دارایی بانک مرکزی مهمترین عامل افزایش نقدینگی

پنجشنبه ، 12 دی 1387 ، 13:28

 

وزیر امور اقتصاد ودارایی مهمترین عامل افزایش نقدینگی کشور را بالا رفتن حجم دارایی های بانک مرکزی دانست و خواستار اصلاح این ساختار شد.

 شمس الدین حسینی شامگاه چهارشنبه در جلسه پرسش و پاسخ در همایش استانی طرح تحول اقتصادی در گرگان، با بیان اینکه رابطه بین تورم و نقدیینگی را هیچ اقتصاددانی نفی نمی کند، خاطرنشان کرد: از این رو طرح تحول اقتصادی به دنبال آن است تا در راه رفع و توسعه همه جانبه اقصادی ایران و رفع مشکلات فراروی اقدام کند.

وی افزود: طرح تحول درصدد است تا با افزایش مالیات، وابستگی کشور را به نفت کم کند و با افزایش بهره وری، منابع دولت را افزایش می دهد.

حسینی از طرح خصوصی سازی بانکها خبر داد و گفت: طرح خصوصی سازی بانکها مصوب شده و مقرر است تا پنج درصد سهام بانک در بورس عرضه شود.

برای کاهش تورم چاره ای جز اصلاح بنیانهای بودجه ای نداریم

وی به بحث تورم در کشور اشاره و عنوان کرد: برای کاهش و کنترل تورم چاره ای جز اصلاح بنیانهای بودجه ای کشور نداریم و برای پیشبرد طرح تحول اقتصادی باید اصلاحات نظام توزیع نیز صورت گیرد.

حسینی با تاکید بر اینکه نوسانات نفت بر نوسانات اقتصادی تاثیر زیادی می گذارد، گفت: باید در برنامه ریزیها به نحوی عمل شود تا این نوسانات در اجرای طرح تحول تاثیری نداشته باشد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت انرژی موجب تاثیر برخانوارها می شود، افزود: باید به سمتی رویم تا این قیمت اصلاح شود و با مطالعات بین المللی سوختهای جایگزین و استحصال نفت با چاههای عمق زیاد توجه کنیم.

هیچ ابهامی در قانون مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد


وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره مالیات برارزش افزوده گفت: مالیات بر ارزش افزوده یک قانون است که از سوی دولت و فرد لازم الاجرا است و در آن هیچ ابهامی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اتفاق نظر بر این است که این قانون اجرا شود و از آنجایی که این قانون به جای قانون تجمیع عوارض و غیره است فشار جدیدی نیست و در جهات حمایت از تولید و صنعت است.

حسینی یادآورشد: قانون مالیات برارزش افزوده اگر به عقب بیفتد، اجرای آن نیز به تاخیر می افتد و صنعت آسیب می بیند، از اینرو موظف به اجرای آن هستیم و از صنعتگران می خواهیم تا از آن حمایت کنند.        

منبع: خبرگزاری مهر

► دلالي تمركز اصلي فعاليت بانكهاي خصوصي !
افزایش 54 درصدی سرقت بانک در آمریکا ◄

مطالب مرتبط
بنر