رواج قاچاق بنزین از ایران

چهارشنبه ، 25 تیر 1393 ، 13:08

اشغال بزرگترین پالایشگاه عراق توسطISIS باعث شده تا مردم محلی برای تامین بنزین مورد نیاز در شمال این کشور، به قاچاق بنزین متوسل شوند. و شهر بیاره به مرکز جمع آوری بنزین قاچاقی ایران تبدیل شود.
گروه اقتصادی، استانبول-اشغال بزرگترین پالایشگاه عراق توسطISIS  باعث شده تا مردم محلی برای تامین بنزین مورد نیاز در شمال این کشور، به قاچاق بنزین متوسل شوند. و شهر بیاره به مرکز جمع آوری بنزین قاچاقی ایران تبدیل شود.

به گزارش بولتن نیوز، دولت اسلامی عراق و الشام (ISIS)  رفته رفته تمام راه های منتهی به پالایشگاه بیجی ، بزرگترین پالایشگاه نفت عراق بسته و باعث کمبود بنزین شده که البته این بسیار به نفع قاچاقچیان ایرانی و کُرد است. هر یک از 200 قاچاقچی این منطقه که نفت را با450  قاطر و از طریق مرز ایران وارد می کنند دستکم 100  دلار در روز از این راه کسب در آمد دارند.
شهر بیاره واقع دراستان حلبچه ، واقع در مرز ایران با دولت منطقه ای کردستان (KRG)  عراق، به عنوان مرکز قاچاق بنزین شناخته می شود. شماره های نوشته شده بر روی سنگ ها نیز به عنوان مرز بین ایران و حکومت اقلیم کردستان پذیرفته شده است. از آنجا که هیچ دیوار یا سیم خارداری برای جدا سازی این مرز وجود ندارد، کار قاچاق از این مرز بسیار آسان است. قاچاقچیانی که پیش از این مشروبات الکلی و دستگاه های الکترونیکی را بین دو طرف این مرز رد و بدل می کردند، اکنون به سمت قاچاق بنزین روی آورده اند که بسیار هم پر منفعت تر است.  یک گروه 20 تا30 نفره از قاچاقچیان فعال در سمت ایران ، پس از غروب آفتاب بنزین را بر پشت قاطر به شهر بیاره می برند و از آنجا که این منطقه کوهستانی است، قاچاقچیان می توانند ظرف یک شب سه مرتبه بارگیری و تخلیه کنند.

هر قاطر 114  لیتر بنزین را حمل می کند.  وقتی بنزین به شهر بیاره می رسد آن را در تانکرهای نفتی بازرگانان بار گیری کرده و برای توزیع به مناطق دیگر می برند و بنزینی که در ایران به قیمت45  سنت خریداری می شود به قیمت 64  سنت  به تجار منطقه کردنشین فروخته می شود.اگر یک قاچاقچی سه بار در روز بنزین وارد کند، دستکم 100 دلار.  درآمد خواهد داشت. بازرگانان هم این بنزین قاچاق را به قیمت 90 سنت در بازار می فروشند.

سلیم مصطفی، تاجر کهنه کار بنزین در شهر بیاره ، می گوید که دولت ایران و حکومت اقلیم کردستان هر دو از قاچاق این کالا و از گذرگاه های غیرقانونی مرزی که برای اینکار مورد استفاده قرار می گیرد خبر دارند. به علاوه می گویند که طی چند هفته گذشته،آنها به دلیل کمبود بنزین و مواد نفتی در عراق به شدت مشغول بوده اند. مصطفی می گوید: "  هر شب حدود 40 تا 60 هزار لیتر بنزین قاچاق می کنیم ، پس از غروب خورشید اگر پلیس مرزی ایران اجازه دهد، قاچاقچیان کارخود را آغاز می کنند. اینکار از سر شب آغاز می شود و تا صبح ادامه دارد. 

یک مرد جوان ایرانی که نخواست نامش فاش نشود، گفت: "  حدود 200 قاچاقچی از این راه پول در می آورند. آنها به دلیل بیکاری هر شب کار می رواج قاچاق بنزین از ایرانکنند،" و افزود:  من مدرک لیسانس دارم اما نمی توانم کاری پیدا کنم و بناچار بنزین قاچاق می کنم، زیرا شهر ما نزدیک مرز قرار دارد.
من و پدرم هر شب سه بار و هر بار حدود 300  لیتر بنزین از ایران به منطقه کردستان بنزین حمل می کنیم که حدود 100 دلار در روز برایمان در آمد دارد و در ایران این مقدار پول زیادی محسوب می شود. قاچاقچیان ایرانی می گویند پلیس مرزی این کشور به دلیل بحران اقتصادی ، گاهی کار آنها را نادیده می گیرد ، اما گاهی هم آنها قاطر را توقیف و بنزین ها را می سوزانند.
نوگشا نایب نصیب فرماندار شهر بیاره، می گوید:"پس از بحران مواد نفتی در منطقه کردنشین، این مرز به مکان امرار معاش مردم تبدیل شد. در وهله اول، از ابتدا هم قاچاق مهم ترین وسیلۀ امرار معاش این مردم بوده است . 
قبلا مشروبات الکلی و دستگاه های الکترونیکی قاچاق می شد. اما بعدها، همین قاچاقچیان به حمل و نقل بنزین روی آوردند زیرا این کار سود بیشتری دارد.
نصب با بیان اینکهحکومت اقلیم کردستان قاچاق را منع نمی کند، اشاره می کند که: "ما از بنزین هایی که قاچاقچیان می آورند نمونه برداری کرده و در آزمایشگاه های خود کیفیت مواد را بررسی می کنیم، اگر نتایج آزمایش مناسب باشد، اجازه فروش را صادر می کنیم.. وگرنه، به قاچاقچیان اخطار می دهیم تا محموله بنزین را از بین ببرند.
آشتی هورامی، وزیر منابع طبیعی حکومت اقلیم کردستان نیز می گوید در سه پالایشگاه این منطقه کردستان، روزانه 3.2 میلیون لیتر نفت خام فرآوری می شود، امام مصرف روزانه ما  7  میلیون لیتر است، بنابراین حدود 3.8 میلیون لیتر کسری وجود دارد.حکومت اقلیم کردستان در نظر دارد رواج قاچاق بنزین از ایرانبه مدد پالایشگاه های جدیدی که توسط شرکت های خصوصی احداث شده تولید روزانه خود را به میزان 4.7 میلیون لیتر افزایش دهد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► آغاز پرداخت وام‌های ازدواج بعد از عید فطر
سیگارفروشی ملکه اسپانیا برای امرار معاش ◄

مطالب مرتبط
بنر