برای 60 درصدی که مالیات نمی دهند

يكشنبه ، 8 تیر 1393 ، 09:08

 

روز گذشته در خبرها آمده بود رئیس کل سازمان امور مالیاتی از افزایش 45 درصدی درآمدهای مالیاتی دولت در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و گفت: حدود 60 درصد اقتصاد ایران زیر چتر مالیات نیست.

به گزارش بانکی دات آی آر، شاید حس خیلی خوبی باشد که انسان بخشی از درآمدش را به سازمان امور مالیاتی ندهد. احساس زرنگی، شادی و مهم تراز آن نگهداشتن پولی که برایش زحمت کشیده ایم.

اما حقیقت این است که مالیات به زندگی ما باز می گردد چه به طور مستقیم و چه به طور غیر مستقیم.  کارکردهای اصلی ابزار مالیات را می‌توان به طور اصلی در تأمین درآمدهای عمومی کشور، گسترش عدالت، تخصیص مجدد منابع و ثبات اقتصادی برشمرد.

همچنین ماليات ها عامل موثري هستند جهت مقابله با تقاضاي اضافي براي كالاهاي مصرفي، كه در نتيجه پيشرفت و رفاه اقتصادي ايجاد مي شوند. همزمان با افزايش توليد ملي و رفاه اجتماعي، درآمدهاي قابل تصرف خصوصي (DPI) و به دنبال آن تقاضا براي كالاهاي مصرفي افزايش خواهد يافت.

از سوى ديگر، عمليات مالى دولت‌ها، اثرات غيرقابل انکارى بر زندگى اقتصادى مردم دارد. جوامع بشرى نياز قطعى به تغييرات اصلاحى اجتماعى و اقتصادى دارند. زيرا عمل آزاد بازارها، هميشه متضمن انحرافاتى از مطلوب‌هاى اجتماع است.

سياست‌هاى مالى دولت‌ها از عمده‌ترين راه‌حل‌هاى اين معضل مى‌باشد که مى‌تواند در بازگرداندن و يا ايجاد شرايط مطلوب به مدد دست‌اندرکاران اقتصاد جامعه بيايند. در همين ارتباط، پر کردن شکاف فقر و غنا و به تبع آن از ميان بردن تبعات مخرب و غيرانسانى آن، از مواردى است که بايد مورد تأکيد فراوان قرار گيرد.

در واقع، پر کردن اين شکاف نه تنها از جنبه تحقق عدالت اجتماعي، که به‌منظور احتراز از انقلاب شکننده طبقات محروم همواره مورد توجه سياستمداران اجتماع است.

امروزه نظام مالیاتی در تأمین سه هدف عمده اجتماعی، اقتصادی و بودجه‌ای نقش عمده‌ای دارد، در بعد اجتماعی مهمترین هدف از وضع مالیات کاهش فاصله طبقاتی و توزیع مجدد درآمدهاست، در حالی که هدف اقتصادی وضع مالیات، تثبیت نوسانات اقتصادی، تخصیص بهینه منابع بین بخش‌های مختلف و کمک به تسریع فرآیند توسعه بخشی یا منطقه‌ای می‌باشد، علاوه بر این، هدف بودجه‌ای وضع مالیات نیز تأمین مالی بودجه دولت است.

از سوی دیگر در يك كشور در حال توسعه، ماليات ها موثرترين وسيله جهت انتقال منابع به بخش دولتي و هدايت آن ها به سمت طرح هاي مولد است. به منظور شكستن دورهاي باطل فقر، افزايش درآمدهاي نازل و پس اندازهاي اندك و سرمايه گذاري هاي ناچيز در اقتصاد، لازم است كه سرمايه گذاري هاي دولتي افزايش يابد.

همچنین مالیات ها ابزاری است که  دولت به واسطه آن می تواند نحوه و روند سرمایه گذاری در اقتصاد را اصلاح کند. همچنین به ایجاد انگیزه افزایش درآمد، پس انداز و سرمایه در جامعه می انجامد.

سیاست‌های مالیاتی مؤثر و کارآمد، یکی از عوامل مهم در تحقق اهداف مالیاتی بوده و نشانه‌‌‌ای از حاکمیت ملی و بخشی از سیاست‌های اقتصادی هر کشوری است و  نظام مالیاتی نوین می‌تواند نقش مؤثر و مطلوبی در فرآیند مدیریت اقتصاد کشور ایفا کرده و میزان رضایت‌مندی مردم و مؤدیان را افزایش دهد.

بنابر این اینبار که خواستید فاکتور سازی کنید یا به هر شکل از پرداخت مالیات شانه خالی کنید علاوه بر اینکه باید بدانید سیستم نظارتی برکار شما نظارت می کند. کمی هم به فکر آینده اقتصاد و زندگی  خودتان باشید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► توصیه‌های اقتصادی برای 30 ساله‌ها
ابتکار جالب يک وزير در کاهش هزينه‌هاي وزارتخانه ◄

مطالب مرتبط
بنر