ساقی‌های «مواد‌مخدر» در فضای مجازی

پنجشنبه ، 29 خرداد 1393 ، 07:39


در سال‌هایی نه‌چندان دور، شاهد خرید و فروش آسان و بدون ضابطه مواد‌مخدر در فضای مجازی و حتی راه‌اندازی سایت‌هایی ویژه خرید آنلاین مواد خواهیم بود و این رویداد چندان اتفاق نادری نخواهد بود و نه تنها مواد‌مخدر به صورت آنلاین خرید و فروش می‌شود،


بی‌شک همه شما مثل معروف «هر دم از این باغ بری می‌رسد، تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد» را بارها شنیده‌اید، مثل معروفی که اگر این روزها برای وضعیت مواد‌مخدر در کشور و شیوه‌ها و شگرد‌های تازه توزیع، تبلیغ و مصرف آن به‌کار بریم، سخن به گزاف نگفته‌ایم. مصداق بارز این گفتار هم خبری است که به تازگی روی خروجی برخی از رسانه‌ها قرار گرفته است. خبر به نقل از مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر منتشر شد و حاوی نکات قابل‌توجهی درباره در برابر تهدید قرار داشتن کاربران فضای مجازی با خرید و فروش و ساخت مواد‌مخدر بود.

به گزارش وطن امروز، انگار فروش مواد‌مخدر در بستر اینترنت به عنوان ابزاری نوین به منظور عرضه این مواد بویژه مواد‌مخدر صنعتی و گمنام‌بودن قاچاقچیان در این فضا شکل جدیدی از بازار عرضه را ایجاد کرده که غفلت از آن می‌تواند خسارت‌های ناگواری به نوجوانان و جوانان این مرز و بوم وارد کند.

شاید روزی اتفاق بیفتد!

بی‌شک اگر سیاست‌های پیشگیری، کنترل و مقابله با مواد‌مخدر به همین منوال ادامه داشته باشد، در سال‌هایی نه‌چندان دور، شاهد خرید و فروش آسان و بدون ضابطه مواد‌مخدر در فضای مجازی و حتی راه‌اندازی سایت‌هایی ویژه خرید آنلاین مواد خواهیم بود و این رویداد چندان اتفاق نادری نخواهد بود و نه تنها مواد‌مخدر به صورت آنلاین خرید و فروش می‌شود، بلکه نحوه مصرف انواع گوناگون مواد‌مخدر سنتی و جدید هم توضیح داده می‌شود تا مشتریان چنین سایت‌هایی با کمبود اطلاعات روبه‌رو نشوند!

ردپای سوداگران مرگ در اینترنت

به گفته فرید براتی سده، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر وسایلی که به نوعی با رایانه در ارتباط است علاوه بر مزایا، مضراتی هم دارد و استفاده‌کنندگان از اینترنت بیشتر در معرض خطر خرید و فروش و ساخت مواد‌مخدر قرار دارند. بنابر اظهارات مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، امکان دسترسی به مشاغل جدید از مزایای استفاده از اینترنت است، هر چند استفاده بجا از اینترنت مزایای زیادی دارد اما آسیب‌های ناشی از استفاده نادرست از آن نیز در سراسر جهان به‌حدی رسیده است که متخصصان مرتبط با آسیب‌های اجتماعی در جهان نسبت به انتشار کتاب‌هایی با رویکرد تشخیص بیماری‌های عصبی و روانی اعتیاد به اینترنت و شبکه‌های جدید مصمم شده‌اند.

خرید و فروش آنلاین «مواد‌مخدر»!

به گفته فرید براتی سده، محتواهایی که در برخی از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد می‌تواند به برخی از آسیب‌های اجتماعی دامن بزند و همچنین خرید و فروش مواد‌مخدر و روانگردان از طریق برخی سایت‌های غیراخلاقی به رفتارهای اعتیادآور دامن می‌زند. براتی با بیان اینکه فضاهای مجازی به دلیل ماهیتشان جاذبه زیادی برای جوانان دارند به ایسنا گفته است: جوانان نباید باور کنند که هر موردی در این فضاها وجود دارد، صحیح و موثق است. این دکترای روانشناسی با اشاره به تحقیقات ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، کنجکاوی را دومین عامل مصرف مواد در جوانان عنوان کرد و گفت: خانواده‌ها با منع کردن نمی‌توانند از استفاده جوانان از شبکه‌های مجازی جلوگیری کنند بلکه با این کار آنان حریص‌تر می‌شوند. براتی یادآور شد: خانواده‌ها می‌توانند با درک هوشمندانه ویژگی‌های جوانان به آنها اجازه دهند در چارچوب قواعد خانواده از فضاهای مجازی استفاده کنند. مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با تاکید بر اینکه فاصله والدین با فرزندان باید همیشه وجود داشته باشد، در پایان تاکید کرد: فرزندان در خانواده باید حد و مرزی داشته باشند، والدین نیز باید برای انواع رفتارهای آنان قواعد و ضوابطی داشته باشند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز،29 خرداد 93
چرا داشتن حساب پس انداز بانکی مهم است؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر