شایعات با بورس چه می کنند؟

پنجشنبه ، 8 خرداد 1393 ، 09:05

 

آنچه عموما «شايعه‏» ناميده مى‏شود، عبارت از شرح، پيش‏ بينى و توصيف رخدادهايى است كه غالبا در قالب غيررسمى و تاييد نشده توسط منابع مسؤول شكل مى‏گيرد، ولى با اين وجود، از سوى بخش عظيمى از توده‏ها به طور جدى مورد قبول قرار مى‏گيرد

به گزارش بانکی دات آی آر، شایع حاصل دو عامل است :1. اهمیت،2. ابهام. هر گاه امری دارای اهمیت بالایی باشد اما درخصوص آن شفاف سازی و اطلاع رسانی به موقع صورت نگیرد شایعه و بازار شایعه پراکنی داغ می شود.

شایعه ها در برخی نهاد ها و مراکز تصمیم گیری بیش از سایرین اثر گذار هستند به نحوی که علاوه بر تاثیراتی مثل سرگرمی یا باز شدن باب گفتگو در تصمیم گیری تجاری برخی افراد اثر گذار هستند.

بورس یکی از کانون هایی است که سرمایه گذارانش بعضا بر اساس شایعه تصمیم می گیرند و حتی پیش آمده سرمایه هایشان را هم از دست داده اند.

متاسفانه به دلیل عمق کم بودن بازار سرمایه ایران و عدم برخورداری از مراکز تحلیلی و مشاوره‌ای مجرب؛ این شبه‌خبرها در روند معاملات سهام همچنان تاثیرگذار هستند.اما شایعه چیست، چگونه به وجود می‌آید و اساسا چگونه می‌توان این شایعات را کنترل کرد و از تاثیرگذاری آنها بر معاملات سهام در بازار کاست؟

شایعات و اخبار در تمامی بازارهای مالی کم و بیش وجود دارد. اما در بازارهای توسعه‌یافته، مکانیزم‌های کنترلی و نظارتی تا حد مطلوبی باعث کنترل و حتی خنثی کردن اثرات شایعات می‌شود.

از طرفی دیگر، سایر بازار‌ها بیشتر به سوی مبانی تحلیلی و علمی سوق یافته، اما در مقابل متاسفانه در بازار سرمایه ایران به جای این رویکرد، بیشتر معامله‌گران به دنبال اخبار و شایعات هستند. شاید از علل این امر بتوان به کاستی‌هایی که در زمینه شفاف‌سازی وجود دارد و جذابیت نوسانات قیمتی کوتاه‌مدت که از این شایعات به وجود می‌آید، اشاره کرد.

گاهی شایعات بویی از واقعیت دارند و حتی شایعه سازان با قصد و نیست از کانون تصمیم گیری یک شرکت شایعه پراکنی می کنند.

یک مصاحبه عمدی یک شرکت حاضر در بورس که تلویحا به نکاتی اشاره می کند سهام را دگرگون می کند. یک لخند وحتی اشاره سر می تواند بازار را به تشنج بکشد.

معمولا کارگزارها نقش بسیار اندکی در انتشار شایعات دارند و در این بین، روزنامه‌ها و منابع و سایت‌های خبری و تحلیلی نیز بیشتر سعی در شفاف‌سازی شایعات و جلوگیری از جهت‌دهی به بازار دارند. در واقع رسانه‌ها و سایت‌های خبری و تحلیلی مانع اثرگذاری شایعات در بازار می‌شوند و به سیستم نظارتی بازار کمک می‌کنند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که بیشترین حجم انتشار شایعات از سوی سهامداران باشد که بدون غرض چیزی را شنیده‌اند و بازگو می‌کنند و یا بعضی صاحبان منافع و سفته‌بازانی که شایعات جهت‌دار به بازار می‌دهند.

به نظر می رسد برگزاری کلاس های توجیهی و آموزشی ،شفافیت بازار و اطلاع رسانی به موقع مسئولین بتواند تاحدود زیادی بازار شایعه و شایعه سازان را کساد کند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► پنت‌هاوس 20میلیاردی در تهران+عکس
دانشگاه تهران 80 ساله شد ◄

مطالب مرتبط
بنر