قیمت نفت افزایش یافت

دوشنبه ، 16 دی 1387 ، 14:36

به دنبال درخواست ايران از كشورهاي اسلامي براي تحريم نفتي رژيم صهيونيستي و تشديد تنش ها در روابط روسيه و اوكراين قيمت نفت در بازارهاي جهاني افزايش يافت .

به گزارش رويترز ، افزايش شاخص سهام در جهان، شواهد موجود مبني بر پايبندي اعضاي اوپك به سهميه هاي توليد از ابتداي ژانويه و تصميم وزارت انرژي آمريكا براي افزايش ذخاير استراتژيك انرژي نيز تاثير زيادي در افزايش قيمت نفت داشته است .


قيمت هر بشكه نفت سبك آمريكا در بازار نيويورك براي تحويل در ماه فوريه با 86 سنت افزايش به 47.20 دلار رسيد . هر بشكه نفت برنت درياي شمال در بازار لندن نيز با 61 سنت افزايش به47.52 دلار رسيد . تشديد حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه و شهيد شدن بيش از 500 فلسطيني به تشديد تنش در خاورميانه دامن زده است . گرچه حملات اسراييل به غزه به طور مستقيم بر عرضه جهاني نفت تاثيري ندارد ولي ايران چهارمين توليد كننده بزرگ نفت جهان از كشورهاي عربي خواست تا اين رژيم را تحريم نفتي كنند. ديويد مور كارشناس انرژي كامن ولس بانك استراليا در اين باره گفت: حملات اسراييل به غزه موجب افزايش ريسك ژئوپليتيك در منطقه خاورميانه و افزايش قيمت نفت شده است .


اداره اطلاعات انرژي آمريكا نيز قصد دارد طي چهار ماه نخست 2009 بيش از 12 ميليون بشكه نفت به ذخاير استراتژيك انرژي خود بيفزايد . اين در حالي است كه چين نيز قصد دارد با توجه به كاهش قيمت جهاني نفت ، مرحله دوم ذخيره سازي نفت در ذخاير استراتژيك خود را آغاز كند .


منازعه گازي روسيه و اوكراين موجب كاهش فشار گاز در چهار كشور اروپايي شده است . ليبي و امارات نيز تا كنون رسما كاهش توليد نفت خود را در چارچوب تصميمات اوپك اعلام كرده اند و به نظر مي رسد ساير اعضاي اوپك نيز براي جلوگيري از روند نزولي قيمت نفت همكاري خوب و قابل قبولي خواهند داشت .

منبع: خبرگزاری فارس

► شب عيد امسال گراني نداريم
ضوابط باز پرداخت تسهیلات حساب ذخیره ارزی ◄

مطالب مرتبط
بنر