سقوط 40 دلاری طلا در یک هفته

شنبه ، 10 خرداد 1393 ، 11:49


با شکسته شدن سطح حمایتی طلا، فلز زرد همچنان به سقوط خود ادامه می‌دهد. پنج‌شنبه طلا به افت شدید خود که از روز سه‌شنبه آغاز شده، ادامه داد تا این فلز گرانبها به کمترین سطح قیمت‌ها در چهار ماه گذشته برسد. نمودارهای فنی کوتاه مدت همچنان کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی می‌کنند. گزارش میزان تولید ناخالص داخلی ایالات متحده که صبح پنج‌شنبه به وقت بازار نیویورک منتشر شد و کاهش تولید ناخالص آمریکا را نشان می‌داد، در مقطعی باعث افزایش بها در بازار شد، اما در نهایت این گزارش هم در بالا بردن قیمت‌ها ناتوان ماند. پنج‌شنبه مجموعه عوامل به تداوم افت طلا منجر شد تا فلز زرد در این روز 3 دلار دیگر افت کند و به 1255 دلار برای هر اونس برسد.

گزارش مقدماتی تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده در سه ماه نخست سال‌جاری میلادی افتی یک درصدی را نشان می‌دهد که اندکی بدتر از انتظارات بازار بود. آب و هوای بد زمستانی دلیل این کاهش اعلام شده، از این رو این کاهش باعث نگرانی جدی نشده است. بلافاصله پس از انتشار این گزارش طلا چند دلار رشد کرد، اما در ادامه به سطح قیمتی پایین خود پیش از انتشار این گزارش بازگشت. معاملات در طول ساعات پس از انتشار این گزارش و در آخرین ساعات هفته کاری بازارهای غربی، شتاب کمتری داشت؛ چرا که بسیاری از فعالان بازار چشم انتظار نشست ماهانه سیاست پولی بانک مرکزی اروپا هستند. باورها عمدتا بر این است که بانک مرکزی اروپا محرک‌های مالی بیشتری را در این نشست تصویب می‌کند.

داده‌های ضعیف اقتصادی اتحادیه اروپا و هراس از تورم معکوس در این اتحادیه از جمله دلایل بانک مرکزی اروپا است تا هفته آینده اقدامی انجام دهد. از سوی دیگر یکی از ویژگی‌های بازار اخیرا این بوده که نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا در حال افت بوده و بازدهی اوراق به کمترین میزان در تقریبا یک سال گذشته رسیده است. سایت کیتکو می‌نویسد که این وضعیت و کاهش بیشتر بازدهی اوراق قرضه می‌تواند در آینده نزدیک باعث رسیدن طلا به کف قیمت‌ها شود. با چنین شرایطی طلا روز جمعه نیز به افت خود ادامه داد. طلا روز جمعه با چهار دلارکاهش (تا لحظه تنظیم این خبر) نسبت به قیمت بسته شدن بازار در روز پنج‌شنبه به 1251 دلار برای هر اونس رسید. برگزاری انتخابات اوکراین و روی کار آمدن پترو پوروشنکو که از تلاش برای حل بحران با روسیه سخن گفته، باعث خوش‌بینی به رفع تنش‌های ژئوپلیتیک در آینده شده است. از سوی دیگر اقتصاد آمریکا نیز به رغم کاهش تولید ناخالص به دلیل وضعیت بد آب و هوا در زمستان، همچنان به خوبی در مسیر احیا است.

این هر دو عامل طلا را در مسیر کاهش قرار می‌دهد. درهفته کاری که گذشت، شکسته شدن سطح حمایتی طلا که 1275 دلار برای هر اونس تعریف شده بود، باعث سقوط بیشتر طلا تا مرز 1250 دلار هم شد. اما در حالی که رسیدن اخبار بد از اقتصاد آمریکا فعلا دور از ذهن است، تشدید بیشتر درگیری‌ها در شرق اوکراین می‌تواند بخشی از ارزش طلا را به این فلز پس بدهد. فعلا ولی طلا کمترین ارزش خود را در 16 هفته گذشته دارد. چنان که اشاره شد، هم دلایل سیاسی و هم دلایل اقتصادی عامل این کاهش بوده است. کارشناسان اقتصادی افت شدید ارزش یورو و کاهش نگرانی‌ها را نسبت به اوضاع اوکراین عامل اصلی روند نزولی قیمت طلا ارزیابی می‌کنند. به این ترتیب طلا که در هفته‌های گذشته رشد حدود 9 درصدی از آغاز سال 2014 را ثبت کرده بود، حالا از ابتدای سال‌جاری میلادی 8/4 درصد افزایش داشته که علت اصلی آن هم نگرانی‌ها درباره بحران اوکراین بوده است.

بلومبرگ از یک کارشناس ارشد اقتصادی موسسه «اوربرایت فیوچرز» نقل می‌کند: «قیمت طلا سرانجام سطوح حمایتی مختلف را شکست و بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفته است. به نظر می‌رسد کاهش ارزش یورو فشار زیادی بر قیمت طلا وارد کرده و بازگشت آرامش نسبی به اوکراین نیز تاثیر زیادی بر افت قیمت این فلز زرد داشته است.» به این ترتیب، قیمت طلا در ماه جاری میلادی حدود 9/2 درصد کاهش داشته و ارزش یورو در برابر دلار نیز با افت 9/1 درصدی روبه‌رو شده است. طلا در این هفته حدود 40 دلار افت کرده است که امکان سقوط بیشتر آن را محتمل می‌کند. با این حال بازگشت به مرز 1300 هم می‌تواند افزایشی متجاوز از این مرز را باعث شود.
منبع: دنیای اقتصاد

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► با این 10 روش پول و ثروت را به سمت خود جذب کنید
نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز 10 خرداد 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر