راهکار هند برای پرداخت بدهی نفتی به ایران

دوشنبه ، 5 خرداد 1393 ، 10:36


یک روزنامه هندی از توافق تهران و هند بر سر ساز و کاری جدید برای مبادلات مالی دو کشور خبر داد.
آفتاب: یک روزنامه هندی از توافق تهران و هند بر سر ساز و کاری جدید برای دریافت بدهی نفتی هند خبر داد. مطابق گزارش روزنامه ایندین اکسپرس در تاریخ 26 مه (برابر با 6 خرداد) ایران خواسته هند بدهی نفتی‌اش را از طریق پرداخت بدهی‌هایی که ایران به شرکت‌های تأمین کننده کالاهای انسانی دارد، تسویه کند.

طبق این گزارش، بانک مرکزی هند هفته گذشته توافق کرده که هزینه‌های صادرات کالا به ایران از کشورهای سوم را از محل بدهی‌های نفتی هند به شرکت ملی نفت ایران پرداخت کند. مطابق این توافق قرار است هند هزینه‌های مربوط به صادرات کالا از کشورهای سوم به ایران را از بخشی از 55 درصد بدهی یورویی دولت دهلی به شرکت ملی نفت ایران پرداخت کند. بانک «یو‌سی‌او» برای انجام این مبادلات بانکی در نظر گرفته شده است.

مطابق توافقات، بانک «یو‌سی‌او» وظیف بررسی اسناد مالی صادر شده توسط بانکهای ایرانی برای کالاهای وارداتی از شرکت‌های ثالث به شرکت‌های ایرانی را به عهده خواهد داشت. این بانک به پالایشگاه‌های هندی وارد کننده نفت توصیه خواهد کرد وجوه ارزی مربوطه را در تاریخی معین به حساب این بانک کارگزار واریز کنند تا در موعد مقرر به بانک طرف ایرانی انتقال داده شود.

این بانک همچنین موظف به انجام امور کارشناسی برای حصول اطمینان از بشردوستانه بودن کالاهای وارداتی به ایران است. یو‌سی‌او با بررسی گواهی‌های لازم از سازمان‌های بازرسی مجاز بایستی بشردوستانه بودن این کالاها را تأیید کند و در غیر این صورت از اختیار لازم برای جلوگیری از انجام مبادلات مالی مربوط برخوردار خواهد بود.

طبق توافقات حاصل شده شرکت ملی نفت ایران بایستی با شرح تمامی مسئولیت‌ها و تعهدات، وارد توافقی سه جانبه با بانک یوسی‌او و کمپانی‌های نفتی هندی شود. 

هند به موجب مفاد توافق موقت ژنو که به ایران اجازه دسترسی به 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌اش در خارج از کشور را می‌دهد مبلغ 1.65 میلیارد دلار به ایران بدهکار است. شرکت‌های نفتی «ایسار اویل»، «بنگلور»، «پتروکمیکالز»، «هندوستان پترولیوم» و «اچ‌پی‌سی‌ال» 45 درصد از بهای نفت وارد شده از ایران را به «روپیه» و در قالب فروش کالا به ایران پرداخت کرده‌اند. این شرکت‌ها ما بقی بدهی خود را پرداخت نکرده‌اند.

ایران و هندوستان پیش از این توافق کرده بودند طرف هندی پول نفت و بدهی 1.6 میلیارد دلاری را از طریق کشور عمان تسویه کند. مقرر شده بود هند پول نفت را از طریق کشور به ریال پرداخت کند.

در حالی که ایران و کشورهای 1+5 در حال مذاکره برای رسیدن به یک توافق طولانی مدت هستند، شرکت پالایشگاه پتروشیمی مانگالور هندوستان به دنبال واردات 4 میلیون تن نفت خام از ایران است.

به گزارش تسنیم، هند، که چهارمین مصرف کننده نفت در جهان است، پس از چین دومین مشتری نفت ایران به شمار می‌رود و سالانه حدود 12 میلیارد دلار نفت خام از ایران خریداری می‌کند. این میزان نفت حدود 12 درصد از مصارف نفتی هند را تشکیل می‌دهد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز 5 خرداد 93
کاربران و استفاده از رسانه های اجتماعی ◄

مطالب مرتبط
بنر