کاهش شاخص سرمایه گذاری خارجی ایران

سه شنبه ، 3 تیر 1393 ، 10:26


آنکتاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد ایران در سال میلادی گذشته ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده است که این رقم با افت ۳۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.
کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(آنکتاد) جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های سرمایه گذاری خارجی جهان را منتشر کرده است که طی آن آمار مربوط به سرمایه گذاری مستقیم خارجی کشورهای جهان در سال ۲۰۱۳ ارائه شده است.

این گزارش که نسخه ای از آن در دسترس خبرگزاری تسنیم قرار گرفته است از افزایش ۹ درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان طی سال ۲۰۱۳ خبر داده است. کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شده در جهان طی سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۱.۳۳ تریلیون دلار بوده است که بر اساس برآوردهای آنکتاد این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۱.۴۵ میلیارد دلار رسیده است.

کشورهای درحال توسعه بیشترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در این سال جذب کرده اند. این کشورها ۵۴ درصد کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان یعنی ۷۷۸ میلیارد دلار را در سال ۲۰۱۳ جذب کردند.

سهم کشورهای توسعه یافته نیز در این زمینه ۳۹ درصد برابر با ۵۶۶ میلیارد دلار بوده است. اقتصادهای درحال گذار نیز ۷ درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان یعنی ۱۰۸ میلیارد دلار را در سال ۲۰۱۳ به خود اختصاص دادند.

در سال ۲۰۱۲ برای نخستین بار، کشورهای در حال توسعه از کشورهای توسعه یافته در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی پیشی گرفتند و این وضعیت در سال ۲۰۱۳ را نیز حفظ کردند. کشورهای درحال توسعه تقریبا ۲۰۰ میلیارد دلار بیشتر از کشورهای توسعه یافته در این سال سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کردند.

در میان مناطق مختلف جهان،‌ آسیا بیشترین سرمایه گذاری خارجی را جذب کرده است. این منطقه ۲۹.۴ درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان در سال ۲۰۱۳ را به خود اختصاص داد. سهم اتحادیه اروپا ۱۷ درصد و آمریکای شمالی ۱۷.۲ درصد بوده است.

آنکتاد پیش بینی کرده است رقم سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان در سال میلادی جاری به ۱.۶ تریلیون دلار افزایش یابد و در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب ارقام ۱.۷۵ تریلیون دلار و ۱.۸۵ تریلیون دلار را ثبت کند..

* کاهش ۳۵ درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران

به گزارش تسنیم، آنکتاد از کاهش ۳۵ درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب شده توسط ایران در سال ۲۰۱۳ خبر داده است. ایران در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۴ میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود که این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی که ایران از دهه ۱۹۹۰ تاکنون جذب کرده است ۴۰ میلیارد و ۹۴۱ میلیون دلار برآورد شده است.

بر اساس این گزارش ایران در سال ۲۰۱۳ همچنین ۳۸۰ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم در خارج انجام داده است که این رقم با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. ایران در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۴۳۰ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم در کشورهای دیگر انجام داده بود.

کل سرمایه گذاری مستقیم ایران در خارج از دهه ۱۹۹۰ تاکنون نیز ۳ میلیارد و ۷۲۵ میلیون دلار بوده است.

* نزول ۱۰ پله‌ای ایران در رده‌بندی جهانی از نظر میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی

در میان ۲۰۲ کشور جهان،‌ ایران در رتبه ۵۹ جهان از نظر میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۳ قرار گرفته است. بر این اساس میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایران در این سال کمتر از ۵۸ کشور بوده است. این در حالی است که ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا را دارد.

ایران در سال ۲۰۱۲ از نظر میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در رتبه ۴۹ جهان جای گرفته بود.

آمریکا بیشترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در سال ۲۰۱۳ جذب کرده است. رقم جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی این کشور در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۸۸ میلیارد دلار بوده است. آمریکا در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۶۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود.

پس از آمریکا،‌چین در رتبه دوم قرار گرفته است. میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی این کشور در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۲۴ میلیارد دلار گزارش شده است.

روسیه با ۷۹ میلیارد دلار، هنگ کنگ با ۷۷ میلیارد دلار،‌ برزیل با ۶۴ میلیارد دلار، سنگاپور نیز با ۶۴ میلیارد دلار،‌ کانادا با ۶۲ میلیارد دلار، استرالیا با ۵۰ میلیارد دلار،‌ اسپانیا با ۳۹ میلیارد دلار و مکزیک با ۳۸ میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های سوم تا دهم از این نظر قرار گرفته اند.

میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب شده توسط برخی کشورهای دیگر عبارت است از: فرانسه ۴.۸ میلیارد دلار، آلمان ۲۶ میلیارد دلار،‌ ایتالیا ۱۶.۵ میلیارد دلار، انگلیس ۳۷ میلیارد دلار،‌ ژاپن ۲.۳ میلیارد دلار،‌ کره جنوبی ۱۲.۲ میلیارد دلار،‌ اندونزی ۱۸.۴ میلیارد دلار،‌ افغانستان ۶۹ میلیون دلار، هند ۲۸ میلیارد دلار،‌ پاکستان ۱.۳ میلیارد دلار،‌ و ترکیه ۱۲.۸ میلیارد دلار.

* ایران در خاورمیانه از نظر جذب سرمایه‌گذاری خارجی سوم شد

به گزارش تسنیم، آمار ارائه شده از سوی آنکتاد نشان می دهد ایران از نظر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۳ در میان ۱۲ کشور خاورمیانه رتبه ۳ را به خود اختصاص داده است.

در این منطقه امارات با جذب ۱۰.۴۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و عربستان با جذب ۹.۲۹ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار گرفته است.

میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب شده توسط کشورهای دیگر منطقه عبارت است از: بحرین ۹۸۹ میلیون دلار، عراق ۲.۸۵۲ میلیارد دلار، اردن ۱.۷۹۸ میلیارد دلار،‌ کویت ۲.۳۲۹ میلیارد دلار، لبنان ۲.۸۳۳ میلیارد دلار، عمان ۱.۶۲۶ میلیارد دلار،‌ قطر ۸۴۰ میلیون دلار،‌ فلسطین ۱۷۷ میلیون دلار، و یمن ۱۳۴ میلیون دلار.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► سریع‌ترین رایانه جهان متعلق به کیست؟
به سوالات گوگل جواب ندهید! ◄

مطالب مرتبط
بنر