راهکارهایی برای افزایش خلاقیت و نوآوری در محیط کاری

يكشنبه ، 5 مرداد 1393 ، 13:07


ایجاد خلاقیت و نوآوری از جمله اولویت های مورد توجه کارفرمایان است مخصوصا کارفرمایانی که از ایده های کاری هم برای موفق شدن استفاده کنند بیشتر به داشتن خلاقیت در کار اهمیت میدهند. خلاقیت و نوآوری یعنی داشتن ایده های جدید و استفاده از آنها در کار و یا دست یابی به راه های جدیدی که بتواند تغییر و تحول ایجاد کند. اهمیت داشتن خلاقیت بسیار زیاد است هم در محصولات و خدماتی که ارائه میدهیم و هم در نوع و روش کاری که داریم خلاقیت از تکراری شدن و یکنواختی جلوگیری میکند.


به گزارش گروه خبری بانکی دات آی آر برای ایجاد خلاقیت نیاز به یکسری از عوامل و راه کارهایی داریم تا بتوان از خلاقیت در همه ی جنبه های کاری استفاده نمود تنها داشتن یک ایده ی کاری کافی نیست بلکه باید برای رسیدن به هدف از پشتکار فراوان برخوردار باشیم. اما برای اینکه خلاقیت در کار مورد استفاده قرار بگیرد و اهمیت آن بیشتر شود باید از راهکارهایی برای افزایش دادن آن استفاده کرد.


1-برای ایجاد خلاقیت ابتدا باید تیم کاری را با میزان اهمیت آن آشنا کنید. تیم کاری باید از خلاقیت استفاده کند و ایده های خلاق داشته باشد اما در ابتدا باید اعضای تیم کاری اهمیت آن را درک کنند. هر چقدر که علاقه ی کارمندان به داشتن خلاقیت بیشتر باشد تلاش بیشتری هم برای ایجاد آن انجام میدهند. بنابراین در ابتدا باید کارمندان را با خلاقیت داشتن و راه های دست یابی به آن آشنا کنید.


2-تاکید بر داشتن خلاقیت در کار و تشویق کارمندان به ارائه ی ایده های خلاق باعث میشود که آنها بیشتر اهمیت آن را درک کنند. از تیم کاری خود بخواهید که ایده های کاری را عنوان کنند یا برای ایجاد خلاقیت راه کار ارائه دهند همیشه به عنوان یک کارفرما ایده های آنها را مورد استقبال قرار دهید.


3-خلاقیت بیش از هر چیزی نیاز به زمان دارد یعنی اینکه باید برای ارائه ایده های خلاق زمان بندی داشته باشید. گاهی اوقات ایده های خوب طولانی مدت به ذهن میرسند اما از خلاقیت بالایی برخوردارند. خیلی از اوقات مشغله های فکری مانع میشود تا به خلاقیت و نوآوری هم فکر کنیم بنابراین بهتر است برای داشتن خلاقیت زمان کافی برای تمرکز کردن روی آن داشته باشیم.


4-تکنیکهایی را که باعث ایجاد خلاقیت میشوند به کارمندان آموزش دهید مهارتهایی که به خلاقیت داشتن کمک میکنند و حتی باعث حل مشکلات هم میشوند. آموزش تکنیکهای مختلف برای داشتن خلاقیت میزان اهمیت آن را بیشتر میکند.


5-کارمندان را تشویق کنید تا تغییر و تحول ایجاد کنند این تغییر و تحول باید در جهت بهبود روش های کاری باشد. وقتی که بخواهیم تغییر و تحول ایجاد کنیم باید خلاق باشیم بنابراین مین تنوع در کار باعث ایجاد خلاقیت میشود.


6-چالشهای کاری گاهی میتوانند به داشتن خلاقیت کمک کنند مثلا از کارمندان بخواهید از روش های متفاوت و جدید برای انجام کارهای خود استفاده کنند در این صورت آنها با ایجاد تفاوت به ایجاد تغییر و تحول کمک میکنند.


7-از ایده های کاری کارمندان حمایت کنید اگر کارمندان ایده ها و نظرات خود را در اختیار شما قرار میدهند از آنها استقبال کرده و آنها را تشویق به خلاقیت بیشتر کنید.


8-یکی از مشکلاتی که ممکن است با ایجاد خلاقیت به وجود بیاید اشتباهات کاری است که باید همیشه از تیم کاری بخواهید اشتباهات را تبدیل به فرصت کنند حتی در ایجاد تنوع و خلاقیت ممکن است مشکلات کاری به وجود بیاید که خود به تجربیات کارمندان می افزاید.


9-از خلاقیت و نوآوری تیم کاری خود تقدیر و تشکر کنید و به آنها پاداش دهید در این صورت انگیزه ی کارمندان هم بیشتر میشود تا برای داشتن ایده های خلاق تلاش کنند. از این روش میتوانید برای تشویق بیشتر تیم کاری به ارائه ی ایده های خلاق در کار استفاده کنید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► نامه به روحانی درباره رانت 650 میلیون یورویی
ایران پس از چین دومین کشور پرمصرف دارو! ◄

مطالب مرتبط
بنر