علل و عوامل افزایش بیکاری

دوشنبه ، 2 تیر 1393 ، 09:09

 

بیکاری موجب افسردگی ، آسیب های اجتماعی و ناامیدی می شود. متاسفانه در حال حاضر آمار از وجود بیکاری به ویژه در قشر تحصیل کرده خبر می دهد و موجب نگرانی گردیده است.از دیگر سو معاون نیروی انسانی معاونت توسعه و منابع انسانی رئیس جمهوری طی مصاحبه ای اعلام کرده :طبق آمار تا سال 90 حدود 307 هزار نفر نیروی قراردادی در دستگاه های دولتی هستند که همین تعداد نیروی مازاد داریم.

به گزارش بانکی دات آی آر، واضع ترین علت بیکاری افزایش جمعیت و کمبود تقاضای نیروی کار، اتوماسیون، می باشد.

اما در این خصوص می توان به عوامل و علل مختلفی اشاره کرد.

بیکار به شخصی گفته می شود که حاضر است کار کند ولی شغلی پیدا نمی کند.بنابراین اگر فردی فارغ التحصیل شده است و می گوید می خواهیم یک سال استراحت کنم و به دنبال کار نمی رود،بیکار تلقی نمی شود.شخص بیکار باید جویای کار نیز باشد تا از نظر اقتصادی بیکار تلقی گردد.در بعضی از کشورها،بیکار به کسی گفته می شود که در مراکز کاریابی ثبت نام کرده باشد و برای او شغلی پیدا نشده باشد.

کشور ایران یکی از کشورهایی است که از نظر اقتصادی دوران گذار و دغدغه را سپری می‌کند و طبیعی است که این دوران دارای پیامدها و هزینه‌های متفاوتی است. اما هر کشوری در جهت تثبیت اقتصادی قطعا با مشکلاتی از طرف کشورهای مخالف مواجه خواهد شد. که کشور ایران نیز از این دسته کشورهاست.

رکود تورمی که این روزها گریبان اقتصاد را گرفته از دیگر عوامل افزایش بیکاری به شمار می آید.

یکی دیگر از عوامل بیکاری‌زا در منابع تولیدی «بیکاری پنهان» است. بیکاری پنهان خود را به صورت ظاهری آراسته و کارآمد نشان می‌دهد، اما در باطن نام و نشانی از کار و فعالیت در عرصه‌های تولیدی نیست، به تعبیری این تشکیلات در درون با عدم درآمد و اعتبارزایی برخورد می‌کنند.


مثلا در شرکت مخابرات ایران اگر چنانچه نیروهای متخصص به کارگیری نشوند و بجای آنها از نیروی دیگر که در رشته‌های دیگر فارغ‌التحصیل شده‌اند؛ استفاده گردد، بی‌گمان در این سیستم‌ها با یک بیکاری پنهان مواجه خواهیم شد.

عامل دیگر «بیکاری آشکار» است: این بیکاری علاوه براینکه در حوزه‌های مختلف اعم از ادارات و سازمانها و وزارتخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی به چشم می‌خورد، در متن جامعه نیز با این مشکل مواجه هستیم. بطوریکه در ادارات دولتی از نیروهایی استفاده می‌گردد که دارای تخصص و تعهد نیستند و در انجام امور لازمه عاجز و به تعبیری با سیستماتیک این قسمتها بیگانه‌اند. واز سوی دیگر افراد بیکار در جامعه هستند که جهت تشت شغلی با مشکلات خاصی مواجه هستند.

اگر بخواهیم تک تک عوامل بیکاری را بر شماریم لیستی چند صفحه ای پیش رو خواهیم داشت اما حقیقت این است که مبارزه با بیکاری تنها در شرایطی میسر است که بتوانیم چرخ های اقتصاد را به حرکت وا داشته و در مسیر پیشرفت گام برداریم.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► ارزان‌ترین و گران‌ترین بلیت هواپیما چقدر است؟
رکورد بیکاری زنان شکست ◄

مطالب مرتبط
بنر