگران حركت مى كنند و به شما قول مى دهم كه به زودى جشنواره ها و جوايز مختلفى از سوى گروه ها و تشكل ها در باب «برند» برگزار خواهد شد كه بايد در اين موضوع فكرى شود. وى در پايان با اعلام موافقت بانك مركزى با كليات طرح گروه مطالعاتى هوشمند تدبير مبنى بر پذيرش ارزش برند سازمان ها به عنوان وثيقه در زمان دريافت تسهيلات از بانكها و موسسات مالى و اعتبارى، خاطرنشان كرد: با اجراى اين طرح، نام هاى تجارى كه در اين جشنواره انتخاب و ارزش برند آن مورد ارزش گذارى قرار گيرد در زمان دريافت تسهيلات مى توانند به جاى آنكه ملك و ماشين آلات خود را به عنوان وثيقه نزد بانك بگذارند و ارزش نام تجارى آنها وثيقه بانكى قرار خواهد گرفت. براساس اين گزارش، در نخستين جشنواره بين المللى انتخاب برترين نام و نشان هاى تجارى در ايران، برندهاى:

ايران اير(هما)

ايران خودرو

ايران رادياتور

ايران فريمكو

ايرانسل

نفت ايرانول

آبسال

آيس پك

اخوان، ارژن

صنايع استيل البرز

گروه صنعتى انتخاب(اسنوا)

اشى مشى

اطلس پود

رنگ الوان

پاكشو(Ave)

بازار مبل ايران

بانك پارسيان

بانك پاسارگاد

بانك تجارت

بانك صادات ايران

بانك ملت

حوله برق لامع

بلبرينگ ايران

بوف، بوتان

صنايع غذايى بهروز

بهنوش

گروه خودروسازى بهمن
بيمه ايران

بيمه آسيا

پاكسان

پالاز موكت

صنايع شير ايران(پگاه)

پومر، دام و دريا(پونل)

تاژ

تولى پرس

تيدى

تكدانه

تك ماكارون

تلاونگ

 جليس

چى توز

حلواشكرى عقاب

خوشخواب

داروسازى اكسير

داروسازى فارابى

كف(داروگر)

زرين غزال(دايتى)

لبنيات تين(دامداران)

كدبانو(دلپزير)

ذوب آهن اصفهان

چسب رازى

روزانه

توسعه صنايع بهشهر(لادن)

زعفران سحر خيز

زمزم

سامان كاشى

سانديس

گروه خودروسازى سايپا

سپهرالكتريك

عالى فرد

شيبه

شيرين عسل

صحت

فرش ستاره كوير يزد

فرش شفقى تبريز

فرش عظيم زاده

فرش مشهد

فومن شيمى

ريزموج سيستم(فينال)

كانون فرهنگى آموزش(قلم چى)

كاچيران

كاله

كبريت توكلى

گاج

گلاب ربيع

گلبافت

گلرنگ

گلستان

گروه صنعتى بارز

ماديران

ماموت

مزمز

مهيا پروتئين

ميكائيليان

ميهن

موتوژن

نفت پارس

كلوچه نوشين

نيلپر

هاكوپيان

هپكو

همراه اول

همكاران سيستم

هواپيمايى ماهان

همشهرى

  يك و يك

به عنوان ۱۰۰ برند برگزيده ايران انتخاب و معرفى شدند.

پنج برند نوكيا، سامسونگ، ال جى، تفال و رانى نيز به عنوان برترين برندهاى خارجى فعال در ايران انتخاب شدند. اين گزارش مى افزايد كه در حركتى نمادين صاحبان ۴۵ نشان برتر تجارى كشور، لوح تقدير خود را از وزير كار و امور اجتماعى و رئيس اتاق بازرگانى و صنايع و معادن ايران دريافت كردند. ۹۹ نشان تجارى برتر نخستين جشنواره بين المللى انتخاب برترين نام و نشان هاى تجارى ايران در حوزه هاى صنعتى، مواد غذايى، هواپيمايى، بانك دارى، خدماتى، كالا، فرآورده هاى نفتى و خودروسازى بودند و «خليج هميشه فارس» نيز به عنوان سمبل ايرانى در اين جشنواره معرفى شد.

برندسازى در اقتصاد تورمى و انحصارى بى معناست
دراين جشنواره وزير كار و امور اجتماعى گفت: در افق ۱۴۰۴ بايد به هدف سرانه ۵ هزار دلار صادرات غيرنفتى دست پيدا كنيم كه اين امر بدون توجه به برندسازى قابل دسترسى نيست. به گزارش ايسنا، محمد جهرمى اظهار كرد: يكى از راه هاى توسعه صادرات، برندسازى است، زيرا برند بازار توليد را حفظ كرده و باعث ايجاد ارتباط پايدار ميان توليدكنندگان، بازرگانان و مشتريان مى شود. وى با اشاره به اين كه در ايران كمتر به بحث مديريت برند و نام و نشان هاى تجارى توجه شده است، خاطرنشان كرد: يكى از دلايل اين بى توجهى وجود اقتصاد دولتى و انحصار در كشور است، زيرا در چنين اقتصادى نيازى به رقابت وجود نداشته و به تبع به نام هاى تجارى و ارزش گذارى آن ها نيز احساس نياز نمى شود.

