امسال اولین رمضان بدون گرانی!

يكشنبه ، 1 تیر 1393 ، 12:56


با عرضه کالاهای مصرفی و سبدکالایی ویژه ماه رمضان فشار تورمی کمتری به خانواده ها اعمال می شود.
قیمت کالاهای اساسی در آستانه ماه مبارک رمضان برای اولین بار طی هشت سال گذشته با کاهش مواجه شده است. تحلیلگران بازار اعتقاد دارند روند نزولی کاهش تورم و کاهش هزینه های تولید اصلی ترین دلیل این اتفاق بوده است.براین اساس میزان رشد قیمت کالاهای مصرفی مردم در یک هفته مانده به رمضان سال 93 بسیار کمتر از یک هفته مانده به رمضان سال 92 بوده است. البته گزارش ها نشان می دهد قیمت برخی کالاها رشد داشته است ولی میزان افزایش قیمت ها از سال قبل بسیار کمتر بوده است.

براساس اعلام دولت با عرضه کالاهای مصرفی و سبدکالایی ویژه ماه رمضان فشار تورمی کمتری به خانواده ها اعمال می شود.

بررسی شاخص های بانک مرکزی تایید می کند متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 23/3/93 روند نزولی داشته است.

در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت پنیر غیرپاستوریزه و کره پاستوریزه به ترتیب معادل 0.2 درصد و 0.6 درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ معادل 2.9 درصد افزایش داشت و شانه ای 68000 الی 92000 ریال فروش رفت. این در حالی است که در سال قبل و یک هفته مانده به شروع ماه مبارک رمضان در گروه لبنیات، بهای ماست غیر پاستوریزه با 1.6 درصد افزایش داشته و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بوده است. بهای تخم مرغ هم  با 1.7 درصد کاهش یافت و شانه ای 69000 الی 93000 ریال فروش رفته است.

دراین هفته درگروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک معادل 0.1 درصد افزایش یافت و قیمت برنج داخله درجه دو ثابت بود . در گروه حبوب، بهای نخود، عدس و لوبیا سفید هر یک معادل 0.1 درصد افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. اما در سال گذشته در گروه برنج ، قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب 0.4 درصد و 0.3 درصد افزایش داشت. در گروه حبوب هم بهای لوبیا چیتی 1.6 کاهش یافت ولی قیمت سایر اقلام این گروه با افزایش روبرو بود.

در هفته مورد بررسی، درمیادین زیرنظر شهرداری لیمو شیرین عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظرکیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه گردید. میوه فروشی های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی را عرضه نمودند که در گروه میوه های تازه بهای پرتقال درجه یک معادل 6.0 درصد، لیموشیرین 6.4 درصد و زردآلو 5.1 درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 1.7 درصد تا 24.2 درصد کاهش یافت. در گروه سبزی های تازه بهای پیاز و سبزی های برگی ثابت بود . قیمت سیب زمینی معادل 10.4 درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 0.3 درصد تا 5.8 درصد کاهش داشت.

این در حالی است که سال پیش در میادین زیر نظر شهرداری اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آن ها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه گردید. میوه فروشی های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه نمودند که درگروه میوه های تازه بهای خربزه با 2.6 درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت. در گروه سبزی های تازه بهای کدو سبز با 23.5 درصد و سبزی های برگی 0.9 افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 0.8 درصد تا 13.0 درصد کاهش داشت.

همچنین در هفته مورد گزارش قیمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود و بهای گوشت مرغ معادل 4.2 درصد افزایش یافت. سال قبل هم همانند امسال بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود اما قیمت گوشت مرغ با 0.9 درصدکاهش جزئی همراه بود.

در این هفته قیمت قند معادل 0.4 درصد و شکر 0.2 درصد افزایش داشت و بهای چای خارجی و انواع روغن نباتی ثابت بود. اما در هفته مورد بررسی سال قبل، بهای قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.

این در حال است که بسیاری از مسولان خواستار هرگونه افزایش قیمت مواد غذایی داخلی و یا خارجی در ماه مبارک رمضان شده اند و دولت هم اعلام کرده که در کنار اصناف، تامین 30 هزار تن برنج، 100 هزار تن شکر برای مصرف خانوار و صنف و صنعت، 30 هزار تن گوشت مرغ و 10 هزار تن گوشت قرمز را بر عهده خواهد گرفت، ضمن اینکه انجمن صنایع روغن نباتی و صنایع لبنی نیز روغن و محصولات لبنی را با 15 تا 20 درصد تخفیف عرضه خواهند کرد.

منبع:خبرآنلاین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► قدرتمندترین کلمات در تبلیغات و فروش
مصوبه دولت برای بیکاران ◄

مطالب مرتبط
بنر