علت کاهش قیمت طلا در ماه گذشته

يكشنبه ، 12 مرداد 1393 ، 10:15


اگر چه طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون همچنان رشد قیمت را نشان می‌دهد اما مسیر ناهمواری را پشت سرگذاشته است.

قیمتهای طلا 3.29 درصد در ژوییه کاهش یافت. طلا در اول ژوییه 1327 دلار در هر اونس و در پایان این ماه 1285 دلار بود.

طلا در 10 ژوییه به 1340 دلار صعود کرد که بالاترین قیمت در این ماه بود و در آخرین روز این ماه به پایین‌ترین قیمت سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح در پنج هفته گذشته رسید.

هر اونس طلا برای تحویل در اوت در بازار نیویورک با 12.70 دلار کاهش قیمت در 31 ژوییه روبرو شد و به 1282 دلار رسید. هر اونس طلا برای تحویل فوری نیز 12.90 دلار کاهش داشت و 1281 دلار معامله شد.

دلیل عمده صعود طلا در ژوییه تشدید تنش‌های جئوپلیتیکی بود. در خاورمیانه رژیم صهیونیستی اوایل ژوییه حمله نظامی گسترده ای را در باریکه غزه آغاز کرد. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، تا روز جمعه 3209 نقطه در غزه هدف حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفت و از غزه نیز 2153 موشک به سمت مناطق اسرائیلی نشین شلیک شد. این بدترین رویارویی میان رژیم صهیونیستی و حماس از نوامبر سال 2012 تاکنون بوده است.

دومین منازعه جئوپلیتیکی مربوط به روسیه و اوکراین است. قیمت طلا 17 ژوییه پس از انتشار خبر سرنگونی هواپیمای مسافری مالزیایی در شرق اوکراین با صعود یکباره روبرو شد. گفته می‌شود جدایی طلبان طرفدار روسیه عامل این فاجعه بوده اند که طی آن 298 سرنشین هواپیما کشته شدند.

اما این فاجعه تنها بخشی از تحولات این منطقه بود. تصمیم دولت اوباما برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور در بازار فلزات ارزشمند تاثیرگذار بود.

بی‌ثباتی جئوپلیتیکی یکی از عوامل تاثیرگذار در تقویت قیمتهای طلا است که پناهگاه مطمئن سرمایه در شرایط بحران‌های سیاسی و اقتصادی به شمار می‌رود. در واقع صبح روزی که هواپیمای مالزیایی سقوط کرد، بهای معاملات فوری طلا 1.3 درصد تا اواسط روز صعود کرد و بهای معاملات آتی این فلز 9 دلار در هر اونس افزایش یافت.

این تنش‌ها رشد قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تا اواسط ژوییه را به 9.5 درصد رساند اما بالاتر رفتن قیمت‌های طلا سرمایه گذاران را ترغیب به بهره برداری از افزایش قیمت کرد و در نتیجه بزرگ‌ترین سقوط یک روزه طلا در سال 2014 را رقم زد.

اختلاف نظر تحلیلگران جهانی در مورد جهت طلا در هفته جاری
شرکت کنندگان در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکو نیوز در مورد جهت قیمت‌های طلا در هفته جاری اختلاف نظر داشتند و در حالیکه نیمی از شرکت کنندگان در این نظرسنجی انتظار ضعیف شدن بیشتر قیمت را داشتند نیم دیگر را خوش بینان و بی‌طرف‌ها تشکیل دادند.

از میان 37 تحلیلگر شرکت کننده در این نظرسنجی 24 نفر پاسخ دادند. 12 نفر کاهش قیمت و هشت نفر افزایش آن را پیش بینی کردند و چهار نفر دیگر نیز نظری نداشتند. شرکت کنندگان در این نظرسنجی شامل معامله گران، بانک‌های سرمایه گذاری، معامله گران بازار آتی و تحلیلگران چارت فنی بودند.

شرکت کنندگان نظرسنجی کیتکو برای هفته گذشته کاهش قیمت طلا را پیش بینی کرده بودند. در واقع طلا تا اواسط روز جمعه 11.30 دلار کاهش را نشان می‌داد اما پس از انتشار آمار اشتغال در آمریکا که برخلاف پیش بینی اقتصاددانان چندان مطلوب نبود، با افزایش قیمت روبرو شد.

با اینهمه تحلیلگران همچنان معتقدند به رغم ادامه تنش‌های جئوپلیتیکی و خطر ورشکستگی آرژانتین، قیمت‌های طلا در هفته جاری همچنان تحت فشار خواهند ماند. بزرگ‌ترین مانع صعود طلا بهبود آمار اقتصادی و بهبود بازارهای مسکن و کار در آمریکا خواهد بود.
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► راهکارهای تزریق شادی به جامعه غم‌زده
سوءاستفاده موسسات اعتباری غیرمجاز از اعتبار بانک مرکزی! ◄

مطالب مرتبط
بنر