فروکش تب قیمتی در بازار ارز و سکه

دوشنبه ، 12 خرداد 1393 ، 13:58


بازار طلا و ارز این روزها به دنبال افت بیش از 30 دلاری بهای جهانی طلا و تمهیدات اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی با هدف تثبیت نرخ ارز با افت قیمت و فروکش تب نرخ ها مواجه شده است.
خبرگزاری ایرنا: بازار طلا و ارز این روزها به دنبال افت بیش از 30 دلاری بهای جهانی طلا و تمهیدات اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی با هدف تثبیت نرخ ارز با افت قیمت و فروکش تب نرخ ها مواجه شده است.

پس از گذشت چند هفته افزایش قیمت در بازار فلز طلایی، بهای هر اونس طلا از اواخر هفته گذشته با اعلام اخبار مثبت از اقتصاد آمریکا و تقویت احتمال تداوم کاهش محرک های پولی در این کشور و همچنین تمایل سرمایه گذاران برای فروش طلا روبه کاهش نهاد.

به این ترتیب قیمت طلا سرانجام سطوح حمایتی مختلف را شکست و بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفت به نحوی که بازارهای جهانی در اواخر هفته گذشته شاهد سقوط حدود 30 دلاری بهای جهانی طلا بود که این امر سبب شد تا قیمت این فلز زرد در بازار داخل نیز نزولی شود به نحوی که قیمت هر گرم طلا به کمتر از 100 هزار تومان کاهش یافت.

همزمان با افت قیمت جهانی طلا، بازار آزاد ارز نیز شاهد کاهشی شدن روند قیمت ها بود، هرچند این رخداد روند کاهش قیمت طلا در بازار داخل را تشدید کرد.

در حالی که بازار جهانی طلا در روزهای اخیر با افت مواجه شده ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت از افت بیشتر بهای دلار در آینده خبر داده و گفته بود: اثری که درباره ثبات در قیمت نرخ ارز وجود دارد به صورت تدریجی شکل می گیرد و در حال حاضر بازار ارز از ثبات روبه پایین برخوردار است و در یک دوره زمانی ثبات، به بازار ارز بر می گردد. پس با توجه به التهابات بازار وضعیت طبیعی طی خواهد شد.

سیف با اشاره به وجود عرضه و تقاضا در بازار ارز، تصریح کرد: فکر می کنم بزودی کاهش با ثباتی در قیمت ارز در بازار ایجاد شود.

انتشار این اخبار سبب شد که نرخ دلار در روز گذشته (یکشنبه)به 3280 تومان در بازار نزول کند ضمن آنکه هر سکه تمام بهار آزادی نیز با نرخ 960 هزار تومان به فروش برسد.

افت قیمت ها در حالی در بازار ارز و سکه رخ داد که در هفته های اخیر بازار ارز و در کنار آن بازار طلای کشور دچار نوسانات افزایشی شده بود که این امر بار دیگر نگرانی ها در خصوص افزایش نرخ ارز را تا بیش از 3500 تومان و تکرار تجربه سال 91 افزایش داده بود.

علاوه بر افزایش نرخ دلار بهای سکه تمام نیز در هفته های گذشته از مرز یک میلیون تومان گذشته و به یک میلیون و 3 هزار تومان رسیده بود.

کار شناسان اقتصادی معتقدند: افزایش سود سپرده بانک ها و جو روانی حاکم بر جامعه در خصوص تداوم افزایش قیمت ها در پی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، موجب شده بود تا در روزهای گذشته، بخشی از نقدینگی مردم از بورس خارج و به سمت بازار ارز حرکت کند.

البته در همان زمان نیز سیف در واکنش به نوسانات بازار ارز این نوسانات را موقتی خوانده و اشاره کرد که بزودی قیمت ها به روال چند ماه پیش باز می گردد.

سیف گفته بود: نشانه های مثبت ناشی از عملکرد اقتصاد با نوسانات روزهای اخیر در بازار ارز سازگار نیست و همین می تواند برگرفته از تأثیر عوامل غیراقتصادی باشد.

با توجه به همزمانی کاهش بهای ارز در بازار داخل و کاهش بهای جهانی طلا به نظر می رسد که در روزهای آتی باید منتظر نزول بیشتر قیمتی در بازار فلزات زرد باشیم.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► راه کارهای سود آوری
نکاتی برای خرید لپ تاپ ◄

مطالب مرتبط
بنر