پنج راه برای دستیابی به کمال مالی

پنجشنبه ، 2 مرداد 1393 ، 07:59

دستیابی به سبک زندگی مالی بی نقص و حتی تلاش برای رفع عیوب مان در جهت دستیابی به این هدف، اموری هستند که تمام جنبه های زندگی مالی روزمره ما را تحت الشعاع قرار خواهد داد. همان طور که زندگی شخصی تان متحول خواهد شد، زندگی حرفه ای و خانوادگی تان نیز دستخوش تغییر خواهند شد.

تمام ماجرا با میل به ایجاد یک لیست ساده شروع می شود. برای همه پیش می آید که یک روز درحالی که مشغول انجام دادن وظایف روزانه مان هستیم، درحالی که تازه از خواب بیدار شده ایم یا درحالی که خسته از کار به خانه برگشته ایم، دلمان بخواهد که یک لیست تهیه کنیم. یک قلم و کاغذ برمی داریم و روی آن لیستی از کارهایی می نویسیم که باید فردا انجام دهیم، گاهی لیستی از اهداف مان برای سال جدید یا ماه آینده تهیه می کنیم و گاهی که روحیه بهتری داریم لیستی از آرزوها یا نیازها تهیه می کنیم. برای رسیدن به کمال مالی به روحیه آن لحظات نیاز داریم، لحظاتی که از شور و شوق لبریز هستیم و عزم مان را جزم کرده ایم که تغییر کنیم. لحظاتی که آماده ایم فهرستی از اموری که لازم است انجام شوند تهیه کنیم و برای دستیابی به آن پیش برویم. برای این منظور ابتدا لیستی از تمام نیازهایی تهیه کنید که در زندگی تان دارید و در زندگی فعلی تان برآورده نشده اند، این نیازها ممکن است صرفا مالی یا به نحوی مرتبط به امور مالی باشند. سپس تصمیم بگیرید که این نیازها را محقق کنید. چیزی که از همه مهم تر است این است که شما نه تنها قصد و انگیزه دستیابی به این اهداف را داشته باشید، بلکه این انگیزه را با شهامت تمام اعلام کنید. وقتی که حتی خودتان از اعلان عمومی برنامه هایتان هراس دارید، باید نسبت به تحقق پذیری این برنامه ها مشکوک بود. در گام بعدی باید مطمئن شوید که شما از سطح بالایی از مسوولیت پذیری نسبت به اهداف تان برخوردارید، چند توصیه کلی زیر را بخوانید تا بهتر پیش بروید.

تاثیر پذیر باشید

حتما بارها شنیده اید که افراد تاثیرگذار مورد ستایش دیگران هستند، اما توصیه ما این است که تاثیرپذیر باشید. این به این معنا نیست که تاثیرگذار بودن خوب نیست، بلکه به این معنا است که تاثیرپذیر بودن ویژگی بسیار مثبت و سازنده ای است که همواره مورد غفلت واقع شده است، تاثیرات دیگران بر ما بسیار ضروری هستند، البته به شرطی که هسته مرکزی شخصیت و اهداف شما را خدشه دار نکنند، آنها می توانند بهترین محرک ها برای طی مسیر موفقیت باشند. به افراد دیگر اجازه دهید که ایده ها و حتی اولویت هایشان را به زندگی شما راه دهند. خودتان را با اشخاصی که ستایش شان می کنید محاصره کنید و از آنها بیاموزید. اگر شخصا قادر به معاشرت با این اشخاص نیستید، کتاب هایی از آنها یا در خصوص آنها بخوانید. فراموش نکنید هر فرد بزرگی تحت تاثیر بزرگان دیگری بوده است، فروتن باشید و از اینکه بخشی از این چرخه باشید نترسید. این چرخه ای است که در آن کمال دست به دست می چرخد؛چرخه کمال، از آن بهره مند شوید.

