مبحث ساعات کاری رمضان و قطعه گم شده پازل پیشرفت

دوشنبه ، 9 تیر 1393 ، 12:47

تا به حال به این نکته دقت کردید که بخش قابل توجهی از اخبار اقتصادی و اجتماعی هر ساله در کشور ما به مبحث تعطیلی و تعطیلات اختصاص می یابد.

به گزارش بانکی دات آی آر، بحث شیرین بین تعطیلین ها ، تعطیلات عید،تعطیلات تابستان، روزهای تعطیل سال  وکاهش ساعات اداری در ماه رمضان.

این در حالیست که کشور ما نرخ بهره وری بسیار پایینی دارد و به اذعان بسیاری کارمندان ساعات کار اداری مفید برخی به کمتر از یک ساعت می رسد.

بدون شک، یکی از اهداف و آروزهای ملّت ها و کشورها، فراهم آوردن یک زندگی مناسب، همراه با رفاه و آسایش برای خود و دیگران در جهان امروز است؛ که بهترین راه شناخته شده برای رسیدن به آن، توسعه» است. امروزه تأکید برتوسعه پایدار، یکی از محورهای اساسی در سیاست گذاری ها ی دولت ها به شمار می اید. تا از طریق آن، استاندارد های زندگی را در جامعه خویش بهبود بخشند. استاندارد زندگی در یک جامعه، به درجه ای از تأمین حداقل نیازهای جامعه بستگی دارد. به عبارت دیگر، کیفیت غذا، پوشاک، مسکن، آموزش و امنیت اجتماعی، استاندارد زندگی را تعیین می کند.

اما تا زمانی که کار و تلاش نکنیم قادر به تامین این نیازها نخواهیم بود. همواره بحث می شود که چرا کارکنان کار نمی کنند و ایام تعطیل زیاد است اما حقیقت تلخ این است که بخش عظیمی از ما بیشتر ادای کار کردن را در می آوریم تا انجام یک کار.

بسیاری کارکنان یاد گرفته اند در حضور کارفرما خودشان را مشغول و سرگرم کار نشان دهند اما همین که کارفرمایی نباشد پروژه ها عملا تعطیل خواهد شد.

سر یک ساعت بیشتر یا کمتر کار کردن ساعت ها مجادله می کنیم و جلسات کارشناسی تشکیل می دهیم اما برای انجام درست کارها و برنامه ریزی کمتر وقت می گذاریم.

افزایش بهره وری به این معنا نیست که زیاد کار کنیم یا تعطیلات را کاهش بدهیم و یا در ماه  هایی مثل رمضان یک ساعت بیشتر کار کنیم یا نه بلکه بهره وری به این معناست که کارها درست و منطقی انجام شود.

به این معنی که با صرف کمترین انرژی به مقصود مان برسیم.در بحث بهره وری، سخن از ارتباط میان درون ْدادهای (نهاده های) یک سیستم (سامانه/سازمان) و برون ْدادهای (فرآورده یا محصولات) آن است.

به این معنی که در ازای انجام یک ساعت کار چه میزان تولید محصول و خدمات می شود. اگر به بهره وری مطلوب و منطقی برسیم حتی شاید بتوان مرخصی تشویقی و افزایش تعطیلات را در یک سازمان محقق کرد.

به یک عبارت ساده بهره‌وری، عبارتست از، بدست آوردن حداکثر سود ممکن، با بهره گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد ومهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و…به منظور ارتقاء رفاه جامعه.

این درحالیست که ما در حال حاضر به ویژه در نهاد ها و سازمان ها از منابع به ویژه منابع انسانی به بدترین شکل ممکن استفاده می کنیم به این مفهوم که ساعات اولیه روز بسیاری به مطالعه روزنامه و ساعات پایانی کار به خستگی در کردن می گذرد.

به این ترتیب افزایش ساعات کاری و کاهش تعطیلات هیچ تاثیری در نرخ بهره وری و بهبود روند کار نخواهد داشت.البته حفظ نظم سازمانی و پیشگیری از تعطیلات بی مورد به هدایت درست کارکنان جهت افزایش بهره وری کمک خواهد کرد.

اما برای افزایش بهره وری می بایست یک سری اصول و مقدمات رعایت شود .برخی کارشناسان راهکارهای زیر را در جهت افزایش نرخ بهره وری در جامعه موثر می دانند:

1.ایجاد تعهد در کارکنان

یک کارمند متعهد برای سازمان فوق العاده ارزشمند است. او می تواند با انجام به موقع کارهــا و حس مسئولیت در افزایش تولید و بهره وری موثر باشد.

2.توجه به کارکنان
تجربه نشان داده است که یک سازمان فقط با اتکا به کارکنان خود می تواند موفق باشد. از این رو سازمانهای نیک اندیش همواره بر بهبود مستمر کیفیت کاری کارکنان خود توجه خاصی می کنند و این الگوی رفتاری در مدیران سازمانها، کاهش ضایعات و بهبود کیفیت محصول را به همراه دارد.

3.استفاده از استعدادها
تشخیص و استفاده از استعدادهای فردی افراد یکی از سازنده ترین و ارضاکننده ترین کارهای یک مدیر است. که می تواند به شکل ابزاری قوی در راه افزایش بهره وری به کارگرفته شود.

4.انگیزه
مسلماً پول تنها عامل انگیزش افراد نیست. اما اگر حقوق افراد خیلی نازل باشد باعث از بین رفتن انگیزه آنها می شود. درنتیجه پاداش مالی همچنان به صورت یک انگیزش قوی برای آنها باقی می ماند.

5.توجه به تغییر
تغییر برای سازمانها راهی برای افزایش بهره وری و حفظ توان رقابتی آنهاست. بنابراین، می توان گفت جهت رشد سازمانها، تغییر امری اجتناب ناپذیر است و افراد سازمانی باید با روند تغییرات سازگاری داشته باشند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

 

► برندهای برنج در بازار ایرانی نیستند
تجربه ی کاری لازمه ی دست یابی به فرصت های استخدامی ◄

مطالب مرتبط
بنر