طرح لیزینگ مسکن آب رفت؟

چهارشنبه ، 21 خرداد 1393 ، 07:44


اظهارات روز گذشته مدیرعامل یکی از شرکت‌های لیزینگ درباره طرح در دست بررسی «لیزینگ مسکن» حکایت از کاهش مبلغ پیشنهادی تسهیلات دارد.

از حدود دو ماه پیش که پیشنهاد اجرای طرح لیزینگ مسکن توسط کانون شرکت‌های لیزینگ مطرح شد تاکنون، بحث‌ها و پیشنهادها حول‌وحوش «تامین 50درصد قدرت خرید مسکن از طریق تسهیلات لیزینگی» مطرح بوده است. در این مدت مشاور مالی وزیر راه‌وشهرسازی و همچنین برخی کارشناسان و مسوولان بانک‌مرکزی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک برای بررسی طرح لیزینگ مسکن، از مطالعه روی موضوع پیشنهادی «پرداخت تسهیلات لیزینگی معادل نیمی از قیمت مسکن» خبر داده بودند.
اما روز گذشته مدیر یکی از شرکت‌های فعال در لیزینگ خودرو اعلام کرد: لیزینگ مسکن همانند لیزینگ خودرو است که از منابع مالی خودش تا 30 درصد کالا (مسکن) را در قالب عقود اسلامی و به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار زوج‌های جوان قرار می‌دهد. اگر سقف 30درصد قیمت مسکن، مبنای تعیین مبلغ تسهیلات لیزینگ قرار گیرد، در این صورت این طرح نیز همچون وام‌خرید از همان ابتدا فاقد کارکرد موثر بود.

نظر رئیس‌کل مثبت است
با این حال روزگذشته دبیر کانون شرکت‌های لیزینگ نیز با یادآوری گزارشی که دو هفته پیش «دنیای‌اقتصاد» در مصاحبه با معاون نظارت بانک‌مرکزی منتشر کرده بود، اعلام کرد: بخش نظارتی بانک مرکزی موافق اجرایی شدن طرح لیزینگ مسکن است و بسته‌ای در این زمینه در حال تهیه است که در نهایت به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار ارائه خواهد شد.
حمید شیروانی با بیان اینکه در سطح بانک مرکزی، رئیس کل موافق اجرایی شدن این طرح است، افزود: باید بتوان 70 تا 80درصد پول خرید خانه را از این طریق تامین کرد.

دنیای اقتصاد

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► ۳ راهکار بانک مرکزی برای تامین منابع بانک‌ها
بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز،21 خرداد 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر