ماهواره‌هـا به جای ستاره‌هـا

سه شنبه ، 13 خرداد 1393 ، 13:55

 

مهسا بخشی‌پور:
تا چنددهه پیش که هنوز آسمان شفاف دیده می‌شد و فناوری‌های موقعیت‌یابی نیز ظهور نکرده بودند، ستاره‌ها راهنماهای اصلی انسان‌ها برای جهت‌یابی بودند؛ اما این روزها نه آسمان به آن راحتی دیده می‌شود و نه شهر‌ها و روستاها به آن کوچکی هستند که صرف جهت‌یابی برای پیدا کردن اماکن کفایت کند.

افزايش تحرك انسان و تعدد سفرهاي او موجب تولد ماهواره‌هايي شده است تااز اين به بعد در فضايي مابين ما و ستاره‌ها وظيفه جهت‌يابي و موقعيت‌يابي انسان‌ها را برعهده بگيرند. امروز ديگر از دستگاه‌هاي كوچكي چون جي‌پي‌اس گرفته تا نرم‌افزارهاي موجود براي گوشي همراه براي هدايت و مسيريابي در خدمت انسان هستند. بدين‌ترتيب ديگر براي موقعيت‌يابي يا پيدا كردن اينكه چگونه از مكان موجود به مقصد دلخواه برسيد نيازي به نقشه‌هاي بزرگ كاغذي يا دانستن علم ستاره‌ها نيست. تنها كافي است از يك نرم‌افزار مسيرياب يا نقشه روي گوشي خود بهره بجوييد تا به‌راحتي به هرجايي كه دوست داريد برويد!

نرم‌افزارهايي كه اين روزها به راحتي قابل دانلود روي گوشي‌هاي هوشمند موبايل هستند ازجمله ابزارهاي فناوري محسوب مي‌شوند كه قادرند اطلاعات جغرافيايي را به راحتي در اختيار ما قرار دهند؛ حال تصور كنيد اين نرم‌افزارها با سيستم‌هاي ارتباطي همراه شوند آن وقت است كه اين كاربردي بودن در هر مكان و زمان بيشتر خود را نشان مي‌دهد؛ براي مثال امروزه نرم‌افزارهاي كاربردي بسياري روي گوشي‌هاي موبايل قابل نصب است كه امكان دريافت اطلاعات از مكان‌هاي مختلف، زمان و آب و هوا را به راحتي در اختيار ما قرار مي‌دهد؛ براي دريافت اين اطلاعات كافي است GPS موبايل خود را روشن كنيد.

گشت و‌گذار موبايلي در خيابان‌هاي اصلي و فرعي تهران

با استفاده از سامانه GPS و دانلود نقشه شهري مثل تهران مي‌توانيد موقعيت مكاني خود را در پايتخت به راحتي بيابيد. اين نقشه به شما امكان مي‌دهد كه مسيرهاي اصلي و فرعي و حتي كوچه‌هاي داخل شهر را روي گوشي موبايل خود داشته‌باشيد و بدون احتياج به نقشه كاغذي، مسير خود را به درستي طي كنيد. اين نقشه حتي مكان‌هاي ورودي طرح ترافيك و طرح زوج و فرد روزانه را نيز به شما نشان مي‌دهد. دانلود نقشه آفلاين تهران روي گوشي‌هاي داراي سيستم عامل اندرويد و iOS امكان پذير است و شما مي‌توانيد به‌صورت رايگان اين نرم‌افزار را از بازارچه‌هاي نرم‌افزاري دانلود كنيد.پس از اين مرحله، نقشه تهران روي گوشي شما ذخيره شده و شما مي‌توانيد با نصب اين نرم‌افزار، به‌صورت آفلاين در خيابان‌هاي تهران گشتي بزنيد.

محبوب‌ها در ايران

از نرم‌افزارهاي مكان ياب محبوب ميان كاربران ايراني مي‌توان به SmartCom GPS و Garmin اشاره كرد. اين دو نرم‌افزار به خوبي در ايران جواب‌داده و نرم‌افزار SmartCom GPS مكان شما را به‌صورت دقيق روي نقشه، پس از اتصال به ماهواره‌هاي مكان ياب، مشخص مي‌كند. در اين نرم‌افزارها مكان شما روي يك نقشه كه به‌صورت عكس و كاليبره شده در آن قرار گرفته نمايش داده مي‌شود. در حقيقت عموما نقشه‌هاي اين برنامه بي‌شباهت به همان نقشه‌هاي كاغذي قديمي نيست اما با اين تفاوت كه مكان و حتي حركت شما دقيقا روي اين نقشه نشان داده مي‌شود. البته براي تعدادي از شهرها نقشه ماهواره‌اي نيز تهيه شده كه شما مي‌توانيد به‌صورت آفلاين و بدون نياز به اينترنت مكان فعلي خود را از طريق ماهواره مشاهده كنيد. نرم‌افزار Garmin نقشه‌هايي به‌صورت سه‌بعدي دارد و البته فعلا فقط شهرهاي بزرگ نظير تهران، شيراز، مشهد و... در اين نرم‌افزار حمايت مي‌شوند و براي شهرهاي ديگر فقط نقشه راه‌هاي اصلي در دسترس كاربران قرار دارد. ويژگي مهم اين نرم‌افزار امكان نشان دادن نزديك‌ترين مسير به مقصد هست بدين صورت كه براي مثال شما در شهر تهران و در منطقه نارمك ساكن هستيد و مي‌خواهيد به ميدان راه‌آهن برويد كافي است اسم مبدأ و مقصد خود را در برنامه تايپ كرده تا اين برنامه مسير مورد نظر را روي نقشه برايتان مشخص و حتي به‌صورت صوتي لحظه به لحظه شما را راهنمايي كند.