به خودتان قول بدهید و سر قول تان بمانید

قول دادن نخستین گام تصمیم گیری است، اگر برای امری یا هدفی تصمیمی گرفته اید، ولی هنوز قولی به خودتان در خصوص آن نداده اید، یعنی در خصوص آن زیاد جدی نیستید. وقتی به خودمان قول می دهیم که انرژی و انگیزه ای برای تحقق هدف را در خود احساس می کنیم، وقتی به خودمان قول می دهیم که می دانیم تصمیم گیری و هدف تعیین کردن نیاز به تعهد عملی دارد، پس اگر تصمیمی گرفته اید ولی هنوز نمی دانید کی عملی خواهد شد و تصورات مبهمی در مورد روزی که این تصمیم را عملی خواهید کرد دارید، به خودتان و تصمیم تان شک کنید، اما قول دادن تمام راه نیست، قول دادن آغاز راه مسوولیت پذیری است، مثلا تصور کنید هدف تان این است که در سال آینده درآمدتان را ۲۵ درصد افزایش دهید و برای تحقق این هدف به خودتان قول می دهید روزی یک ساعت بیشتر کار کنید، این قول در صورتی که به آن عمل نکنید هیچ معنایی ندارد. همان طور که بدقولی دیگران شما را ناامید می کند و اعتماد شما را نسبت به آنها سلب می کند، بدقولی خودتان نیز چنین اثری روی خودتان دارد، وقتی نسبت به قول هایتان به خودتان بی مسوولیت باشید، رفته رفته اعتماد به نفس و قدرت عمل تان را از دست خواهید داد.

در مورد اینکه چه قولی به خودتان می دهید و چه ضرورت هایی برای خودتان تعیین می کنید، مخصوصا به لحاظ زمانی حساس باشید، قولی که به خودتان می دهید باید عملی، عاقلانه و در زمان مناسب صورت پذیرد. همچنین هرگز قول هایی به خودتان ندهید که سبب شود اهداف تان تمام زندگی شما را تسخیر کند. فراموش نکنید همیشه اوضاع را به نحوی بچینید که جای کافی برای خانواده تان و کسانی که دوستشان دارید در قطاری که با آن به سوی اهداف تان می رانید، وجود داشته باشد. تعهد به وظایف و اهداف خوب است، اما فراموش نکنید که بیشتر از هرچیز نسبت به زندگی تعهد دارید، تعهد به اینکه خوب و شاد زندگی کنید و فرصت خوب و شاد زندگی کردن را برای نزدیکان تان مهیا کنید.

در روابط مالی تان صادق باشید

دستیابی به کمال مالی تنها به معنای دسترسی به چند هدف کمی در زمینه حرفه تان نیست، بیشتر از هرچیز مهم است که به سطحی از پختگی و بلوغ برسید که به عنوان فردی دارای روابط مالی صادقانه شناخته شوید، این امری است که در جهان سنت از آن به عنوان «اعتبار» یاد می شود و در بازارهای سنتی و حتی مدرن به اندازه سایر وجوه مالی اهمیت دارد. در روابط مالی تان در خصوص آنچه قصد انجامش را دارید صادق باشید و وقتی قولی را می دهید به آن عمل کنید. وقتی که در روابط مالی تان در خصوص تنگناها، ضرورت ها، دلیل اینکه امری در کارتان می تواند محقق شود و امر دیگری نمی تواند، صادق باشید، طرف های تجاری شما به شما اعتماد خواهند کرد. حتی زمانی که از تحقق یک وعده یا قول ناتوان هستید از بهانه آوردن پرهیز کنید. صادقانه دلایل این ناکامی را شرح دهید و سعی کنید در آینده از بروز آن جلوگیری کنید. تلاش برای راضی کردن همه به هر قیمتی اقدام غلط دیگری است که باید از آن پرهیز کنید، تعهد بیش از حد به ایجاد رضایت در طرف های تجاری به کمال مالی شما لطمه می زند و روابط مالی تان را به روابطی یک طرفه و بعضا مخرب بدل می کند.

خود و محیط اطراف تان را سازمان یافته و منظم نگه دارید

سازمان دهی با این گام آغاز می شود: دریابید که شما مرکز زندگی تان هستید. شما هسته مرکزی زندگی خانوادگی، مالی و شخصی تان هستید، هرکسی برای خود این گونه است. برای اینکه بتوانید بر حوزه های مختلف زندگی تان اثر بگذارید، چه زندگی مالی فرزندتان باشد چه کارمندان یا دوستان تان، باید قبل از هر چیز با هسته مرکزی این جهان یعنی خودتان آشنا باشید. خودآگاهی امری است که برای سازمان دهی به آن نیاز دارید.