وى با بيان اين كه در اقتصاد رقابتى، بازار فشرده شده و رقيبان براى گرفتن سهم از بازار به دنبال برندسازى مى روند، اضافه كرد: اقتصاد تورمى هم يكى ديگر از دلايل عدم توجه به بحث برندسازى در كشور است. در چنين اقتصادى سرمايه گذاران به سمت بخش هايى مانند ساختمان و ماشين آلات مى روند كه سودآورى بيشترى براى آن ها دارد.

وزير كار و امور اجتماعى در نخستين جشنواره بين المللى انتخاب برترين نام و نشان هاى تجارى در ايران با اشاره به اين كه هنوز مالكيت معنوى در ايران به شكل درستى جا نيفتاده است، عنوان كرد: در دنياى امروز كمتر توليدكننده اى وجود دارد كه علاوه بر توليد در زمينه هايى مانند بازاريابى، برندسازى و موضوعات ديگر نيز فعال باشد، بلكه بايد شركت هاى تخصصى بازاريابى در كشور تشكيل شود. جهرمى اضافه كرد: در حال حاضر در بازارهاى جهانى بسيارى از محصولات از خودرو گرفته تا دستمال كاغذى با يك برند توليد و در بازار عرضه مى شوند كه اين امر لزوم تبليغات و بازاريابى درست را نشان مى دهد. اين مقام مسوول تصريح كرد: هرچقدر در صادرات تعداد برندها كمتر و اعتبار آن ها بيشتر باشد، صادرات از ماندگارى بيشتر در بازارهاى جهانى برخوردار خواهد شد.

همچنين ، محمد نهاونديان رييس اتاق بازرگانى و صنايع و معادن ايران با بيان اين مطلب گفت: سرمايه گذارى در ايجاد برند مى تواند، در يك فاصله زمانى هزينه هاى صرف شده در اين زمينه را پوشش داده و جبران كند. هزينه كردن براى توليد و نگهدارى برند مقوله اى اقتصادى و حقوقى است. وى با اشاره به اين كه توليد برند زمانى شكل مى گيرد كه اين كار اقتصادى باشد، اضافه كرد: توليد برند به رقابتى تر شدن فضاى اقتصادى كشور كمك كرده و به مصرف كننده هم قدرت انتخاب بيشترى مى دهد.

وى با اشاره به اين كه ۳ تا ۱۰ درصد حاشيه قيمتى كالا با وفادارى مشتريان نسبت به برند قابل جبران است، اضافه كرد: امروزه شركت ها از برندهاى كشورى فاصله گرفته اند؛ اين در حاليست كه در گذشته شركت ها از نام كشورهاى خود مايه مى گذاشتند، اما هم اكنون برندها فراملى و فراكشورى شده اند. به عنوان مثال شركت هاى آمريكايى براى كسب محبوبيت اجتماعى سعى مى كنند كه از سيماى آمريكايى بودن خود فاصله بگيرند، زيرا سياست هاى اين كشور در بسيارى از كشورها مورد اعتراض قرار گرفته و كالاهاى آمريكايى مورد تحريم قرار گرفته اند.

نهاونديان با اشاره به اين كه برند كالايى بوده كه موضوع مالكيت فكرى است، خاطرنشان كرد: اگر مكانى براى ثبت برند وجود نداشته باشد، هزينه كردن در اين زمينه بى فايده خواهد بود، زيرا پس از مدت زمانى شاهد كپى كارى در زمينه برند شركت ها خواهيم بود. به همين دليل به فضاى حقوقى براى مالكيت فكرى و حفاظت از برندهاى معتبر نياز داريم. رييس اتاق بازرگانى و صنايع و معادن ايران همچنين با بيان اين كه هنوز برند ايران در بازارهاى جهانى خوش نام است، گفت: تاكنون حمايت هاى اقتصادى بى هدف در كشور زياد انجام داده ايم، اما بايد گفت كه حمايت از برندسازى لازم است.

منبع: ابرار اقتصادی

► بررسی تسهیلات اعطایی هشت هزار میلیارد تومانی بانکهای کشور
تعداد خودپردازهای ارایه دهنده ایران چک در بانک سامان به 20 دستگاه رسید ◄

مطالب مرتبط
بنر