همه درد سرهای روغن پالم

شنبه ، 18 مرداد 1393 ، 11:34

 

بعد از اینکه وزارت بهداشت از وجود روغن پالم در برخی محصولات لبنی پر چرب خبرداد ظرف مدت چند ساعت واژه جدید به ادبیات ایرانی ها راه یافت."فاقد پالم"

به گزارش  بانکی دات آی آر، این روزها همه به دنبال لبنیات فاقد روغن پالم هستند و مصرف مواد لبنی پرچرب به شکل چشم گیری کاهش یافته است.

 

اگرچه متخصصان تغذیه همواره توصیه می کنند مواد غذایی کم چرب مصرف کنید اما حقیقت این است که ظرف مدت چند روز بسیاری از شرکت های تولید فرآورده های لبنی که پیشتر هم وضع مالی خوبی نداشتند متضرر شدند.

اینکه لبنیات مدت ها بود سیر افزایش قیمت را طی می کرد و تلاش های دولت در این زمینه به جایی نمی رسید را فراموش نکرده ایم اما آن زمان هم شرکت های فرآورده های لبنی مدعی بودند در حالت اضطرار هستند و ناچارند محصولاتشان را گران کنند.

امروز یکی از شرکت های بزرگ لبنی با انتشار پیامک های اعلام کرده کلیه محصولات این شرکت فاقد روغن پالم می باشد و مردم را تشویق به استفاده از محصولاتش نموده است.

این پیامک بیانگر این است که روغن پالم بر بازار تاثیر گذاشته و شرکت ها را مجبور به پاسخ گویی نموده است.

اگرچه گناه کسانی که با سلامت مردم بازی می کنند بخشیدنی نیست اما آنها ناخواسته خدمتی به بازار لبنیات کردند و شاید طی روزهای آتی شاهد تعدیل قیمت ها باشیم.

امری که اگرچه اندکی دور از ذهن به نظر می رسد اما در صورت تداوم عدم استفاده عمومی مردم از محصولات چرب بعید نخواهد بود.

روغن پالم یا نخل نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می‌شود.

به‌کارگیری روغن نخل به‌عنوان سوخت گیاهی از چند سال اخیر، موجب افزایش تقاضای جهانی و در نتیجه افزایش قیمت آن هم شده‌است. کشور مالزی بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن نخل در دنیا است . و در اکثر خیابانهای شهرهای مالزی این درخت به فراوانی دیده می شود.

مثل همه روغن های گیاهی روغن نخل حاوی کلسترول نیست اگرچه مصرف چربی اشباع شده کلسترول LDL و HDLرا افزایش می دهد.

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► بانک مرکزی تغییرات جدید ارزهای بانکی را اعلام کرد
5 نکته برای شروع کسب و کار توسط کارآفرینان ◄

مطالب مرتبط
بنر