کارهای کوچکی انجام دهید که فقط برای خودتان هستند، آخرین باری که وقت کردید کتاب بخوانید کی بود؟ پروژه شخصی که سه سال قبل شروع کردید چه شد؟ کارهای کوچکی که عاشق انجام دادن شان هستید ولی وقتی برایشان ندارید چه سرنوشتی در زندگی شما خواهند داشت؟

با نظم دادن و سازماندهی کردن اوقات و زندگی روزانه تان از شر چیزهای غیر ضروری خلاص شوید و فرصتی برای چیزهایی پدید آورید که از انجام دادنش لذت می برید، بدون لذت شخصی از فعالیت های انفرادی، بدون کتاب خواندن برای یادگیری چیزهای جدید و تازه، دستیابی به هیج نوعی از کمال ممکن نخواهد بود و کمال مالی نیز مسثتنی نیست.

نظم بخشیدن به زندگی تان و ایجاد فضا برای امور تازه را از میز کارتان شروع کنید، میز کارتان را نگاه کنید، چه چیزی اضافی است؟ نامه ها، کاغذها، وسایل قدیمی، از شر چیزهای اضافی خلاص شوید و به جای آنها یک یادداشت روی میزتان بگذارید، یادداشتی که روی آن لیستی از کارهایی که مایلید انجام دهید نوشته شده است.

در خانه همین کار را با همراهی همسرتان انجام دهید، اگر هر دوی شما شاغل هستید، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که خانه تان به مکان واقعا نامرتبی تبدیل شده باشد. در اولین فرصت همه چیز را دوباره سازماندهی کنید، این به معنی تمیز کردن خانه نیست، بلکه نظمی تازه به وسایل ببخشید و تصمیم بگیرید چند فعالیت مشترک جدید با همسرتان انجام دهید. شاید به نظر برسد این امور ربطی به کمال مالی ندارند، اما وقتی هماهنگی میان نظم بیرونی و درونی را مشاهده کنید، وقتی از مطالعه شخصی و فعالیت های خلاقانه با همسرتان لذت ببرید، در زندگی مالی تان نیز موفق تر خواهید بود. هیچ چیز نمی تواند به اندازه مشاهده هماهنگی در جهان درون و بیرون انسان را دچار آرامش کند و جمله ای مشهور می گوید: میز کار مرتب نشانه ذهن مرتب است.

تمرکزتان را از دست ندهید

حتما این تجربه را در زندگی شخصی تان داشته اید که زندگی شخصی شما را از اهداف تان دور می کند، بحران های خانوادگی، دعواها، مشکلات و حتی خوشی های زندگی خانوادگی ممکن است ما را از اهداف مان دور کند. برای اینکه از اهداف تان فاصله نگیرید به یک مراقبت شخصی و سخت گیرانه نیاز دارید. مراقبت برای حفظ تمرکز بر اهداف. یافتن نقطه ثقلی که بتواند وجوه مختلف زندگی شما از زندگی خانوادگی و کاری تا تفریحات را در تعادلی در کنار هم حفظ کند، دشوار نیست. برای آنکه اهداف تان را فراموش نکنید، آنها را به اهدف میان مدت، دراز مدت و کوتاه مدت تقسیم کنید. سپس اهداف کوتاه مدت را تا حدی کوچک کنید که مقیاسی روزانه پیدا کنند. برای تحقق اهداف روزانه ابزارهای مختلفی وجود دارد، به عنوان مثال می توانید از تلفن همراه خود استفاده کنید، برای خود وظایف مشخصی تعیین کنید که در ساعت مشخصی زنگ هشدار داشته باشند. از دوستان، نزدیکان و خانواده تان نیز کمک بگیرید. توضیح دادن اهداف و ضرورت هایی که برای خود تعیین کرده اید به نزدیکانتان امری مفید است. اگر آنها از ضرورت های شما و مسوولیت هایتان مطلع باشند، می توانند کمک تان کنند تا بهتر در مسیر بمانید و تمرکزتان را از دست ندهید. شاید دوست دارید زمانی که به موفقیت رسیدید با اعلام ناگهانی موفقیت تان خانواده تان را غافل گیر کنید و بنابراین ترجیح می دهید از مسوولیت هایتان چیزی به آنها نگویید، درست است که این لحظه می تواند زیبا باشد، ولی فراموش نکنید چه قیمتی برای آن می پردازید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► چگونه با کارمندی که سعی می کند بد به نظر برسیم رفتار کنیم
بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز،2 مرداد 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر