جریمه 350میلیون دلاری بانک بریتانیایی به اتهام همکاری با ایران

يكشنبه ، 22 دی 1387 ، 13:58

 

پس از اقدام اخیر ایالات متحده در توقیف و دستگیری مدیر عامل بنیاد علوی در نیویورک به اتهام ارتباط با شبکه بانکی ایران ،مقامات ایالت نیویورک در آمریکا یک بانک بریتانیایی را به اتهام ارتباط مالی با ایران و دور زدن تحریم های مالی ایالات متحده ،مجبور به پرداخت 350 میلیون دلارجریمه کردند.

بنا به اظهارات "رابرت .ام مورگنتا" بازپرس قضایی منهتن نیویورک ، بانک بریتانیایی " لیوید TSB " با قبول اتهامات خود پذیرفته است مبلغ 350 میلیون دلار به ایالات متحده جریمه پرداخت کند.

این بانک بریتانیایی اخیرا دارایی های خود را 700 میلیارد دلار اعلام کرده است و بیش از 67 هزار کارمند دارد.

اتهام این بانک انتقال مبلغ 300 میلیون دلار به ایران از سال 2002 تا 2004 میلادی است؛ همچنین این بانک بریتانیایی مبلغ 50 میلیون دلار را نیز به بانک های لیبیایی و سودانی انتقال داده است که هر دو کشور مشمول تحریم های مالی و بانکی ایالات متحده بوده اند.

این در حالی است که همزمان با اعلام جریمه این بانک بریتانیایی به اتهام ارتباط مالی و بانکی با بانک ها و موسسات مالی ایران، مقامات ایالتی در نیویورک اعلام کرده اند که مشغول بررسی ارتباط احتمالی 9 بانک و موسسه مالی دیگر در ارتباط با اتهام همکاری مالی و بانکی با ایران هستند. مقامات محلی اسامی این موسسات مالی و بانکی را اعلام نکرده اند.


رابرت مورگنتا بازپرس بخش قضایی منهتن در نیویورک، در عین حال مدعی شده است که در یکی از معاملات بانک بریتانیایی با ایران،دولت ایران مبلغی را برای خرید "تنگستن" که در صنایع موشک سازی کاربرد دارد ،پرداخته است .
 
وی همچنین مدعی شد که تحقیقات درباره امکان ارتباط این معاملات بانکی با فعالیت های اتمی ایران نیز ادامه دارد و احتمال دارد بخشی از این معاملات در راستای فعالیت های اتمی دولت ایران و خرید لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای صنایع هسته ای ایران انجام شده باشد.

نیمی از مبلغ جریمه 350 میلیون دلاری در اختیار دولت فدرال و نیم دیگر در اختیار دولت ایالتی نیویورک قرار خواهد گرفت.

منبع: سایت خبری عصر ایران

► اعمال نظر اقتصاددانان در برنامه پنجم
استخدام موسسه مالی و اعتباری مهر سال 88 ◄

مطالب مرتبط
بنر