ایران در مقایسه با دیگر کشورها در تجارت الکترونیک چه وضعیتی دارد؟

سه شنبه ، 10 تیر 1393 ، 08:38

تجارت الکترونیک درحالی حدود 5 سال است در کشور راه‌اندازی شده که سهم بخش خصوصی از این تجارت بسیار اندک است. حجم مبادلات تجارت الکترونیک در کشور 10 میلیارد دلار بوده است. طبق پیش‌بینی‌های شرکت «این‌وست» حجم مبادلات تجارت الکترونیک تا سال 2015 به یک هزار و 400 میلیارد دلار در سال خواهد رسید.


بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف اطلاعاتی که از سوی نهادهای مالی ایران منتشر می‌شود، تجارت الکترونیک هنوز در کشور به صورت فراگیر شکل نگرفته است.

 


طبق آمارهای جهانی و با توجه به حجم مبادلات تجارت الکترونیک، ایران در حال حاضر در جایگاه صدمین کشور قرار دارد و حجم مبادلات تجارت الکترونیک در سال 2011 در کشور 10 میلیارد دلار بوده است که نسبت به کشورهای جنوب شرق آسیا و اروپا یک سوم و نسبت به کشور آمریکا با حجم مبادلات تجارت الکترونیک 136 میلیارد دلاری بیش از یک سیزدهم برابر است. طبق آمارهای موسسه «این وست» حجم مبادلات تجارت الکترونیک در سطح جهان در سال گذشته میلادی بیش از 680 میلیارد دلار بوده که سهم ایران از این درآمد کمتر از 1.5 درصد بوده است.

نکته مهم دربحث تجارت الکترونیک در ایران، دولتی بودن آن است. تجارت الکترونیک درحالی حدود 5 سال است در کشور راه‌اندازی شده که سهم بخش خصوصی از این تجارت بسیار اندک است و تقریبا می‌توان گفت تجارت الکترونیک در ایران در حال حاضر بیشتر دولتی است و در کنار دولت نهادهای نیمه‌دولتی مانند بانک‌ها و سازمان‌های نظامی و انتظامی در جایگاه بعدی قرار دارند.

منبع: خبر آنلاین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► زمین خواری چیست و جطور می توان با آن مبارزه کرد؟
شرخری که فرزند زن هفتم پدرش است و 30خواهر و برادر دارد ◄

مطالب مرتبط
بنر