چهار دلیل خوشبینی کارشناسان به آینده بازار سرمایه

سه شنبه ، 27 خرداد 1393 ، 07:51

 

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد نوین، بهبود اقتصاد جهانی، برخورد کشورهای غربی با ایران، وضعیت اقتصاد داخلی و انتظارات خوشبینانه به آینده بورس را از جمله مهم ترین عوامل بهبود بازار سرمایه در نیمه دوم سال ذکر کرد.


نصرالله برزنی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: پیش بینی آینده معلول مفروضاتی است که بتوانیم به نتیجه برسیم و اگر این عوامل تغییر کند، ممکن است پیش بینی ها هم درست نباشد.

وی با بیان آنکه معتقدم بورس در نیمه دوم سال از رشد مناسبی برخوردار خواهد بود، تصریح کرد: تصمیم هایی که سرمایه گذاران می گیرند، براساس انتظارات آینده است بنابراین اگر انتظارات خوشبینانه باشد بازار حتی تا نیمه دوم سال هم صبر نمی کند و زودتر به سمت رونق می رود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه الان قیمت ها پایین است و بهترین فرصت برای سرمایه گذاری، ادامه داد: برای پیش بینی آینده بازار باید به یکسری عوامل سیاسی بیرونی و داخلی توجه کرد.

برزنی گفت: عوامل سیاسی بیرونی، برخورد کشورهای غربی با ایران، وضعیت اقتصاد کشورهای صنعتی جهان در سال 2014 و وضعیت سیاسی و اقتصادی که در آن قرار داریم، چهار عامل کلان است که پیش بینی ها نسبت به آینده بورس و بازار سرمایه را خوشبینانه کرده است.

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد نوین افزود: برخورد سیاسی غرب با ایران در دولت یازدهم به نفع ما تغییر کرده و روز به روز بر اعتماد سازی افزوده می شود بنابراین از لحاظ سیاسی شرایط در حال بهتر شدن است.

وی ادامه داد: از نظر اقتصاد جهانی، پیش بینی های بانک جهانی از رونق اقتصاد جهان بعد از بحران سال 2008 حکایت دارد و برای سال 2014 برای اتحادیه اروپا و آمریکا رشد بالای 3 درصد و برای کشورهایی مانند چین و ژاپن نیز بهبود شرایط را پیش بینی کرده است.

برزنی خاطرنشان کرد: با بهبود اقتصاد جهان، تقاضای جهانی برای کالاهای اساسی انرژی بر مانند پتروشیمی و مواد معدنی افزایش می یابد بنابراین با توجه به شرایط مناسب سیاسی و اینکه ایران به عنوان یک منبع تغذیه نیاز مصرف این کشورها به شمار می رود نه تنها صادرات ایران افزایش می یابد بلکه درآمدهای ارزی کشور هم بالا می رود.

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد نوین اظهار داشت: افزایش صادرات و کاهش تحریم ها همراه با تقاضای جهانی برای محصولات انرژی بر، موجب بهبود و رونق صنایع ما می شود و از آنجا که بورس بهترین شرکت های کشور مانند بانک ها و پتروشیمی ها را نمایندگی می کند بنابراین انتظارات رونق در اقتصاد و بازار سرمایه ما هم بالا می رود.

برزنی اضافه کرد: وجود این انتظارات خوشبینانه دربخش های اقتصادی کشور، بیش از همه بورس اوراق بهادار تا زمین، مسکن، طلا و ارز را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی ادامه داد: پیش بینی از رونق آینده بورس که اکثر کارشناسان به آن اذعان دارند مبتنی بر همین واقعیت هایی است که با آن رو به رو هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه باید همه باور داشته باشند که شرایط در نیمه دوم سال بهبود می یابد، تصریح کرد: پتروشیمی ها، مواد معدنی، روی و آلومینیوم که سهام آنها در بورس اوراق بهادار معامله می شود چون درآمد آنها برپایه صادرات است و تقاضای جهانی هم از اقبال بیشتری برای رونق برخوردار خواهند بود که همین عامل، رونق بورس را افزایش می دهد.

برزنی با بیان اینکه صادرات نفت و پتروشیمی موتور محرک اقتصاد ماست، ادامه داد: با توجه به عواملی که گفته شد پیش بینی حداقل 30 درصدی رشد بازار سرمایه را برای نیمه دوم سال انتظار داریم.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► متلاشي شدن باند جاعلان عابر بانک در اصفهان
بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز،27 خرداد 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر