آغاز حذف یارانه بگیرهای پر درآمد 5 شنبه ساعت 8

پنجشنبه ، 29 خرداد 1393 ، 08:16


همین چند وقت پیش بود که ثبت نام مجدد برای دریافت یارانه نقدی به پایان رسید اما اخبار خوشی برای دولت یازدهمی از خود انصرافی مردم برای دریافت یارانه نقدی به گوش نرسید و همین امر دولتی ها را با چالش جدید رو به رو کرده است.چالش حذف یارانه بگیر های پردرآمد که شناسایی انها چندان کار آسانی نیست هر چند دولتی ها می گویند ابزارهای مناسبی برای این شناسایی ها دارند.
شفاف: همین چند وقت پیش بود که ثبت نام مجدد برای دریافت یارانه نقدی به پایان رسید اما اخبار خوشی برای دولت یازدهمی از خود انصرافی مردم برای دریافت یارانه نقدی به گوش نرسید و همین امر دولتی ها را با چالش جدید رو به رو کرده است.چالش حذف یارانه بگیر های پردرآمد که شناسایی انها چندان کار آسانی نیست هر چند دولتی ها می گویند ابزارهای مناسبی برای این شناسایی ها دارند.

ابزارهایی که البته هنوز رونمایی نشده اند اما انچه که تا امروز مسلم است نه کمپین نه به یارانه نقدی و درخواست نخبگان جامعه از مردم ، نه اظهارات دولتی ها و نه تهدید انها مبنی بر جریمه نقدی شدن یارانه بگیرهای پر درآمد موثر واقع نشده اند چرا که بر اساس آمار 73 میلیون و 200 هزار نفر برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام کرده اند.

73 میلیون نفری که 92 درصد یارانه بگیران را تشکیل می دهند و این بدان مفهوم است که تنها 8 درصد یارانه بگیرها با همه تلاش های دولتی ها از دریافت یارانه نقدی انصراف داده اند.

البته باید توجه داشت ممنوعیت ثبت نام ایرانیان مقیم خارج از کشور در سایت رفاهی (بستن سرور رفاهی به روی آنان) در آمار انصرافی‌ها تاکنون موثر بوده است.

در این میان اما هر چند علی طیب نیا، وزیر اقتصاد در همان روزهای آغاز ثبت نام برای یارانه نقدی،  قاطعانه در صحن علنی مجلس از شناسایی 10‌میلیون‌نفر از افراد پردرآمد خبر داد ه  بود که در صورت ثبت‌نام برای دریافت یارانه، توسط دولت حذف خواهند شد اما بعد از آن  مواضع خود را تغییر داده است.

او در پاسخ به این سوال که راستی‌آزمایی ثبت‌نام‌کنندگان برای دریافت یارانه نقدی در گام دوم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها چه زمانی انجام‌ می‌شود، گفت ‌: مبنای دولت خوداظهاری مردم است و دولت به مردم اطمینان دارد.

حالا اما به تازگی معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور اعلام کرده: فقط در ماه گذشته 25 هزار نفر ديگر به سايت رفاهي مراجعه کرده و انصراف خود را از يارانه نقدي اعلام کرده‌اند.

وي در مورد اين‌که دولت قرار بود براي شناسايي متقاضيان نيازمند راست‌آزمايي انجام دهد، گفته: از همان زماني که ثبت‌نام‌ها انجام شد اين کار را آغاز کرده‌ايم و با توجه به پايگاه‌هاي اطلاعاتي که در اختيار داريم اطلاعات ثبت شده را تطبيق مي‌دهيم تا براساس مستندات يارانه به افراد متقاضي نيازمند تعلق بگيرد.

نوبخت يادآور شده: حتما راست‌آزمايي را انجام خواهيم داد، چرا که به منابع ناشي از آن براي اختصاص به سلامت، توليد و رفاه مردم نياز داريم.

به این ترتیب به نظر می رسد با توجه به اظهارات نوبخت راستی آزمایی از ثبت نام کننده گان یارانه نقدی به زودی آغاز می شود و این بدان معنا است که حذف یارانه بگیران با توجه به معیارهای دولت درراه است.

گفتنی است، درآمد حاصل از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي در فاز دوم هدفمندي‌ يارانه‌ها 6200 ميليارد تومان بوده که طي اين سه مرحله یارانه پرداختی توسط دولت یازدهم،  حدود 10 هزار و 400 ميليارد تومان یارانه به مردم داده شده که مبلغ 4200 ميليارد تومان باقيمانده ، به گفته دولتی  ها طبق مجوز قانون از خزانه عمومي برداشت شده است.

حالا باید منتظر ماند و دید بالاخره دولتی ها راستی آزمایی را با چه معیارهایی انجام می دهند و بالاخره چه کسانی از دریافت یارانه نقدی حذف می شوند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► 7توهم مالی مردم جهان
بانکداری و مدیریت هزینه ها ◄

مطالب مرتبط
بنر