مسيريابي حرم مطهر امام ره با GPS

اگر تا به حال از اين سيستم استفاده نكرده‌ايد يا اينكه با خواندن اين مطلب به استفاده بيشتر از آن ترغيب شده‌ايد مسيريابي حرم امام خميني(ره) طي روزهاي پيش رو يكي از بهترين و ضروري‌ترين موقعيت‌ها براي شروع استفاده از اين نرم‌افزارهاست. براي مثال همزمان با سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) اگر بخواهيد به مرقد مطهر سفر كنيد به راحتي مي‌توانيد با فعال‌كردن GPS يا موقعيت‌ياب مكاني خود، وارد نقشه آفلاين تهران شويد و در دسترس‌ترين مسير را انتخاب كنيد. در شروع اين برنامه ميدان فاطمي تهران به‌عنوان مركز نقشه ظاهر مي‌شوند و پس از آن موقعيتي كه شما در آن هستيد قابل رويت است؛ پس از اين مرحله شما مي‌توانيد براساس موقعيتي كه در آن هستيد شمال و جنوب و شرق و غرب تهران را روي نقشه ببينيد و بهترين مسير را براي رفتن به سمت حرم مطهر انتخاب كنيد. امكان استفاده از اين برنامه روي خودروي شما نيز وجود دارد و زماني كه ماشين در حال حركت است موقعيت شما تغيير مي‌كند و شما مجبور به حركت دادن دستي نقشه نخواهيد بود و GPS شما را به سمت مقصد راهنمايي مي‌كند. ما به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه مسيرياب مترو را نيز روي گوشي خود دانلود كنيد تا چنانچه بخواهيد از قطارهاي شهري براي مسافرت داخلي استفاده كنيد بتوانيد مسير خود را به سمت حرم مطهر شناسايي كنيد.

چگونه نرم‌افزارها را روي گوشي خود نصب كنيم؟

ابتدا يكي از نرم‌افزارهاي دلخواه در اين زمينه را روي گوشي خود دانلود كنيد. اگر حين نصب روي گوشي‌تان با مشكل يا اصطلاحا ارور مواجه شديد نرم‌افزار را ساين كنيد. البته با توجه به دستكاري‌هاي صورت گرفته روي نرم‌افزار براي خيلي از گوشي‌ها به‌صورت ساين نشده نيز بدون مشكل اجرا مي‌شود. بعد از نصب نرم‌افزار به روي گوشي، موبايل خود را به كامپيوتر وصل كنيد.نقشه‌هاي نرم‌افزارهايي از اين دست عموما 2 فايل هم نام با پسوندهاي map و Ogf2 هستند كه بايد به فولدر برنامه منتقل شوند. بعد از انتقال اين فايل‌ها به برنامه اگر در مكاني باشيد كه نقشه آن در گوشي شما باشد مختصات آن مكان دقيقا روي نقشه نشان داده مي‌شود.

ابزارهاي به‌درد بخور موقعيت‌يابي

Google Maps
اين ابزار به‌صورت پيش‌فرض در تمام گوشي‌هاي اندرويدي موجود است اما برخلاف نقشه گوشي‌هاي سيمبيان نوكيا نقشه به‌صورت آنلاين و به روز دريافت مي‌شود. البته با هر بار ديدن بخشي از نقشه آن بخش در حافظه گوشي باقي مي‌ماند، درحالي‌كه در گوشي‌هاي نوكيا با يك‌بار دريافت نقشه يك شهر براي هميشه آن را در دسترس خواهيد داشت و راهنمايي مسير نيز به‌صورت آفلاين انجام مي‌شود.

Sygic
با نصب اين نرم‌افزار و دانلود فايل‌هاي نقشه مربوط به ايران ضمن دردسترس‌بودن هميشه نقشه‌ها، مسيريابي و راهنمايي آدرس نيز به‌صورت آفلاين انجام مي‌شود. به اين صورت با داشتن يك پايه موبايل در اتومبيل‌تان مي‌توانيد از موبايلتان به‌عنوان دستياري كه شما را به مقصد راهنمايي مي‌كند استفاده كنيد.
ويژگي اصلي نرم افزار در سخنگو بودن آن است، يعني مي‌توانيد مسير مورد نظر را وارد برنامه كنيد و برنامه با صداي فارسي شما را راهنمايي كند.
حسن اين ويژگي در اين است كه راننده مي‌تواند در هنگام رانندگي بدون توجه به نقشه از راهنمايي‌هاي صوتي برنامه استفاده كند. نرم افزار معرفي شده هم‌اكنون بيش از 30ميليون كاربر در سراسر جهان دارد.

My Tracks
اين نرم‌افزار نيز محصول شركت گوگل است. با اين نرم‌افزار مسير حركت خود را مي‌توانيد روي نقشه ضبط كنيد؛ مسيريابي كه تغييرات ارتفاعي را هم محاسبه مي‌كند. درعين حال مي‌توانيد با نشانه‌گذاري متني و تصويري هر بخش از مسيرتان به‌صورت پيوسته ثبت خاطره كنيد. در پايان، اين نر‌م‌افزار شبه‌ويدئويي از مسير حركت شما نقشه‌اي سه‌بعدي مي‌سازد كه تصاويري كه در هر محل گرفتيد نيز روي نقشه سنجاق خواهد شد.

► نیاز مشتری را درک کنید
۱۱۰‌میلیون تومان؛ اجاره ماهانه یک مغازه در بازار موبایل تهران ◄

مطالب مرتبط
بنر