هزینه یک قلیان چند؟

دوشنبه ، 12 خرداد 1393 ، 13:23


عرضه کنندگان بسیاری توتون میوه ای را از واردکننده خریداری می کنند اما در بیشتر سفره خانه ها از بسته های مارک دار استفاده نمی شود. بیشتر این سفره خانه ها از توتون های ارزان قیمت تری که به صورت فله ای که هر یک کیلوگرم آن ۲۰ هزار تومان است استفاده می کنند.
صدای «قل قل» قلیان به قدری سود آور و وسوسه برانگیز است که بسیاری از افراد حتی با سرمایه ای نسبتا پایین سفره خانه ای به راه می اندازند که خمیر مایه اصلی درآمدآن قلیان است.

رشد سفره خانه ها در کشور آن هم به شیوه مدرن بسیار زیاد و البته سودآور شده است. صدای «قل قل» قلیان به قدری سود آور و وسوسه برانگیز است که بسیاری از افراد حتی با سرمایه ای نسبتا پایین سفره خانه ای به راه می اندازند که خمیر مایه اصلی درآمدآن قلیان است. بیراهه نگفته ایم اگر بگوییم که این کالای دخانی تمام دخل و خرج یک سفره خانه پرهزینه را یک تنه می پردازد.

آماری که گمرک ایران در این باره منتشر کرده است نشان از روند صعودی واردات توتون قلیان به ایران از سال۸۹ به بعد دارد. واردات توتون قلیان در سال های ۸۷ و ۸۸ با افت قابل ملاحظه ای روبه رو بوده است. اما اوضاع در سال های ۸۴ تا ۸۶ به گونه ای دیگری بوده است. در این سال ها روند واردات توتون میوه ای به شدت شاهد رشد بوده است.

آمار تکان دهنده گویای این موضوع است که رقم دلاری واردات توتون میوه ای، از حدود ۲.۱ میلیون دلار در سال ۱۳۸۰ به نزدیک ۱۳ میلیون دلار در سال ۱۳۹۱ رسیده است. یعنی طی ۱۱ سال، واردات کالایی مانند توتون میوه ای، حدود ۵۲۰ درصد رشد کرده است. که البته نشان می دهد که میل مردم همزمان با رشد نجومی این کالا افزایش پیدا کرده است.

عرضه کنندگان بسیاری توتون میوه ای را از واردکننده خریداری می کنند اما در بیشتر سفره خانه ها از بسته های مارک دار استفاده نمی شود. بیشتر این سفره خانه ها از توتون های ارزان قیمت تری که به صورت فله ای که هر یک کیلوگرم آن ۲۰ هزار تومان است استفاده می کنند.

قلیان علاوه بر توتون به زغال آتشین نیز نیاز دارد. در حال حاضر قیمت هر کیلو زغالی که باعث تولید گاز مونواکسید کربن کشنده برایتان می شود در ارزان ترین قیمت چهار هزار تومان و در گران ترین قیمت ۱۴ هزار تومان برایتان آب می خورد. البته این قیمت ها بستگی به مرغوبیت و تازگی و کهنگی آن دارد.

از قیمت زغال و توتون که بگذریم، به خود وسیله دخانی قلیان می رسیم. ارزان ترین دستگاه قلیان قیمتی برابر با ۱۵ هزار تومان دارد که دارای بدنه فلزی است و به قول قلیان کش ها کام خوبی می دهد. البته قلیان های گران تری نیز وجود دارند که با توجه به ارتفاع و جنس بدنه قیمت هایشان متغییر است. یک قلیان با بدنه چوبی کار شده در شهر سنندج که ارتفاع بلند و تنگ بزرگی نیز دارد قیمتی بالای ۳۰۰ هزار تومان دارد. در برخی از نقاط تهران قیمت قلیان های که جلوی مشتری می گذارند گاهی قیمتی بالای ۵ میلیون تومان دارد.

قیمت تمام شده یک قلیان چه در قهوه خانه باشید یا سفره خانه، چه در مکانی لوکس و امروزی یا سنتی و قدیمی، چه در جنوبی ترین نقطه شهر یا بالای شهر ، برای صاحب قهوه خانه یا سفره خانه هیچ فرقی نمی کند و بیشتر از ۱۵۰۰ تومان آب نمی خورد.

اما هزینه اصلی را زمانی قرار است پرداخت کنید که سرویسی کنار قلیان برایتان در نظر می گیرند. از آجیل گرفته تا میوه و نبات و خرما فراهم می شود. هر چقدر این سرویس سنگین تر و شکیل تر باشد پولی که باید برای آن پرداخت کنید نیز بیشتر است. در بعضی از سفره خانه ها قیمت یک قلیان بین ۳ تا ۶ هزار تومان است و در بعضی دیگر این قیمت ها تا مرز ۲۵۰ هزار تومان نیز می رسد.درآمدهای اینچنینی برای تنها یک سرویس قلیان واقعا وسوسه کننده است.

به گفته برخی از فعالان این بخش، دادن مجوز به سفره خانه ها با استفاده از روابط خاصی امکان پذیر است. اما به راحتی می توان با هزینه حدود ۳۰ میلیون تومان یک مجوز اجاره کرد و همین امر زمینه برای دلالی و کاسبی در بازار قلیان می شود. البته می شود با پرداخت ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۱۰ تا ۳۰ میلیون اجاره یک سفره خانه آماده را اجاره کرد کاری که این روزها به شدت مرسوم شده است.
منبع: خبر آنلاین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► اعلام مرگ 80 میلیون ایرانی!
منبع آگاه:حکم تبرئه متهمان بانک آریا تایید شد ◄

مطالب مرتبط
بنر