معوقه‌های بانکی 2برابر آمار رسمی

چهارشنبه ، 15 مرداد 1393 ، 08:37

 

ترکان با بیان اینکه در حال حاضر معوقه رسمی بانک‌ها بیش از 82 هزار میلیارد دلار و معوقات غیررسمی آنها نیز به همین میزان است، افزود: تنها 48 هزار میلیارد دلار پول صرف اجرای طرح مسکن مهر شده که بازگرداندن آن در حال حاضر غیرممکن است.

مشاور ارشد رئیس جمهور گفت: معوقه رسمی بانک‌های کشور 82 هزار میلیارد دلار است و به همین میزان هم معوقه غیررسمی دارند.

به گزارش فارس، علی‌اکبر ترکان سه شنبه شب در دیدار با فعالان اقتصادی استان کردستان در مجتمع فجر سنندج با بیان اینکه توسعه استان کردستان نیازمند یک مدل راهنما است، اظهار کرد: برای خلق کردستانی با ثروت 15 میلیارد دلار نیازمند مدل راهنما و نقشه راهی هستیم که در آن سهم هر بخش باید مشخص شود.

وی افزود: باید در قالب این مدل مشخص کنیم که نخبگان و سرمایه‌گذاران برای رسیدن به این مهم چه نقش و وظایفی دارند.

مشاور ارشد رئیس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر در یک رکود تورمی در کشور به سر می‌بریم و کار در چنین شرایطی سخت است، تصریح کرد: برای خلاصی از این رکود نخستین نیاز بررسی و شناخت عوامل دخیل در رسیدن کشور به این شرایط است.

ترکان تصریح کرد: براساس مطالعات و شواهد موجود این رکود اقتصادی سابقه‌ای دیرینه در کشور ما دارد.

وی به اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در کشور قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: قبل از پیروزی انقلاب پنج برنامه توسعه‌ای و بعد از پیروزی نیز تاکنون پنج برنامه توسعه‌ای دیگر در کشور اجرا شده است.

به گفته مشاور ارشد رئیس جمهور، قبل از پیروزی انقلاب دو برنامه توسعه‌ای هفت ساله با محوریت بخش کشاورزی و یک برنامه توسعه‌ای در حوزه صنعت اجرا شده است.

ترکان با بیان اینکه پنجمین برنامه توسعه‌ای کشور قبل از انقلاب مربوط به سال‌های 51 است، تصریح کرد: با تشکیل اپک، قیمت نفت به یک باره از 2.6 دلار به 11 دلار افزایش یافت و همین افزایش قیمت و وارد کردن ان در بودجه با هدف رسیدن به دروازه بزرگ تمدن موجب ایجاد رکود تورمی در کشور شد.

وی افزود: شاه در آن زمان فکر می‌کرد با آوردن آن همه پول در بودجه کشور می‌تواند به دروازه‌های تمدن بزرگ برسد ولی چون زیرساخت‌های لازم آماده نبود نه تنها به این دروازه نرسید بلکه کشور دچار یک تورم بزرگ شد.

مشاور ارشد رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تورم بالای حاصل از این اقدام موجب شکست برنامه‌ توسعه پنجم و حتی دستاوردهای برنامه توسعه سوم و چهارم شد.

تزریق نابجای درآمد نفت به بودجه کشور

به گفته ترکان، تزریق نابجای درآمد نفت به بودجه کشور مهم‌ترین عامل این رکود تورمی در کشور بود که این مهم بار دیگر در دولت‌های نهم و دهم به دلیل افزایش قابل توجه قیمت نفت تکرار شد.

وی گفت: با افزایش چند برابری پول نفت بودجه جاری کشور به یکباره پنج برابر شد و این افزایش بودجه بدون هیچ تولیدی زمینه ایجاد این همه مشکل و تورم را فراهم کرد.

مشاور ارشد رئیس جمهور افزود: دلار ارزان و واردات منجر به نابودی تولیدات داخلی و بسته شدن بسیاری از واحدها و کارخانه‌ها در کشور شد.

ترکان با بیان اینکه این عوارض و نتایج بیماری بلند است که کشورهایی که اقتصادشان متکی به درآمد نفت است به ان دچار می‌شوند، افزود: خوابیدن بخش صنعت و آسیب‌دیدن به حوزه‌های اقتصادی از نتایج این بیماری است.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروزه در کشور هم تورم و هم رکود داریم و خارج شدن از این رکود تورمی کار بسیار سختی است.

مشاور ارشد رئیس جمهور با بیان اینکه رکود و تورم دو قطب ضد هم هستند، تصریح کرد: اجرای هر نوع سیاستی برای مقابله با تورم موجب افزایش رکود می‌شود.

به گفته ترکان، در شرایطی که تورم وجود داشته باشد نمی‌توان کار سالم و کاسبی راه انداخت چراکه سود سالم هیچگاه 40 درصد سود برای مهار تورم ندارد، بنابراین باید تورم را به گونه‌ای پائین آورد که بستر برای کسب و کار در کشور فراهم شود.

48 هزار میلیارد دلار صرف اجرای طرح مسکن مهر

وی با بیان اینکه در حال حاضر معوقه رسمی بانک‌ها بیش از 82 هزار میلیارد دلار و معوقات غیررسمی آنها نیز به همین میزان است، افزود: تنها 48 هزار میلیارد دلار پول صرف اجرای طرح مسکن مهر شده که بازگرداندن آن در حال حاضر غیرممکن است.

به گفته مشاور ارشد رئیس جمهور، 23 هزار میلیارد دلار نیز صرف اجرای پروژه‌های اشتغال‌زایی زود بازده شده که بر اساس آمار این تسهیلات در برخی جاها اصلا منجر به ایجاد اشتغال نشده است.

ترکان با بیان اینکه برای رفع این مشکلات و گرفتاری‌ها دولت با بررسی، تجزیه و تحلیل به راهکاری دست یافت که این مهم در قالب بسته‌ای برای خروج از وضعیت کنونی تدوین و ارائه شده است، تصریح کرد: در این بسشته نحوه خروج از این رکود تورمی با مراقبت و جلوگیری از اضافه شدن نرخ تورم لحاظ شده است.

مشاور ارشد رئیس جمهور تصریح کرد: هم مرز بودن کردستان با کشور عراق بستر خوبی است که این استان را از رکود تورمی نجات دهد و باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد.

ترکان با بیان اینکه کردستان می‌تواند با کار برای بازار عراق که یک بازار جدید و بدون تورم است بستر را برای توسعه اقتصادی فراهم کند، گفت: باید سنندج و در کل استان را به یک قطب تولید و بازار لجستیک تبدیل کرد.

وی با اشاره به اینکه صنعت در کردستان ضعیف است، بیان داشت: از سنندج باید صنعتی شدن را آغاز کرد و در کنار این مهم به توسعه صادرات خدمات، توریسم درمانی و سایر صادرات پرداخته شود.

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► چگونه به اهداف تجاری دست پیدا کنیم؟
غول جدید چینی که سامسونگ را پشت سر گذاشت ◄

مطالب مرتبط
بنر