علوم رفتاری و اقتصاد چه ربطی به هم دارند؟

پنجشنبه ، 2 مرداد 1393 ، 09:01

 

بدون شک هر علمی در ساختار اصلی و بنیادینش ترکیبی از علوم مختلف است یعنی اگر ادعایی مبنی بر علم بودن مطرح شود بدون اینکه رابطه ای با علوم دیگر داشته باشد آن ادعا نمی تواند علم باشد.علوم رفتاری شامل تمامی رشته‌هایی است که کاوش در فعالیت و کنشهای میان ارگانیسمهای یک دنیای طبیعی می‌پردازد. این علم شامل آنالیزهای سیستمی و بررسیهای حیوانات و انسانهای از طریق مشاهدات تجربی طبیعی کنترل شده و فرمول‌بندیهای دقیق است.

به گزارش بانکی دات آی آر، همیشه گفته‌ایم که ممکن است در ذات انسان عناصری ورای رفتار عقلایی خودآگاه وجود داشته باشد؛ اما اخیرا روانشناسان شواهد فراوانی یافته‌اند که نشان می‌دهد بخش عظیمی از تصمیمات و رفتار انسان‌ها توسط ذهن ناخودآگاه تحریک می‌شود و این تحریکات اغلب از دامنه قوه ادراک فوری ما خارج هستند.

دیدن یک تصویر آرمش بخش صحبت کردن ما را آرام می کند، رنگ های تند حس رقابت جویی ما را تحریک می کند و....سیاست‌گذاران اکنون کم کم متوجه می‌شوند که درباره خوردنی‌هاي مضر انتخاب افراد ممکن است تحت‌تاثیر هجوم تبلیغات قرار بگیرد. بنابراین تصمیمات اقتصادی و علوم رفتاری هم رابطه تنگاتنگی خواهند داشت.

رفتار در علم مدیریت و اقتصاد را می توان در موارد زیر جستجو کرد:

رفتار فرد:

1. ماهیت رفتار سازمانی 2. تفاوت فرهنگ ها در جهان 3. مبانی رفتار فردی 4. ادراک و تصمیم گیری فردی 5. ارزشها، نگرش ها و رضایت شغلی 6. مفاهیم اصلی انگیزش 7. انگیزش: مفاهیم و کاربردها

رفتار گروه:

1.مبانی رفتار گروهی 2. درک تیم 3. ارتباطات 4. رهبری 5. قدرت و سیاست 6. تعارض، مذاکره و رفتار بین گروهی

رفتار سازمانی:

1.مبانی ساختار سازمانی 2. تکنولوژی، طراحی شغل و تنش کاری 3. منابع انسانی: سیاست ها و رویه ها 4. فرهنگ سازمانی 5. تغییر و تحول سازمانی 6. روش تحقیق در رفتار سازمانی

اقتصاد رفتاری یکی از شاخه های جدی و نسبتا جدید در دانش اقتصادی است که هدفش بیشتر ارتقا دانش اقتصادی و نزدیک تر کردن مدل های اقتصادی با واقعیات بیرونی عنوان می شود. این شاخه از علم اقتصاد که امروزه در دنیا طرفداران نسبتا زیادی هم پیدا کرده است.

اقتصاد رفتاري، فروض سفت و سخت عقلانیت که در مدل سازی اقتصادی استفاده می شود را با‌ فروضی كه سازگار با درك روانشناختی هستند، و در حالي كه ادعا و تاكيد بر ساختار رياضي و توضيح رخدادهاي طبيعي دارند، جايگزين می کند. البته براي چندين دهه، دانشمندان علوم اجتماعي مدل‌هاي اقتصادی را بدليل فرض عقلانيت و خردپذير ي زياد مورد انتقاد قرار داده‌اند و اقتصاددانان نيز از اين مدل‌ها به عنوان يك تقریب مفید و خوب هماره دفاع کرده اند.

در اقتصاد رفتاري‌ ما به بکارگیری فرض‌هاي واقع‌بينانه‌اي كه باعث تقريب بهتر مي‌شود، اعتقاد داريم.

اقتصاد رفتاری  و فاینانس رفتاری رشته‌ای است که با روش علمی در فضای روان‌شناسی شناختی٬ فاکتورهای مربوط به احساسات و اجتماع را در تحلیل و فهم بازارها و عوامل اقتصادی به کار می‌گیرد. از آنجا که واحد تحلیل در این دو علم، فرد و رفتار او می باشد تعامل بین علم اقتصاد و روان ‎شناسی می تواند برای نظریه پردازی اقتصادی مورد استفاده اقتصاددانان قرار گیرد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► وامهایی که بانک به نفع خودرو سازی ها به مردم می دهد!
فواید و مضرات استخدام افراد فامیل و دوستان ◄

مطالب مرتبط
بنر