دلیل حذف کارگران از سبد جدیدکالا

چهارشنبه ، 21 خرداد 1393 ، 10:07


دولت در مرحله جدید توزیع سبد کالا تصمیم گرفته است تنها دو گروه تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی از کمک های مستقیم غیرنقدی دولت بهره مند شوند و سایر گروه هایی که در مرحله اول تویع این سبد در سال گذشته، مشمول شده بودند در این مرحله از لیست دولت حذف شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، دولت در مرحله جدید توزیع سبد کالا با عنوان "بسته های امنیت غذایی"، کارگران را از لیست مشمولان حذف کرده و قصد دارد منابع پیش بینی شده در این بخش را تنها در اختیار افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دهد. نمایندگان کارگران می گویند، پس از این دو گروه؛ اگر قرار است کمکی از سوی دولت صورت بگیرد حتما باید به کارگران باشد.


به گزارش خبرنگار مهر، دولت در مرحله جدید توزیع سبد کالا تصمیم گرفته است تنها دو گروه تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی از کمک های مستقیم غیرنقدی دولت بهره مند شوند و سایر گروه هایی که در مرحله اول تویع این سبد در سال گذشته، مشمول شده بودند در این مرحله از لیست دولت حذف شوند.

در سال گذشته، دولت در راستای حمایت از تقویت معیشت خانوار اقدام به تامین و توزیع بسته های ویژه غذایی شامل برخی اقلام از جمله برنج، روغن و تخم مرغ کرد و در پی آن میلیون ها خانوار ایرانی توانستند از طریق مراجعه به محل های تعیین شده، سبد کالا دریافت کنند.

اما برای امسال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید دولت واگذاری دوباره سبد کالا را به شکل سال گذشته متوقف کرده و از اینرو جامعه هدف نیز تغییراتی خواهد داشت. ربیعی اعلام کرده است در این مرحله، دولت با تعیین نام "بسته های امنیت غذایی"، این حمایت ها را تنها از اقشار بسیار ضعیف جامعه خواهد داشت.

پیش از این کارگران انتار داشتند دولت در سال جاری آنها را در لیست دریافت کنندگان سبد کالا قرار دهد. در اینباره برخی نمایندگان کارگری نامه هایی را نیز به علی ربیعی نوشته بودند و طی آن درخواست کرده بودند که وی از دولت بخواهد تا ترتیبی اختاذ شود که کارگران هم بتوانند در این دور از بسته های غذایی دولت بهره مند شوند.

اما انتشار جزئیاتی از بسته پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه در مرحله جدید نشان می دهد که کارگران در دور جدید توزیع سبد کالایی در آمارهای دولت وارد نشده اند. بر اساس دستورالعمل جدید آمده است: به موجب این دستورالعمل و در صورت تصویب دولت، در مرحله اول کلیه مستمری بگیران سازمان‌ های حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی مشمول دریافت بسته حمایت غذایی می‌شوند.

اعتبار پیش بینی شده برای هر نفر در هر مرحله از توزیع این بسته 200 هزار ریال و برای هر خانوار حداکثر یک میلیون و 400 هزار ریال تعیین شده است.

فرامرز توفیقی در گفتگو با مهر درباره حذف کارگران از لیست مشمولان دریافت سبد کالا در مرحله جدید گفت: اینکه کارگران از آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند شکی نیست، اما دولت در این مرحله به سراغ گروه هایی رفته است که نیازمند دریافت کمک های غذایی هستند.

رئیس کارگرو مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اظهارداشت: در شرایط فعلی، افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی از گروه های ضعیف اجتماعی هستند که میزان درآمد آنها بسیار پایین تر از خط فقر است.

توفیقی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه کارگران در تامین معیشت خود مسائل و چالش های فراوانی دارند، اما نسبت به افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در سطح بهتری قرار دارند؛ بنابراین دولت تصمیم گرفته است در این مرحله آنها را مورد حمایت قرار دهد.

وی ادامه داد: حال اگر قرار بود دولت در مرحله جدید کارمندان را نیز مشمول دریافت سبد کالا کند، به کارگران نیز باید تعلق می گرفت ولی اگر دولت قصد دارد پس از انجام حمایت از گروه های تحت پوشش سازمان های حمایتی، به سراغ دیگر گروه های اجتماعی برود، اولین گروه کارگران خواهند بود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

► افزایش سقف جوایز سپرده‌های قرض‌الحسنه
ویژه کارآفرینان/سایت سازمان امور مالیاتی کشور به چه درد می خورد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر